Hur stjäl man post?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hur kommer postpersonalen åt värdefulla försändelser?
Har inte själv drabbats men vet flera som tycker det är okej att smyga in några sedlar i ett kuvert mellan tjocka papper eller något, alltså helt osynligt, och likt förbannat så försvinner just de försändelserna alldeles för ofta. Att man inte ska göra så är tydligen något de inte fäster så stor uppmärksamhet vid men det är en annan historia.
Att de snor cd-skivor och liknande begriper man ju för de ser väl om det kommer från CDON men små kuvert med en 500-ing i, inte fan sittwer de och tittar på varenda påsk-kort. Jag begriper det inte.

var och juljobbade på posten ett år,alla som skickar pengar känner man nästan ,det är oftast vikta kort innuti och de känns mindre stabilare och halare.svårt att förklara men sortera en 15000 kuvert på en dag så förstår du sedan.sedan är det ofta godjul "arne" från farmor och folie i kuvertet,då kan man tom. vara invandrare och ändå begripa...
det jobbiga är flaskpost,för de kommer inte på nån speciell tid och man måste ha dykdräkt på sig och nu när det snöar är det skitkallt:)

de kanske resonerar så här...
Högtider...
"påskhälsningar"
kuvert

= pengar..
om man skickar ett påskkort så e där inget att dölja med i ett kuvert??
Om om det finns en 500 i vart 10 brev så tror jag nog att de blir en fin timpeng

Vem fan är så dum så man skickar pengar på posten med vanligt brev?:confused:

Det vet ju alla att posttjänstemän är ohederliga.

Nu vill jag ju inte ge några råd om hur man kan leta just sedlar i kuvert men det är enkelt att göra då sedlar har en silvertråd invävd och sådana går att detektera om man vet hur men då det inte är något "var man kan" så tror jag inte att det är så de som hittar dessa brev gör utan de känner nog, klämmer och lyser igenom så gott de kan.

Är nog inga "raketforskare" som gör dessa stölder och hade de verkliga kunskaper att med säkerhet identifiera försändelser med pengar skulle de nog faktiskt pyssla med just raketforskning:D

Det som jag däremot tycker känns lite obehagligt är att det går att bygga in en funktion i Postens automatiska brevhantering som letar försändelser med pengar i och själva inbyggandet är inte svårt men däremot "identifierings algoritmerna" kräver större kunskaper i ämnet men som sagt full möjligt och säkert luckrativt:tummenupp

Har just nu en enkel strategi som skulle göra att algoritmerna blir riktigt enkla:tungan

Edit: Kanske skulle bli postis:D

Last edited:
Posten är ena luriga jävlar, beställde kläder för över 5000papp en ggn från junkyard och som tur var så betala jag inte i förskott.
När jag skulle hämta ut paketen från ICA så va paketen synligt uppbrutna så jag kollade igenom så allt va som det skulle innan jag betalade där på ica.
Det mesta fattades, räknade på att kläder för 3000 spänn va borta, jävligt kul tur att jag inte betala skiten och upptäcktet när jag var hemma hade npg vart svårare å bevisa nått då

Posten är ena luriga jävlar, beställde kläder för över 5000papp en ggn från junkyard och som tur var så betala jag inte i förskott.
När jag skulle hämta ut paketen från ICA så va paketen synligt uppbrutna så jag kollade igenom så allt va som det skulle innan jag betalade där på ica.
Det mesta fattades, räknade på att kläder för 3000 spänn va borta, jävligt kul tur att jag inte betala skiten och upptäcktet när jag var hemma hade npg vart svårare å bevisa nått då

Nu när du säger det så är det inte ovanligt med små titthål som har orsakats av "misstag".

Som tur är har jag aldrig saknat något.

Jag har vid ett antal tillfällen försökt skicka CD-skivor till Norge. Efter 4 försök gav jag upp. Hoppas att postsorterarna vart nöjda med bilderna på min lättklädda kompis.

Hahaha :D längesen eller?
annars förstår jag inte varför man inte tar det över internet? :)

För att det var högupplösta bilder avsedda för tryck. Helt enkelt för mkt för att jag skulle kunna skicka det över nätet till min kompis kassa norska uppkoppling.

skickar alla vanliga brev eller? jag skickar endast REK.brev och det har aldrig försvunnit något på vägen. (peppar peppar ta i trä)

Minns att när jag juljobbade på Posten skickade ngt företag ut SF Bio biljetter till folk. Kan tänka mig att en och annan mindre ärlig person skulle kunna känna sig tvungen att lägga beslag på iaf ngt av kuverten märkta med en stor SF logga.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick