hur snabba är dom?

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
lappmögel skrev:
2326354 Jo eller varför inte en blå racerbuss, gick resan hem bra?? Antar att Martinus häcklades hela vägen!!

Han fick köra, jag drack öl och babblade osammanhängande tills jag somnade.

Hemma halv fyra! :gnissla Det visade sig att Martin också tagit sig en lur...

Fick ni krängt på fuldäcket?
 
Last edited:

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Varför ska alla hålla på o tjabbla om massa annat, när någon ställer en sådan här fråga? Om han vill ha svar på hur snabbt den går, kan väl dom som vet skriva det istället för o predika om dittan o dattan.
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Vanish skrev:
2326887 Varför ska alla hålla på o tjabbla om massa annat, när någon ställer en sådan här fråga? Om han vill ha svar på hur snabbt den går, kan väl dom som vet skriva det istället för o predika om dittan o dattan.

Det är tjusningen med diskussioner, man vet aldrig var de slutar. :tummenupp

För övrigt så får man väl anse att OP:s fråga är besvarad, och då är ju tråden ledig för annat.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
RRacer skrev:
2326898 Det är tjusningen med diskussioner, man vet aldrig var de slutar. :tummenupp

Ja det är klart, man får ta att en o annan skriver nått roligt om det hela men man ledsnar lite på o läsa när det inte skrivs något vettigt i frågan. Inte för jag hade räknat med det i den här tråden heller :gnissla
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
bikestreet skrev:
2326473 Nån som vet varför det är så? Min ER-6:a är likadan. Trodde glädjemätare hörde till moppar, inte tunga mc!
Enligt lag får inte en mätare visa för lite (av säkerhetsskäl) så tillverkarna lägger sig lite på andra sidan och visar lite för mycket. Vid normala hastigheter är felet marginellt men det blir ju dubbelt så stort när du går från 100 till 200 t ex så vid toppfart är det rätt stort fel. Det är samma på bilar också, vill du ha exakt mätning får du använda GPS.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Vet att farsan gjorde nåt elektroniskt på sin HD 1200 Sportster som fick hastighetsmätaren att gå exakt rätt. Minns dock inte vad det var för nåt...
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
Vanish skrev:
2326887 Varför ska alla hålla på o tjabbla om massa annat, när någon ställer en sådan här fråga? Om han vill ha svar på hur snabbt den går, kan väl dom som vet skriva det istället för o predika om dittan o dattan.

är lite intresserad av en zx6a 98 o framåt. hur mycket gör en sån (troligtvis)?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Neutral skrev:
2326917Det är samma på bilar också, vill du ha exakt mätning får du använda GPS.
Ett billigare alternativ till GPS är en vanlig cykeldator som går att kalibrera till skillnad från originalmätaren.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag förstår fortfarande inte denna typen av frågor/diskussioner.
Handlar det om att ta sig snabbt från A till B så är vägegenskaper, bromsar, vridmoment, mm betydligt viktigare än de sista 50 km/h på en hoj som ändå gör en bit över 200 km/h.
Ja, om det nu inte är en dragbike som ska gå spikrakt i 408 m. Och jo, det krävs naturligtvis en viss form av vägegenskaper för detta också, men det är artskilt från det man behöver på en landsvägshoj.


:)
 

njelger

Guest
elwe skrev:
2327071 Jag förstår fortfarande inte denna typen av frågor/diskussioner.
Handlar det om att ta sig snabbt från A till B så är vägegenskaper, bromsar, vridmoment, mm betydligt viktigare än de sista 50 km/h på en hoj som ändå gör en bit över 200 km/h.
Ja, om det nu inte är en dragbike som ska gå spikrakt i 408 m. Och jo, det krävs naturligtvis en viss form av vägegenskaper för detta också, men det är artskilt från det man behöver på en landsvägshoj.
:)

Det var ju absolut första frågan när man köpte moppe. Hur fort går den? Minns ni inte det?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Varför ens fråga om toppfarten? Prova själv istället så vet du.
Min Gixxer gör då 250+ iallafall :D
 

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Berget
Hoj
ZX9R svarten
RRacer skrev:
2326883 Han fick köra, jag drack öl och babblade osammanhängande tills jag somnade.

Hemma halv fyra! :gnissla Det visade sig att Martin också tagit sig en lur...

Fick ni krängt på fuldäcket?


