Tjena, Det enklaste är att beställa en strypsats från motorkomaniet för ca 1700kr.. då får du med alla papper du behöver vid besikting med, det enda du behöver är att få en underskrift från den som sätter i strypningen, dom tar ca 500kr att sätta i strypningar på verkstad med
Enkelt![]()
Okej tack så mycket för snabbt svar.
Vilka hojjar kan man strypa då till 25kw om man vill ha en snyggare sporthoj typ, cbr, r1,r6 och även supermotard typ ktm 525 osv.
Har dom någon hemsida?
MVH Elias
Vi säger att jag tar kortet för mellan nu i sommar övergår det automatiskt till tung då jag fyllt 21?
sen får du åka in och regga om motorcykeln (~900kr)
Det övergår till tung 2 år efter att du har tagit mellan, oavset ålder
Vad jag vet så kostar en registreringsbesiktning av tidigare registrerat fordon 380:- Du har nog blandat ihop det med "första registreringsbesiktning, oregistrerat fordon utan svenskt registreringsnummer" som kostar 970:-
Men då kanske man ska vänta med att börja övningsköra tills man fyllt 20 och börja öva för tung?
alla ni som kör med mellan köör ni med dom strypta?
Tänker i försäkrings synpunkt, lär ju inte täcka ett skit om den är urpluggad om man drar av vägen och farbror blå lär ju märka att den är urpluggad då dom stannar en om det inte finns "blackbox" som på moppe tiden till sporthojar också.
MVH Elias
Trafikförsäkringen gäller väl oavsett? Så om man tänker köra ostrypt (vilket de flesta gör, och jag kommer att göra) så kan man köra på halvförsäkring och spara pengar, som kan användas till reparation vi eventuel vurpa![]()
Så länge inte polisen har med sig en bromsbänk så är väl det ända dom kan göra vid misstanke om för hög effekt att skicka dig till ombesiktning, då hinner du sätta i strypningen igen![]()
![]()
En motorcykel med 25kw är billigare i försäkring och därmed så ljuger du för försäkringsbolaget genom att försäkra den som 25kw och köra med ulleffekt och därmet uteblir nog ersättning vid eventuell krash om dom kollar upp hojjen vilket dom ofta gör.
Någon annan som har någon uppfatting av det här?
MVh Elias
Vad jag vet så försäkrar nästan alla bolag på full effekt, eftersom dom förstår att ingen åker runt med strypningar i hojen som surar ner den totalt.
Stämmer.. Dom flesta försäkrar för ursprungseffekten.. "Dessvärre" gäller försäkringen för det skick motorcykeln är i i registreringsbeviset.. M.a.o, registrerar du den med 25 kw och sedan kvaddar den med full effekt kan försäkringsbolaget hävda att den inte är i det skick den är försäkrad (om jag förståt det rätt)..
Polisen kan även prova hojen om dom känner för det.. Känna på gashandtaget bl.a.. Det är en chansning.. Jag körde strypt..
Edit: Något sen, men jaja![]()
Men hur gör ni som kör ostrypt då men har en hoj med full effekt som är reggad 25kw. Har ni någon spärr ni kan trycka i om polisen stannar er för kontroll?
Kan man välja mellan trottelstopp eller brickor? eller är det beroende på vilken hoj man ska strypa?
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |