Hur snabb är Rookie 1000

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Hejsan har kört hoj i ett par tre år och bana i 1,5 är väl inte den snabbaste precis men tycker det är hur kul som helst och vill inget hellre än att börja tävla,det är inte för att vinna eller bli mästare utan det är själva grejen att det är tävling som gäller det är lite svårt att förklara men ni som känt samma sak vet vad det är.Min fundering nu är att det kan va lite pinsamt att komma till en tävling och bli varvad två gånger samma varv under kvalet så jag undrar vad hade ni för kval tider första gången ni va med????.Nu har jag inte vart på alla banor ännu så jag vet inte vad jag har att jämnföra med med det kunde va intressant att veta så man inte gör tokbort sig.
Hadet
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
negnit skrev:
Min fundering nu är att det kan va lite pinsamt att komma till en tävling och bli varvad två gånger samma varv under kvalet så jag undrar vad hade ni för kval tider första gången ni va med????.

Va fan spelar det för roll! :kocko

Om du bara ser på tiderna och plasseringar har du inte det som en RR (Riktig Rookie) behöver. Då kan du klassa upp dig till A-förare så fort som möjligt. :fatta!

En Riktig Rookie förare har som målsättning att delta för att det är kul att köra fort och att det är mycket smartare att göra det på bana.
:banana

Om jag konsentrerar mig på tider och känner press för att jag "måste ner under 1:09" så brukar mina tider gå upp en sekund eller två. Jag kör nu och fightas med folk som kör ca lika fort/långsamt som mig. Det gör racet kul. För mig spelar det ingen roll om fighten är om 10e eller 20e plats.

Nu har jag lämnat den nybörjar nervositeten man har i början när man tar hänsyn till alle andra och är rädd för att vara i vägen och bli påkörd. Kör ditt eget lopp... :tummenupp

Rookie 1000 är en klass där du säkert får plats. Rookie 600 är jämnare med flera startande dvs svårare att kvalifisera sig.

Börja köra så fort du kan! Du lär dig otroligt mycket den första sesongen

Hälsningar

Kristian Salö #70
Rookie 60
Super B
 

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Nada
Jag har nu kört mitt första rookieår och tycker det är skitkul även om det inte blev så många tävlingar. Såvida du inte är extremt långsam så kommer du att ha någon eller några som är jämna med dig och det är mot dessa som man tävlar. Sen är det ju helt klart ett plus om det är mot de första 5. Har du kört bana och klockat dig där så kan du gå in på rr.se och gämföra tiderna om du är hopplöst efter eller om du har någon chans. Kan väl tillägga att varvtiderna sjunker rätt rejält när man kör på en krachkåpsförsedd hoj.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Det va precis det jag sa att jag INTE va ute efter att vinna eller så det skulle bara va kul att va me skit samma om jag kommer sist men det är väl roligare om man kvalar in eller
 
Last edited by a moderator:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Var inte i vägen vid varvningar så blir iaf jag glad. :) Rookieklassen är till för just nybörjare inom racing som behöver/vill lära sig att bli snabbare.
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
Swedie skrev:
Var inte i vägen vid varvningar så blir iaf jag glad. :)

Det bästa du kan göra som Rookie är bara att köra i ditt eget spår. Om du blir blåflaggad och då börjar byta spår kan det fort leda till en olycka. En förare som är ett helt varv snabbare än du är, finner plats att köra om dig både på innern, yttern och helst på bakhjulet :arsele

Håll hårt i gasrullen och pröva å hänga på!

Har 2 st GSX-R 600 som en perfekt debutanthoj till salu för 25 000 kr/st.

Kristian Salö :squid
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kristian Slö, jag sa inte att jag blir varvad. Inte blivit det ännu. Lyckats varva andra förare två gånger under race. Därav jag säger det. Ibland har det skett att de blockerar, men Ja, som du säger. Jag finner mig en väg förbi om det är så på bakhjulet, framhjulet eller på sladd.
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Swedie skrev:
Lyckats varva andra förare två gånger under race.

Jäjä, det är ingen merit att varva mig om du trodde det din j*vla :tomten

Nästa säsong ska jag köra åttor runt alla i Rookie 1000, så att ni vet :D
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
negnit skrev:
Hejsan har kört hoj i ett par tre år och bana i 1,5 är väl inte den snabbaste precis men tycker det är hur kul som helst och vill inget hellre än att börja tävla,det är inte för att vinna eller bli mästare utan det är själva grejen att det är tävling som gäller det är lite svårt att förklara men ni som känt samma sak vet vad det är.Min fundering nu är att det kan va lite pinsamt att komma till en tävling och bli varvad två gånger samma varv under kvalet så jag undrar vad hade ni för kval tider första gången ni va med????.Nu har jag inte vart på alla banor ännu så jag vet inte vad jag har att jämnföra med med det kunde va intressant att veta så man inte gör tokbort sig.
Hadet

Som sagt, på roadracing.se, hittar du många tider och även på www.scandinavianopen.com.

Och jag håller med dig, det är inte så jättekul att komma ut och tävla om man är alldeles för långsam. Visst, det är på kul och vi kommer inte bli världsmästare, men att åka ut på en tävling och vara hälften så snabb som de flesta är inte kul för någon. Det roliga med racing är att förbättra sig OCH köra jämnt med andra, gärna lite snabbare iofs :)

Och som nämnts tidigare, du kapar en hel del i varvtider bara genom att ha en kraschklädd hoj med racedäck och köra med likasinnade.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Okej både hoj och jag är klädd för race och licensen togs i våras så det är väl bara att ta mod till sig och åka och prova i nästa år då(lova att bara skratta bakom min rygg så jag inte ser)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Prova några licensträningar så får du lite mer hum om hur fort det går. Lycka till!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
Prova några licensträningar så får du lite mer hum om hur fort det går. Lycka till!
Ja det är först då som man inser hur fort/sakta man kör, sen kan man ju köra RR på skoj oxå, RR är det roligaste man kan gör med byxorna på.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
GSXR1100R skrev:
RR är det roligaste man kan gör med byxorna på.


Det är även roligare än gymnastik med byxorna av :tuttar . Men det är klart gamlot - du kör mer RR, än utövar aktiviteter med byxorna av :tungan . Så jag har sympati för dig.

:blah //ZS
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zilversurfer skrev:
Det är även roligare än gymnastik med byxorna av :tuttar . Men det är klart gamlot - du kör mer RR, än utövar aktiviteter med byxorna av :tungan . Så jag har sympati för dig.

:blah //ZS
Tack man tar vad man kan nuförtiden :kär
 

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
Finns det nåra bestämmelser ang. antalet cylindrar i Rookie 1000!? Eller kan man ställa upp med en TL1000R!?!? :yoparty


Mvh Thomas
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Knucklehead skrev:
Finns det nåra bestämmelser ang. antalet cylindrar i Rookie 1000!? Eller kan man ställa upp med en TL1000R!?!? :yoparty


Mvh Thomas
Det får du :tummenupp
 

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
GSXR1100R skrev:

Hehehe... Det verkar ju kul!!! Tur man fick kraschkåpor med på köpet! :tummenupp :D

Hur tas licensen? Hålls det kurser med jämna mellanrum och gärna nån nära skara (kinnekulle)!?


Mvh Thomas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top