Inge dikeskörning hoppas jag!!! Jepp däcket åkte på skillnad som natt och dag!!! GREAT :banana
Ha det
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
elwe skrev:
2327071 Jag förstår fortfarande inte denna typen av frågor/diskussioner.
Handlar det om att ta sig snabbt från A till B så är vägegenskaper, bromsar, vridmoment, mm betydligt viktigare än de sista 50 km/h på en hoj som ändå gör en bit över 200 km/h.
Ja, om det nu inte är en dragbike som ska gå spikrakt i 408 m. Och jo, det krävs naturligtvis en viss form av vägegenskaper för detta också, men det är artskilt från det man behöver på en landsvägshoj.


:)

nu kan ju inte jag svara för alla, men under 200 kör man inte allt för ofta med sporthoj på 90 och 110 vägar. sen vill man ha så hög toppfart som möjligt ifall man blir jagad av snuten.
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
bmwjohan skrev:
2327936sen vill man ha så hög toppfart som möjligt ifall man blir jagad av snuten.


exakt.

tyckte det iaf va intressant o veta hur fort dom går, alla hojar har en toppfart, vad är det som är så tabu att fråga om den? själv tycker jag det är viktigt att kunna brassa satan rakt fram. acc - ja det duger väl oftast lr, halvointressant imo. snabba hojar har väl gjort 0-100 på runt 3 i 20 år nu
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Homo skrev:
2326255 hur fort går nya 600or? finns det nån som gör mer än 270 riktiga blås?

Ganska ointressent igentligen, själv har jag en hoj som skall göra 292(?) knyck, har provat 220 tycker det räcker mer än tillräckligt, behöver inte kolla av toppfarten. Om en 600 gör 240-300 så spelar det ingen roll, inte därför man köpt en sådan eller :confused: JAG tror man köpt en 600 för att få en snabb, lätthanterlig, varvillig och smidig hoj att kasta från kurva till kurva :)

Jag har valt min hoj för dessa premisser ovan minus, varvilligheten, tycker om lite mera bottendrag/vrid samt slippa o piska växlar för att få ut effekten, jag får givetsvis piska med, men inte lika hårt :tummenupp .
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Homo skrev:
2328162 exakt.

tyckte det iaf va intressant o veta hur fort dom går, alla hojar har en toppfart, vad är det som är så tabu att fråga om den? själv tycker jag det är viktigt att kunna brassa satan rakt fram. acc - ja det duger väl oftast lr, halvointressant imo. snabba hojar har väl gjort 0-100 på runt 3 i 20 år nu

Du verkar vara samma katergori/natur som bmw Johan..dubbelsuck(läs hans inlägg/trådstartar så förstår du vad jag menar...) en sak att SNACKA om att man kör fort, en sak att göra det i verkligheten, att testa toppfarten på en hoj går ganska fort, man när man väl gör det så sitter man inte o stirrar på en hastighetsmätare i ett som kanske ändå felar som f-n, då har man annat att koncentrera sig på.

Mc åka handlar definitivt inte om att åka fort rakt fram, då skall du åka på strippen med turbohoj, men där lär du bli förnedrad i många års tid oavsett vad du kommer med för bling-bling, (för det är inte lätt att åka fort rakt fram heller skall du veta!!) av gamla rutinerade uvar :hihi .
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
sporTlovEr skrev:
2328230 Du verkar vara samma katergori/natur som bmw Johan..dubbelsuck(läs hans inlägg/trådstartar så förstår du vad jag menar...) en sak att SNACKA om att man kör fort, en sak att göra det i verkligheten, att testa toppfarten på en hoj går ganska fort, man när man väl gör det så sitter man inte o stirrar på en hastighetsmätare i ett som kanske ändå felar som f-n, då har man annat att koncentrera sig på.

du har ju uppenbarligen inte läst mina trådar. som exempel kan jag säga att jag fick en månads fängelse för fortkörning. tror du att jag körde lagligt då eller?
men men.. skit samma.
det jag vill säga är att man bryr sig inte om vad det står på mätaren på raksträckorna. om snuten jagar dig i en volvo t5 på 90 eller 110väg och dom har en toppfart på 250 så vill man inte gärna ha en hoj som toppar mindre. man vill inte att den ska toppa 255 heller. däremot är det klockrent om den toppar 30-40km/h mer för då blir det klart lättare att åka ifrån.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top