Hur svänger ni?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Växlar ni ned och allt så det är klart innan ni svänger eller gör ni lat-varianten och kopplar ur, lägger i rätt växel för att köra ur svängen med, ligger frikopplad i svängen och sen gasar iväg?

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Såld!
Det är väl bada glidarhojar som kör enligt alternativ 2? Om inte så kanske man borde skaffa en sån :D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Växlar ner när man kommer fram (t.ex. vid huvudled), kollar läget, svänger, gasar upp i utgången av svängen, växlar upp...

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Jag brukar följa med svängen genom att luta hojen åt det hållet svängen svänger. Försöker undika att köra ur svängen.
Men iaf så beror det helt på hur svängen svänger sig. Släpp gas, följa vägen sen mer gas. Eller en sväng som svänger utav bara satan. Bromsa, Växla ner följ med svängen och sen gasa.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Uj...

Allt skall vara klart innan, och du skall smyga på gasen efter att du påbörjat svängen....det blir mycket stadigare på det sättet (prova att minska på gasen i böj, det vinglar ofelbart).

BKK/SHK med SMC är att rekommendera, du får teorin förklarad för dig, och möjlighet att testa olika sätt i isolerad miljö, där alla kör åt samma hål (utan vilt, rabiata konstaplar eller t-korsningar).

Det blir verkligen oerhört mycket stadigare bara av att ge gas så man håller farten, det handlar inte om att accelerera hårt, bara ge lite så man håller farten (vid nedlägg minskar diametern på hjulen effektivt, och du tappar fart om du inte ger gas, tyngdpunkten förskjuts framåt, och det blir vingligt).

Men gå en kurs med smc, det är en ögonöppnare, även om man kan/förstår så får man möjlighet att prova på lite mer.

/J

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Går det på med lite tempo är det ALLTID klart innan kurvan. Nu åker ju jag Österikiskt stål så jag behöver inte växla så mkt, har krydda överallt :D .

Annars måste man väl ha stödgas genom kurvan för att inte åka på arslet eller?

Men ärligt talar slarvar jag rätt mkt om det går långsamt. Växlar mitt i svängar, frikopplar och rullar eller växlar ner i kurvan etc... Hamnar som i ett annat läge när det går långsamt!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köra frikopplat i kurvan är ajabaja...
Om det nu inte går skitlängsamt inne i stan eller nåt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Titta på svängpunkten
Släpp av gasen
Bromsa
Växla ner
Titta på Apex
Flytta kroppen
Släpp bromsen
Sväng
Ge gas
Titta på utgången
Mera gas
Leta efter nästa svängpunkt

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Svänga frikopplat låter mer som självmords-varianten än lat-varianten. Eller tjej-varianten.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Åker man och slökör funkar väl i princip allt bara man håller sig på vägen men ska det gå undan är allt klart innan såklart, kan alltid bromsa lite i början av kurvan men sån körstil håller inte i längden.

"Enter like a devil, exit like an angel"

Personligen kör jag hellre:" enter like an angel exit like the devil ":D

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Åker man och slökör funkar väl i princip allt bara man håller sig på vägen men ska det gå undan är allt klart innan såklart, kan alltid bromsa lite i början av kurvan men sån körstil håller inte i längden.

"Enter like a devil, exit like an angel"

Personligen kör jag hellre:" enter like an angel exit like the devil ":D

Du hade älskat tisdagsåkat:tummenupp :D

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
håller på å övningskör, eller har precis börjat.. fundera lite på hur det är när jag bromsar in och gör ett "planerat stopp" eller för den delen tar en långsam kurva.. frikopplar ni när ni bromsar, växlar ni ned och bromsar eller hänger ni kvar på växeln och bromsar tills ni behöver frikoppla?

varit ute och känt lite på cykeln och ska väll ta första lektionerna snart.. men tankarna är igång redan..

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det enklaste är att växla sig ner, så slipper man råka försöka starta på 6an sen för man glömt att växla ner. (det brukar vara ett jäkla meck att växla igenom alla växlarna stillastående också)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln