Hur törstig får motorn vara?

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Hur mycket olja kan motorn dricka för att det ska kallas "normalt" jag tycker inte den borde dricka någon märkbar mängd alls..

Har kört ca 450-500 mil nu sedan jag bytte motor med olja stift osv. Nu ligger oljenivån vid minimumsträcket. vet inte hur mycket som behöver fyllas på för att komma till max, men det märker man väl snart när jag får in lite ny olja. Men ska den verkligen dricka så mycket på de milen? är en gsx 600f motorn är från 97 och har gått ca 3000mil nu. Körningen har varit delvis högvarvig så klart men det är väl inget ovanligt med en 600:a ?
Hade velat byta till en annan olja då den nuvarande valvoline 10/40 verkar vara lite för tunn för växellådan. Någon som har några rekomendationer på en annan? märkt att många kör med 15-50 men är det verkligen så stor skillnad eller ska man ta någon ännu tjockare?

angående mätningen av oljenivån så varierar den en del tycker jag med, ska mätas när den står på centralen vet jag men om den stått ett tag och man tar bort den från centralen backar några m och ställer den på centralen igen så har man mer olja i fönstret, men antar att det är värdet när den stått stilla på centralen endast i några h som är det riktiga och isf är det verkligen dags att fylla på lite...

Nu till den sista frågan :rolleyes: någon som vet vilka serviceintervallen är på en gsx f motorn från 97? har ingen manual eller liknande så har ingen aning, men är uppe i 3000mil nu och köpte den när den gått 2500.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
det är stor skilland mellan hojjarna hur mycket olja de tar. Tex skall en bmw ta 1l/mil enligt bmw. gör de inte det är det något fel...men en sådan hoj skulle inte jag vilja ha :4skrika

Ang service finns det en skitbra mek utanför älmhult. P-O Rosenkvist Motorsport, lämnade in min kawa där och är riktigt nöjd, speciellt med priset :yoparty
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Min Gixxer dricker också olja, ungefär den mängden du beskriver..

EDIT: Prova OKs skb 15/50 olja...funkar kanon på Gixxers iaf.
 
Last edited:

Capoeira_gbg

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZXR750 -93
D finns en mc-firma i Alvesta också.Han e både duktig å rätt billig..Grymma byggen ha han gjort :yoparty
Alvesta racingdelar heter d,å Stig heter han som äger placet..

Mvh/Tobbe
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Har också hört bra om PO. Men känns ju onödigt att serva den om det inte behövs. finns det ingen sida eller liknande där man kan se serviceintervaller osv?

De flesta slitdelarna är fortfarande rätt så frächa på hojjen, stift och olja kommer jag fixa själv till hösten.. men har ingen aning vad som ingår i en full service....

Klrz gjorde du full service eller vad för service gjorde du?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Naim skrev:
Har också hört bra om PO. Men känns ju onödigt att serva den om det inte behövs. finns det ingen sida eller liknande där man kan se serviceintervaller osv?

De flesta slitdelarna är fortfarande rätt så frächa på hojjen, stift och olja kommer jag fixa själv till hösten.. men har ingen aning vad som ingår i en full service....

Klrz gjorde du full service eller vad för service gjorde du?

Det står i handboken vad som ingår i service vid vissa miltal.

Att det drar lite olja är normalt. så länge det inte är liter/100 mil så är det lugnt. Fyll på när det börjar bli dåligt bara.

Full service: olja, filter, stift, ventiljustering, luftfilter och allmän koll av fordonet.

//jaG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Naim skrev:
Hur mycket olja kan motorn dricka för att det ska kallas "normalt" jag tycker inte den borde dricka någon märkbar mängd alls..

Du berättar inte det viktigaste. Hur kör du?

Låt oljenivån ligga på undre strecket och se om det sjunker ännu mer eller om den stannar på den lägre nivån.

När oljenivån ligger på det undre strecket har du _minst_ 1 liter till övers innan oljelampan börjar blinka. Det är 1000 mil (iaf enligt din nuvarande "oljeförbrukning").
 

okularsson

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CB 750 K 1979
På tal om oljeförbrukning.
Har nya kamkedjor,nya kolv o oljeringar,honade cylindrar och slipade ventiler allt nyligen utfört.
Vid start så står blåröken som ett moln bakom hojen. Försvinner när den börjar få lite värme.
Normalt eller? Novisen med fyrcylindriga spisen! :va
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
600 mils serviceintervaller på GSXxxxF och de flesta luftoljekylda Suzuki så vid 3000 mil är det dags. Normalt enbart oljebyte vid 3000 mil. Vid 3600mil tillkommer oljefilter luftfilter tändstift ventilkoll/justering m m. Är du osäker på vad som gjorts tidigare köp en Haynesmanual och gör rubbet själv. Haynesmanual köpte jag till min från www.addemoto.se för ca 350:- inklusive frakt. Normalt så är det ca 0,5 liter mellan strecken på den här typen av motor och Suzuki i japan uppger att upp till 1 liter olja per 100 mil är inom "normal" förbrukning. Din verkar dra 0,1 liter per 100 mil så det verkar inte vara något att bry dig om. OK/Q8 s olja som någon nämde tidigare har fungerat utmärkt i min motor av samma typ och är lite tjockare 15-50 vill jag minnas.
 
Last edited:

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Anders R skrev:
600 mils serviceintervaller på GSXxxxF och de flesta luftoljekylda Suzuki så vid 3000 mil är det dags. Normalt enbart oljebyte vid 3000 mil. Vid 3600mil tillkommer oljefilter luftfilter tändstift ventilkoll/justering m m.

Oj det var bra i våras byttes nämligen luftfilter, tändstift osv. så bara att göra en ventiljustering, samt det vanliga byta olja/filter tändstift nu till hösten då alltså.

andersbrink. Så det är inte farligt att köra när oljan ligger vid min strecket? isåfall kan jag fortsätta köra ett tag tilll (är bara hemma under helgerna) oljan ska ju ändå bytas inför höstförvaringen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top