Hur stryper man en Yamaha r6

elish88

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
snart så
Hej! Ska ta körkort men har ej fyllt 21 nu så jag får endast övningsköra med 25kw. Hur gör man då om jag hittar en schysst r6a jag till köpa och vill strypa den så jag kan köra och övningsköra med den?
MVH Elias

unholy_mooze

Honda d är Power D ;)
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Honda cbr 1000cc - Fireblade !
Tjena, Det enklaste är att beställa en strypsats från motorkomaniet för ca 1700kr.. då får du med alla papper du behöver vid besikting med, det enda du behöver är att få en underskrift från den som sätter i strypningen, dom tar ca 500kr att sätta i strypningar på verkstad med :p

Enkelt :tummenupp

elish88

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
snart så
Tjena, Det enklaste är att beställa en strypsats från motorkomaniet för ca 1700kr.. då får du med alla papper du behöver vid besikting med, det enda du behöver är att få en underskrift från den som sätter i strypningen, dom tar ca 500kr att sätta i strypningar på verkstad med :p

Enkelt :tummenupp

Okej tack så mycket för snabbt svar.
Vilka hojjar kan man strypa då till 25kw om man vill ha en snyggare sporthoj typ, cbr, r1,r6 och även supermotard typ ktm 525 osv.
Har dom någon hemsida?
MVH Elias

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Okej tack så mycket för snabbt svar.
Vilka hojjar kan man strypa då till 25kw om man vill ha en snyggare sporthoj typ, cbr, r1,r6 och även supermotard typ ktm 525 osv.
Har dom någon hemsida?
MVH Elias

Prova att kika på mckompaniets hemsida för att se vilka strypningar som finns att köpa till vilka hojar...!?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ta den runt halsen och håll i bara.

Mc-kompaniet köper du insugsbrickor och trottelstopp(~1500kr) sen får du montera dom skriva under något intyg att du garanterar att dom är monterade sen får du åka in och regga om motorcykeln (~900kr)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Som övningshoj kan en naken hoj ofta vara bättre t.ex Hornet 600 eller ER6 eller FZ 6. Tänk på om du vill köra upp för tungt kort nästa år krävs en hoj på minst 700 cc vid förarprovet. För mellan kort funkar dessa 600 cc utmärkt. Sporthojar typ R6 har en körställning som gör dom svårkörda i stadstrafik och manöverbanor. Det är mycket enklare att träna grunderna på en hoj med upprätt körställning och runtomsikten blir bättre. Sätter du på krashpuckar på nakenhojen så är det mindre som går sönder när du ev. råkar "lägga" den i låg fart"

elish88

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
snart så
Tja! tack för alla svar.
Jag är 19år fyller 20 i december :(
Så jag tänkte att ja skickar in tillståndet nu i veckan ska bara låta min granne skriva papprena till handledartillstånd.
Jag vet inte riktigt hur det funkar med körkortet sen.
Vi säger att jag tar kortet för mellan nu i sommar övergår det automatiskt till tung då jag fyllt 21?
Lika bra att inte övningsköra med tung sen då man fyllt 20 dvs om jag inte tar kortet i sommar eftersom att säätta sig på en strypt r6 sen lär inte vara så kul.
MVH Elias

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Vi säger att jag tar kortet för mellan nu i sommar övergår det automatiskt till tung då jag fyllt 21?

Det övergår till tung 2 år efter att du har tagit mellan, oavset ålder:tummenupp

sen får du åka in och regga om motorcykeln (~900kr)

Vad jag vet så kostar en registreringsbesiktning av tidigare registrerat fordon 380:- Du har nog blandat ihop det med "första registreringsbesiktning, oregistrerat fordon utan svenskt registreringsnummer" som kostar 970:-

Last edited:

elish88

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
snart så
Det övergår till tung 2 år efter att du har tagit mellan, oavset ålder:tummenupp

Vad jag vet så kostar en registreringsbesiktning av tidigare registrerat fordon 380:- Du har nog blandat ihop det med "första registreringsbesiktning, oregistrerat fordon utan svenskt registreringsnummer" som kostar 970:-

Men då kanske man ska vänta med att börja övningsköra tills man fyllt 20 och börja öva för tung?
alla ni som kör med mellan köör ni med dom strypta?
Tänker i försäkrings synpunkt, lär ju inte täcka ett skit om den är urpluggad om man drar av vägen och farbror blå lär ju märka att den är urpluggad då dom stannar en om det inte finns "blackbox" som på moppe tiden till sporthojar också.

