Hur skulle ni göra?

Skulle ni lämnat pengarna till polisen?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
"Om ägaren inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polisen eller inom en månad från det att ägaren underrättades blir upphittaren ägare till hittegodset. Polisen har då rätt att kräva upphittaren på de kostnader som Polisen haft i samband med fyndet."

http://www.polisen.se/Service/Hittegods/
Den där sista biten var intressant. Om det man hittat och lämnat in inte var särskilt värdefullt så kan man alltså teoretiskt bli skyldig polisen pengar för att man var ärlig och visade god moral.

Sen är ju frågan om pengarna i det här fallet kan klassas som hittegods? Den som gömde pengarna hade väl antagligen tänkt hämta dem igen.

"Vad är hittegods?
Bortkastade eller övergivna föremål är inte hittegods. Det gäller även föremål utan värde eller saker någon äger. Ett föremål som lämnas på ett visst ställe utan att ägaren har för avsikt att överge det betraktas inte heller som hittegods."

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så om jag tar 1000 svarta riksdaler och lägger dom i skogen, och sedan hittar dom fem minuter senare och lämnar dem till polisen så lär ju inte polisen hitta nån ägare, eftersom det är jag? Mao får jag tillbaks pengarna efter 3 månader helt vitt. Till och med polisen kan ju intyga att jag fick pengarna av dom?

Även om det funkar i teorin så skulle inte jag våga försöka mig på att tvätta pengar på det sättet för risken finns ju att Bosse Batong efter 2.5 månader tipsar sin kompis Ärling om fyndet. Och därefter springer Ärling in på stationen med en korrekt beskrivning av fyndet och bär sedan påsen med pengar till Bosse så dom kan dela upp slantarna.

Och så får du bara 10% av pengarna tillbaka. Då är det nog bättre att köpa vinstbongar på Solvalla.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Intressant fråga. Är ju inte helt lätt att omsätta flera hundra tusen kronor i kontanter till något vettigt om det inte får läcka ut att pengarna inte är ärliga. Går inte att sätta in på kontot utan att tvätta dem först (svårt för en oinsatt och oinvigd) och köpa dyra saker kontant är väl mer eller mindre omöjligt idag (ny bil - betala kontant? Tveksamt.). Möjligen skulle man kunna ha dem hemma, väl undanstoppade, och börja göra alla småinköp med kontanter, som mat och bensin och sånt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då är det nog bättre att köpa vinstbongar på Solvalla.

Ja, det där har man ju hört talas om, hur många % extra får man för en vinstbong?
Gäller samma sak om man drar in en högvinst på triss/lotto/joker, att man kan sälja vinstkupongen och få några % extra?

Vart annonserar man ut trisslottenh med högvinst på?

Jag har två oskrapade i börsen...

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Har väldigt svårt att tro att jag ens skulle komma på tanken att lämna tillbaka det. :brinnerup

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det där har man ju hört talas om, hur många % extra får man för en vinstbong?
Gäller samma sak om man drar in en högvinst på triss/lotto/joker, att man kan sälja vinstkupongen och få några % extra?

Vart annonserar man ut trisslottenh med högvinst på?

Jag har två oskrapade i börsen...

Standardpriset på en vinstbonge är väl 10%(förhandlingsbart) av vinstsummans värde oavsett om den kommer från trav eller Lotto. Men ingen begåvad penningtvättare vill ju visa upp två dussin Lottokuponger med småvinster till skattemyndigheten när han ska förklara var han fått pengar till sin Ferrari och försöka förklara att han är skicklig på att skriva lottorader. Då är det ju lättare att argumentera för att man är duktig på hästar/fotboll osv.

Sen är ju du som egenföretagare redan lite extrakollad av skattemyndigheten så det kan ju vara riskabelt för dig att sälja dina vinstbongar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Standardpriset på en vinstbonge är väl 10%(förhandlingsbart) av vinstsummans värde oavsett om den kommer från trav eller Lotto. Men ingen begåvad penningtvättare vill ju visa upp två dussin Lottokuponger med småvinster till skattemyndigheten när han ska förklara var han fått pengar till sin Ferrari och försöka förklara att han är skicklig på att skriva lottorader. Då är det ju lättare att argumentera för att man är duktig på hästar/fotboll osv.

Sen är ju du som egenföretagare redan lite extrakollad av skattemyndigheten så det kan ju vara riskabelt för dig att sälja dina vinstbongar.

Näe, givetvis förstår jag ju att det i såna fall måste vara en rejäl engångssumma för alla kan ju vinna på lotto/whatever en gång, men att komma med lottovinster var och varannan vecka funkar ju inte.

Nu är risken väääldigt liten att jag någonsin vinner några pengar, så frågan var ju mest hypotetisk, det var bara det att jag hade hört talas om folk som fått väldigt bra betalt för sina vinster.

Jag skulle glatt kunna sälja min, jag har inga problem med att madrassen blir knölig av kontanter...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...jag hade hört talas om folk som fått väldigt bra betalt för sina vinster...

Min fd stam-restaurang hade en spelmissbrukare(trav) i personalen och han sparade bongarna eftersom han visste att dom hade ett värde men han hittade inte så många intresserade köpare så han bjöd ut dom för 5%. Men "standardpriset" ska nog vara 10%.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...