Hur svår är risk 2 MC?

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
Fick en plats på risktvåan här i närområdet imorgon och tänkte höra med er som gjort den i år hur petiga dom är och hur svårt det är?

jag har inte kört något på körskola, men har stor hojvana från motard, cross, moppe. osv

man rynkar ju på ögonbrynen när det sägs att man blir avvisad utan pengarna åter om dom anser att man inte klarar av det.

jag tror mig inte ha några problem att genomföra det. dock är den enda träningen ja haft gällande just konbanorna är att jag provat med motarden, och det är inte riktigt samma sak.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är mycket skrämselpropaganda det där med att man skickas hem utan pengar. Kör du farligt och skiter i instruktioner så blir du hemskickad, och den regeln gäller all form av bankörning.

Jag skulle inte vara orolig om du kört mycket tidigare. Det mesta handlar bara om övningar för att öppna ögonen på deltagarna, inga direkt super-tekniska moment.
 

Psy

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Ort
Vännäs
Hoj
2008, Kawa Z1000
Du skall nog vara jävligt sämst/full om du blir avvisad..

det är ju inget prov utan mer att du ska få känna på hur hojen beter sig i olika situationer.. De fixar du lätt..

*edit* lite sen..

Kom på en kul grej bara.. Vår lärare sa följande vid (alkohol)utandningsprovet innan kursen

"Ja och om det nu visar att ni ej är nykter är de bara att sätta sig bilen och åka hem" :yoparty
 
Last edited:

MissDivine

Rågat mått
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Sjöbo
Hoj
Daytona 675
Kom på en kul grej bara.. Vår lärare sa följande vid (alkohol)utandningsprovet innan kursen

"Ja och om det nu visar att ni ej är nykter är de bara att sätta sig bilen och åka hem" :yoparty


Ja, alla kan ju ha lite otur när de tänker :rolleyes:
:D
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
låter ju bra. och skrämselpropaganda hade dom även för halkbana med bil minns jag. men där kan man ju i princip inte kugga sig.

och som sagt, bör inte vara problem alls. men kommer alltid ett "tänk om.."
blir en helt annan cykel att köra med osv.

läst här att de kommer bl.a skarp kurva i 60km/h
bromstest.
och manöverbanorna. och det är väl där om någonstans det skulle skita sig :)
 

XB12Ss

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Halland
Hoj
2005
Du skall nog vara jävligt sämst/full om du blir avvisad..

det är ju inget prov utan mer att du ska få känna på hur hojen beter sig i olika situationer.. De fixar du lätt..

*edit* lite sen..

Kom på en kul grej bara.. Vår lärare sa följande vid (alkohol)utandningsprovet innan kursen

"Ja och om det nu visar att ni ej är nykter är de bara att sätta sig bilen och åka hem" :yoparty

Helt ot men gör man alltid utandningsprov nuförtiden?
Kanske på uppkörningen med, nån som vet?
Jag har redan alla behörigheter så jag ska inte köra upp full om nån nu trodde det, mest nyfiken.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Helt ot men gör man alltid utandningsprov nuförtiden?
Kanske på uppkörningen med, nån som vet?
Jag har redan alla behörigheter så jag ska inte köra upp full om nån nu trodde det, mest nyfiken.

Har aldrig behövt göra utandningsprov, varken för behörighet D, Taxi eller A.
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Kan du svänga, gasa, bromsa, växla och sådant så "klarar" du den. Jag rekommenderar dock att man har kört lite kurvor innan om man ska få ut något utav det. Man får upp ögonen för en hel del viktigt som man inte brukar lära sig på körskolan.
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
sist jag körde nått på 2 hjul va när jag va 13 och hade en zundapp. det är skit enkelt och kul!
 

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Har precis gjort Risk2:an...å trot eller ej...men innan vi åkte ut och körde så fick vi blåsa!
Sen är de ju Risk2:an inget som man kuggar på...så länge man kan köra hoj och gör som dom säger åt en. :)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det är skit simpelt. Följ instruktioner och kör med omsorg.