MVH Elias

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Men då kanske man ska vänta med att börja övningsköra tills man fyllt 20 och börja öva för tung?
alla ni som kör med mellan köör ni med dom strypta?
Tänker i försäkrings synpunkt, lär ju inte täcka ett skit om den är urpluggad om man drar av vägen och farbror blå lär ju märka att den är urpluggad då dom stannar en om det inte finns "blackbox" som på moppe tiden till sporthojar också.

MVH Elias

Trafikförsäkringen gäller väl oavsett? Så om man tänker köra ostrypt (vilket de flesta gör, och jag kommer att göra) så kan man köra på halvförsäkring och spara pengar, som kan användas till reparation vi eventuel vurpa:tummenupp

Så länge inte polisen har med sig en bromsbänk så är väl det ända dom kan göra vid misstanke om för hög effekt att skicka dig till ombesiktning, då hinner du sätta i strypningen igen:) :tummenupp

elish88

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
snart så
Trafikförsäkringen gäller väl oavsett? Så om man tänker köra ostrypt (vilket de flesta gör, och jag kommer att göra) så kan man köra på halvförsäkring och spara pengar, som kan användas till reparation vi eventuel vurpa:tummenupp

Så länge inte polisen har med sig en bromsbänk så är väl det ända dom kan göra vid misstanke om för hög effekt att skicka dig till ombesiktning, då hinner du sätta i strypningen igen:) :tummenupp

En motorcykel med 25kw är billigare i försäkring och därmed så ljuger du för försäkringsbolaget genom att försäkra den som 25kw och köra med ulleffekt och därmet uteblir nog ersättning vid eventuell krash om dom kollar upp hojjen vilket dom ofta gör.
Någon annan som har någon uppfatting av det här?
MVh Elias

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
En motorcykel med 25kw är billigare i försäkring och därmed så ljuger du för försäkringsbolaget genom att försäkra den som 25kw och köra med ulleffekt och därmet uteblir nog ersättning vid eventuell krash om dom kollar upp hojjen vilket dom ofta gör.
Någon annan som har någon uppfatting av det här?
MVh Elias

Vad jag vet så försäkrar nästan alla bolag på full effekt, eftersom dom förstår att ingen åker runt med strypningar i hojen som surar ner den totalt.

ogge5

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Folksam försäkrar på registrerad effekt! Men man riskerar mer än bara utebliven ersättning om man skulle krascha. Det man håller på med är de fakto försäkringsbedrägeri. Har jag fått höra iaf.

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Välj en throttelstrypning, då tappar du inte det vrid du kan ha i botten av registret!

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Vad jag vet så försäkrar nästan alla bolag på full effekt, eftersom dom förstår att ingen åker runt med strypningar i hojen som surar ner den totalt.

Stämmer.. Dom flesta försäkrar för ursprungseffekten.. "Dessvärre" gäller försäkringen för det skick motorcykeln är i i registreringsbeviset.. M.a.o, registrerar du den med 25 kw och sedan kvaddar den med full effekt kan försäkringsbolaget hävda att den inte är i det skick den är försäkrad (om jag förståt det rätt)..
Polisen kan även prova hojen om dom känner för det.. Känna på gashandtaget bl.a.. Det är en chansning.. Jag körde strypt.. :rolleyes:

Edit: Något sen, men jaja :tungan

elish88

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
snart så
Stämmer.. Dom flesta försäkrar för ursprungseffekten.. "Dessvärre" gäller försäkringen för det skick motorcykeln är i i registreringsbeviset.. M.a.o, registrerar du den med 25 kw och sedan kvaddar den med full effekt kan försäkringsbolaget hävda att den inte är i det skick den är försäkrad (om jag förståt det rätt)..
Polisen kan även prova hojen om dom känner för det.. Känna på gashandtaget bl.a.. Det är en chansning.. Jag körde strypt.. :rolleyes:

Edit: Något sen, men jaja :tungan

Men hur gör ni som kör ostrypt då men har en hoj med full effekt som är reggad 25kw. Har ni någon spärr ni kan trycka i om polisen stannar er för kontroll?
Kan man välja mellan trottelstopp eller brickor? eller är det beroende på vilken hoj man ska strypa?

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Men hur gör ni som kör ostrypt då men har en hoj med full effekt som är reggad 25kw. Har ni någon spärr ni kan trycka i om polisen stannar er för kontroll?
Kan man välja mellan trottelstopp eller brickor? eller är det beroende på vilken hoj man ska strypa?

Nja, någon spärr finns nog inte vad jag vet :tungan
Ja, det är olika typer beroende på vilken hoj det är (insug/förgasare).. Jag hade brickor till insuget och ett "stopp" på gasvajern.. Polisen kan ju känna på gashandtaget o se om den är strypt eller inte, det gjorde dom dock aldrig på min..

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!