Hur stor hårddisk klarar mitt moderkort??

vertebrae

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
honda vf750c
Jo.

Jag tänkte sätta in en till HDD. Jag har redan en på 45 GB, och tänkte köpa 160 till. Jag har hört att vissa moderkort endast kan läsa 137 GB. Nån som vet hur jag kan kolla detta..... jag har ingen aaaaaaning om vad moderkortets manual är, så inga såna tips tack.

:7peta

HJÄÄÄÄLP!

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
Du måste luska ut vad du har för moderkort. Annars kaa jag inte hjälpa dig iallafall. Men det finns ju massa genier här på SH som kan allt så det kanske går ändå på nått sätt.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
vertebrae skrev:
Jo.

Jag tänkte sätta in en till HDD. Jag har redan en på 45 GB, och tänkte köpa 160 till. Jag har hört att vissa moderkort endast kan läsa 137 GB. Nån som vet hur jag kan kolla detta..... jag har ingen aaaaaaning om vad moderkortets manual är, så inga såna tips tack.

:7peta

HJÄÄÄÄLP!
Jag kunde tänka mig att du gick till hemsidan till moderkortets tillverkare och kollade om du behöver flasha eller inte. Eftersom du inte har manualen så kan du kolla i uppstarten(ung. när du kommer till minnesuppräkning och att du kan trycka dig in i BIOS). Där har jag för mig att moderkortets namn står också.

Eller så ladda hem ngn programvara som kollar upp din dator. Tex SiSoft Sandra

PMa om du vill ha länk till det programmet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om diskens fulla kapacitet inte går att nå via bios'ets Auto-setup kan du leta reda på OnTrack's Disk Manager och installera en s.k. soft-bios som läggs på diskens bootsektor.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Nyare OS (tex XP) hittar disken även om inte bios vill. Jag har kört en 120GB:are på en P166:a där bios bara käkar disker under 8GB.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Bara att pationera (Stavningen!) upp den i flera delar så ska det nog funka. :tummenupp Tvekar på att du har en begränsning om du inte har en burk från stenåldern.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
har du tex win xp och inte anv den nya disken till boot disk så skall operativet hitta disken

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jaha, har vi fått reda på vilket moderkort du har, öppna ena sidan av datalådan 6 kolla på moderkortet, till 99% ska det stå vad det är för moderkort, brukar stå med lite större stil.

Om du ser mellan CPU kylaren & RAM minnet så ser du att det står ABIT AI-7, det brukar stå där på andra moderkort oxå

Bifogat

• IMGP3479.JPG
    IMGP3479.JPG
    52.7 KB · Visningar: 64

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Har samma fråga!
Har nu en 120GB disk som OS'et (XP) ligger på och en disk på 8GB som jag tänkte byta ut.
Har varit inne på moderkortstillverkarens hemsida,men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.Det är ett ASRock K7S8X,chipset SiS746FX.

Men....har jag fattat rätt om det är så att så länge OS'et ligger på samma disk som tidigare så kan jag utan några som helst problem stoppa i en ny hårddisk på över 137GB?? :confused:

Det borde ju ända finnas ett "tak" för vad moderkortet klarar,eller?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Kanske missade nått när jag läste men men.

I alla fall, för att få windows xp (om det nu är det du sitter på) att hitta hårddiskar som är större än 137GB så gör du såhär

Surfa in i registret (start - kör - skriv regedit sen tryck ENTER)
Woohooo massor med mysko saker poppade upp i ett fönster, ingen fara,
surfa vidare hit i registret
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters]

Här så ska du skapa en ny nyckel!

Högerklicka där och välj "New - Dword Value" (ingen aning om vad det heter på svenska) döp den till "EnableBigLba" och ge den värdet 1.
Stäng ner registret och nu så hittar WinXP och Win2K hela disken =).

Känner ditt OS för att jävlas så är det bara och starta om och sedan funkar det inte.
Vill det fortfarande inte funka så är det bara att flasha ditt Bios.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...