Hur tömmer jag bensintanken?

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Tjenixen.

Jag ska tabort min bensintank för att komma åt luftfiltren. Nu är det bensin i tanken och jag vill inte "köra bort" bensinen utan tömma bensinen till en bensindunk. De är för mig omöjligt att komma åt bensinslangen från bensinkranen och tömma tanken via denna till en bensindunk.

Hur gör ni killar/tjejer :va (Gäller min Bandit 600)

fixat mer info

du köper en pump på biltema för typ 15 kr och pumpar över det i dunken

Visa stor bild
Hävertpump
Av plast. Arbetar enligt hävertprincipen. Användbar till de flesta lättflytande vätskor. Längd: 52 cm, med 37 cm långt sugrör och 53 cm långt böjligt utloppsrör. Kapacitet: 0,6 l/min.

Skriv utVisa stor bild
Art nr Pris Antal
20-365 16,90 kr

Bifogat

• Archive_Product_images_20_Large_20-365_l.jpg
    Archive_Product_images_20_Large_20-365_l.jpg
    2.4 KB · Visningar: 6,601
Last edited:
du köper en pump på biltema för typ 15 kr och pumpar över det i dunken
En sån där köpte jag för att pumpa kylarvätska med, funkar utmärkt, men lite dryg i längden :tummenupp

Annars är det ju inga problem att lyfta loss tanken med soppan kvar, bara att stänga kranen så är det ju lugnt! Du har väl dessutom vakumstyrd kran, så det är bara att koppla loss slangarna och kablarna och ta loss tanken!

Annars borde du väl kunna fälla upp tanken, lossa slangen som går till förgasarbryggan, trä in den i den långa pipen som följer med soppadunken och ställa soppakranen i PRI-läget.

Tänk på att inte ställa tanken på kranen bara när du har fått loss den, palla upp runt om, annars kan man knäcka kranen = dyrt = obra.

Eller så tar man en slang och stoppar ner i tanken och suger några gånger med munnen och i med den i en dunk så sköter det sig själv sen.... Slipper man åka iväg för att köpa en pump.

Var jäkligt noga med att få tillbaka slangklämmorna ordentligt sen bara... Annars kommer nattgubbarna tillbaka efter skiftbytet...

"Åkte du hoj idag?"
"Ja"
"Är det en silvergrå yamaha?"
"Ja"
"Ställde du den här utanför?"
"Ja"
"Den står och läcker bensin..."
"FAN!" :huvet

Bara att ta med verktygslådan ut och börja skruva... Har aldrig gått så fort att lyfta upp tanken som den dagen!

Såna dagar är man glad att arbetsgivaren står för 4 uppsättningar kläder så man slipper gå runt i bensindränkta kläder en hel dag...

Var jäkligt noga med att få tillbaka slangklämmorna ordentligt sen bara... Annars kommer nattgubbarna tillbaka efter skiftbytet...

"Åkte du hoj idag?"
"Ja"
"Är det en silvergrå yamaha?"
"Ja"
"Ställde du den här utanför?"
"Ja"
"Den står och läcker bensin..."
"FAN!" :huvet

Bara att ta med verktygslådan ut och börja skruva... Har aldrig gått så fort att lyfta upp tanken som den dagen!

Såna dagar är man glad att arbetsgivaren står för 4 uppsättningar kläder så man slipper gå runt i bensindränkta kläder en hel dag...

Jag har haft det problemet själv, fast enbart lite svagt läckande... :rolleyes:

Det berodde på att jag använde vanliga slangklämmor som man skruvar ihop, och efter några månader hade bensinslangen töjt/krympt där slangklämman sitter så att den helt plötsligt började läcka...

Var köper man återfjädrande/självslutande slangklämmor?
(alltså inte modellen som finns överallt där man skruvar ihop den) :va

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back