Hur snart BÖR man köra?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Har läst här på sh att en del redan varit ute med sina hojar. Hur tidigt bör man bege sig ut med tanke på saltrester och grus på vägarna? Hur skadligt är saltresterna? Bör man tvätta av hojen varje gång man kört?

fzrjonte

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Hoj
Honda CR 125 -99, CBR 954 -02, Yamaha FZR 600 -93
Salt suger fett :huvet speciellt på aluminium så kan du inte hålla dig så ska du nog lägga ner lite extra nergi på å tvätta efter åket...Vanta till det har regnat ordentlig nån gång så e de mesta av salten borta.... :tummenupp

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
ingen
Jag tänker ge mej ut så snart salt/grus mängden minskar. Blir väl kortare turer då. Sen när termometern går upp mot +5 på morgonen så kommer jag åka till/från jobbet med hojjen!

Måtte "värmen" komma snart..lider :död

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
suck...tror jag ska flytta till Spanien eller nåt annat varmt ställe.
Helvetet kanske.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Skickade nyss iväg polaren och hans nya på hans hoj med mitt ställ, dom behövde visst träna då dom ska åka till spanien snart :mad:

björn

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
ingen
Gjorde en otroligt avancerad "när börjar vi åka" undersökning :3freak

Surfade tillbaka i forumet till mars 2003 och 2004. Det visade sig att vi började åka i mitten på mars för bägge åren.

Hoppas "statistiken" håller i sig för då är det inte långt kvar :yoparty

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Man BÖR aldrig köra eftersom det är konstaterat farligt. Du kan och får köra när du vill... :rolleyes:

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
brinckis skrev:
Har läst här på sh att en del redan varit ute med sina hojar. Hur tidigt bör man bege sig ut med tanke på saltrester och grus på vägarna? Hur skadligt är saltresterna? Bör man tvätta av hojen varje gång man kört?

Man kan ju köra när man vill :D
Rikligt med kläder o en smula saktare i kurvorna då det snöar o e frysgrader o ja just det ja HÅLL AVSTÅND men annars så e det bara :tummenupp

Kör du regniga dagar så löser du kanske en liten del av tvätten osså :) :hihi :banana

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
brinckis skrev:

Jag har kört oavbrutet under vintern, "farbara" dagar , MEN jag har inte varit ute på stora landsvägen, dels för saltet, samt att det blir kallt att köra när det går fortare, man kan frestas att vrida på, friktionen är SKIT. Har mest kört o cirklat runt på leder inne o runt i stan, för att hålla värsta abstinenesen borta(8,5 mil sen julafton) så inga långturer någon mil, 3,5 mil i helgen som var.

Grus o skitsänk blir det, svar ja, några stora koncentrationer salt tror jag inte det blir, skölj av om det känns bättre.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Glöm bara inte att det tar längre tid för däcken att bli varma nu när det e så kallt ute...

/M

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Körde en sväng med sportisen imorse :tummenupp
Jävlar vad gött det var att peta ner ett par vxl å dra på rullen.

Blev tvungen att åka lite extra innan jag stämplade in på jobbet, drog lite bakhjul med :banana Nu står den dock nerplockad, byter koppling m,m.

Sen skulle väl snö helvete komma i helgen med. :död

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...