Men var med på att de kan köra en kurva flertalet gånger och sen sista gången ställer dom ut en kon som du inte vet om som du ska väjja för :).

Men det är inte läskigt det är faktiskt roligt att köra Risk2:an. (då man själv fick vara på Mantorps Park :D)

Har precis gjort Risk2:an...å trot eller ej...men innan vi åkte ut och körde så fick vi blåsa!
Sen är de ju Risk2:an inget som man kuggar på...så länge man kan köra hoj och gör som dom säger åt en. :)

Blåsa kan de göra för att vara säkra på att du inte druckit.

Vara full och köra är ju olagligt så det är bra att du fick blåsa faktiskt.
 
Last edited:

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Risktvåan är ett skämt, och totalt bortkastade pengar, allting dom gick igenom kunde man redan från sina vanliga körlektioner på skolan.:huvet
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Risktvåan är ett skämt, och totalt bortkastade pengar, allting dom gick igenom kunde man redan från sina vanliga körlektioner på skolan.:huvet

Det är väl en sak att "klara" av själva körningen, och en annan sak att förstå budskapet?

Med tanke på hur många det är som ger sig ut på skogs/dikesäventyr varje sommar bara för att en väg råkar svänga så verkar det vara många som, till skillnad från dig, inte kunde det där...
 

L1nkan

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Mönsterås
Hoj
03,Yamaha YZF R1
Jag gick omkull på risk 2:an och jag blev godkänd... gick in i den skarpa kurvan i ca 90 sen var det att smaka asfalt.
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
jasså? vad hände? och skulle du ta den i 90?

anledningen att ja frågar gott folk, vilket jag tydligen glömt skriva, är att jag inte tagit en enda körlektion.

må va dumt, men jag tycker jag kvalar in som en bra förare med mognad. dock saknar jag erfarenhet i trafik, men det har man ju fått efter 8 år i bilen.

att göra konbanan med motarden i 50-70-80km/h tex är väl inga större hinder egentligen. men nu är det en helt annan hoj.

Kottson. jasså, det var bra info. tackar

Jag gick omkull på risk 2:an och jag blev godkänd... gick in i den skarpa kurvan i ca 90 sen var det att smaka asfalt.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
jasså? vad hände? och skulle du ta den i 90?

anledningen att ja frågar gott folk, vilket jag tydligen glömt skriva, är att jag inte tagit en enda körlektion.

må va dumt, men jag tycker jag kvalar in som en bra förare med mognad. dock saknar jag erfarenhet i trafik, men det har man ju fått efter 8 år i bilen.

att göra konbanan med motarden i 50-70-80km/h tex är väl inga större hinder egentligen. men nu är det en helt annan hoj.

Kottson. jasså, det var bra info. tackar

Jag fick inte ta Risk2:an utan körlektion :va

De där jäklarna tvingade mig köpa en körlektion för 750kr bara för att se om jag kunde köra för att få göra Risk2:an :confused::(

jasså? vad hände? och skulle du ta den i 90?

anledningen att ja frågar gott folk, vilket jag tydligen glömt skriva, är att jag inte tagit en enda körlektion.

må va dumt, men jag tycker jag kvalar in som en bra förare med mognad. dock saknar jag erfarenhet i trafik, men det har man ju fått efter 8 år i bilen.

att göra konbanan med motarden i 50-70-80km/h tex är väl inga större hinder egentligen. men nu är det en helt annan hoj.

Kottson. jasså, det var bra info. tackar

Konkörning typ det här sicksack å de... Det är inte på Risk2:an det är på uppskörningen sedan.
 
Last edited:

MillionStars

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Street Triple -11
Det är mest bara lite avslappnad körning, lite bromsning och åka lite i en konbana de ställt upp... Det är inga problem om du kan gasa, växla o.s.v.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top