Hur skall jag göra nu?

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Har nyss köpt en R6:a som jag verkligen vill köra med en gång, men mitt stora problem är att jag måste strypa den för att få köra på mellankortet. Jag ringde till Bike i måndags, och de beställde då hem strypningen som skulle ta ca en vecka.

Men nu med försäkringen, den är avställd då jag inte vill ta en full försäkring. Sedan när själva strypningen är klar, så skall den till Bilprovningen för besiktning till 25kw. Först efter denna kan jag försäkra den...

Denna process kommer ta ett tag antar ja... men hur skall jag göra med försäringsfrågorna?

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
R1-01 (såld...)
Jag tror alla försäkringbolag registrerar hojen som fulleffekt. Så det är nog bara att teckna en.

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
alla försäkringsbolag utgår sedan ett par år från ursprungseffekten
så att den är strypt gör inget på försäkringen, du får pröjsa fullt belopp!

anledningen till detta är väl att det var många olyckor med hojar som skulle
varit strypta, men som sedan inte visade sig vara det...

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Varför envisas folk med att skriva att alla bolag försäkrar på fulleffekten?

Ni hörde att polarens polare läste det för ett tag sen o sen blev ni övertygade om det o fortsätter sprida vidare det.

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Sv650s -99
Men eftersom man försäkrar på full effekt även om man kör 25kw i pappret så borde alltså försäkring gälla även om man nu kör ostrypt, right? Vore jävligt pittit av dem att ta betalt för full effekt och sedan neka ersättning ifall något skulle inträffa för att man kör full effekt med 25 i pappret..

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..

Ni hörde att polarens polare läste det för ett tag sen o sen blev ni övertygade om det o fortsätter sprida vidare det.

eller för att försäkringsbolaget berättade det när man ringde till dem!

när jag försäkrade min första hoj en FZR 600R, så blev den jag pratade med
lite ställd! den är importerad från danmark och i papprena står ursprungseffekten på 37 kW, .. hon tyckte det lät lite, men eftersom det
stod i papprena så är det inget att diskutera! jag fick en fulleffekts hoj på
100 hästar för 3500:- hel/hel .. o då var jag 24 med nytaget kort :tummenupp

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
Men eftersom man försäkrar på full effekt även om man kör 25kw i pappret så borde alltså försäkring gälla även om man nu kör ostrypt, right? Vore jävligt pittit av dem att ta betalt för full effekt och sedan neka ersättning ifall något skulle inträffa för att man kör full effekt med 25 i pappret..

Problemet är att du bara har behörighet att köra en motorcykel med 25kw. Krashar du hojen så kostar det lika mkt för försäkringsbolaget att ersätta/reparera den oberoende om det är fulleffekt eller 25kw.

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ER-6n

Mja, såvitt jag har förstått det så är det iaf inte "försäkringsbedrägeri" att strypa av den å köra full effekt, eftersom de försäkrar den på full effekt. Däremot om du kör den full effekt på ett mellankort kan de påstå att det var olovlig körning, och på så vis höja självrisk osv...

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Av att läsa här, så tycker medparten att jag skall täckna en fösäkring på full effekt nu och ställa den på bike i någon vecka så att de kan montera stypningen?

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
Av att läsa här, så tycker medparten att jag skall täckna en fösäkring på full effekt nu och ställa den på bike i någon vecka så att de kan montera stypningen?

Låter som en plan! :tummenupp Får jag fråga hur snabbt du fick verkstadstid på Bike? När jag ringde och kolla med dem hade de 4 veckors kö! :näsblod Det fick bli Honda i Gbg istället, där det bara var två...

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
för att det i regel ÄR SÅ!!

Jahopps, då måste jag va nån kung eller nåt för jag får alltid för effekten på pappret på de bolag jag kikat när ja kollat hoj.

Men jag e väl helt cp som kollar bolag som Folksam o IF o alla dem helt jättekonstiga bolagen som ingen annan känner till :rolleyes:

amröj

amröj
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
dunderkatt

Kör i skrivande stund en hoj som försäkras som fulleffekt, dock strypt i regbevisen. Ringde till tre olika F-bolag som alla försäkrade för enbart full effekt

nu har ni hört det av mig också!
:tummenupp

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Cbr 600!
Pittiga försäkringsbolag

Om du bryter mot reglerna vilket du gör om du kör med en hojj som du inte har körkort för. Så är det samma sak som att köra lastbil på ett moppekort. Alltså nekar dom ersättnigen eftersom du förmodligen inte har den kunskap eller erfarenhet som faktiskt krävs för att framföra fordonet i fråga.Helt logiskt =)

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Får jag fråga hur snabbt du fick verkstadstid på Bike?

De sa att om hojjen står hos dom, så tar dom det så fort dom hinner..

Ja med det lilla tillägget att du kan ha den avställd under tiden den står på Bike :tummenupp

Har Bike någon form av försäkring då, eller hur är det?

Skall jag täckna en försäkring för att köra den till Bike, och avsluta den när den står där? (30min)
Samt, täckna en ny för att köra den till Bilprovningen, för att sedan täckna ennu en ny?

Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
De sa att om hojjen står hos dom, så tar dom det så fort dom hinner..

Har Bike någon form av försäkring då, eller hur är det?

Skall jag täckna en försäkring för att köra den till Bike, och avsluta den när den står där? (30min)
Samt, täckna en ny för att köra den till Bilprovningen, för att sedan täckna ennu en ny?

Du är lite otydlig...
Menar du att hojen ska stå på Bike i 30min eller att det tar 30min att ställa av den:va

Skaffa försäkring och låt den vara påställd om du inte vill spara några slantar genom att ställa av den under den tid den står på Bike:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln