Hur tar jag bort katalysatorn ?

Rundningsmärke skrev:
Katten gör säkert nån nytta, att ta bort den för att vinna någon enstaka hästkraft,
som ändå inte märks i praktiken, verkar inte helt genomtänkt.

Ett slip-on/bolt-on måste väl gå att montera ändå? Om det är ljudet man är ute efter.

/A

Jag har redan ett Akra slipon.
Och några extra hk är aldrig fel.

HanneZ skrev:
Jag har sett hemska siffror på upp till 20% effektförlust på bilar. Hur ligger det till med det där? Någon som vet?

Fel fel å fel ;)

En katt tar inte så mycket effekt med rätt utformata avgasrör (mottryck) vad som gjordes samtidigt som katten kom var ju även att reglera (tex lambda) blandningen bättre så att inte den stackars katten skulle brinna upp.

Edit: Det enda negativa en katt ger är ju mottryck, en rätt storlek på katt samt rätt avgassystem ger i praktiken ingen som hellst effektförlust.

agneman skrev:
Den ska tydligen sluta rena vid >3000 (mer än tretusen warw) .

Vem fan kör under 3000 anyway ? .

Det beror på flöde, värme på katalysatorn, bränsleblandningen samt storleken ev antal. Nissan 300 har tex 4st

På min Hayabusa lossnade den ena katen. För att få ut den andra svetsade jag på en grov träskruv på ett stålrör, gängade in den i katen,grep tag om stålröret med en polygrip och slog ut den med en hammare. Fick inte ut allt på det sättet utan fick mejsla det sista. Märkbart bättre effekt blev det. Effektkurvan kanske ändrades, så att jag tappade mellanregister och vann lite i topp skulle jag gissa. Bänkade den aldrig,men som sagt jag upplevde det som ett effekttillskott.

ulf skrev:
På min Hayabusa lossnade den ena katen. För att få ut den andra svetsade jag på en grov träskruv på ett stålrör, gängade in den i katen,grep tag om stålröret med en polygrip och slog ut den med en hammare. Fick inte ut allt på det sättet utan fick mejsla det sista. Märkbart bättre effekt blev det. Effektkurvan kanske ändrades, så att jag tappade mellanregister och vann lite i topp skulle jag gissa. Bänkade den aldrig,men som sagt jag upplevde det som ett effekttillskott.

Blev det stor skillnad även på ljudet?? Jag vill gärna klara ljudkraven på banträffarna.

Rundningsmärke skrev:
Katten gör säkert nån nytta, att ta bort den för att vinna någon enstaka hästkraft,
som ändå inte märks i praktiken, verkar inte helt genomtänkt.

Ett slip-on/bolt-on måste väl gå att montera ändå? Om det är ljudet man är ute efter.

/A

Precis min åsikt Rundningsmärke...
Miljöinsatsen väger väl ändå tyngre än 2-3 Hk?? (som man ju kan få på annat sätt mkt lättare).

aci skrev:
Det beror på flöde, värme på katalysatorn, bränsleblandningen samt storleken ev antal. Nissan 300 har tex 4st

Nej bilar kanske inte gasar över det så ofta men motorcyklar .

Iofs ligger man nog över 3k rpm med en 300 men vad jag menar är att katalysatorn renar mest vid vanlig körskole-körning, och jag tror inte så många på detta forum har den körstilen, vare sig ni påstår det eller inte .

agneman skrev:

Iofs ligger man nog över 3k rpm med en 300 men vad jag menar är att katalysatorn renar mest vid vanlig körskole-körning, och jag tror inte så många på detta forum har den körstilen, vare sig ni påstår det eller inte .

"vare sig ni påstår det eller inte " hehe...

Vad jag menar är att det beror inte på varvtalet utan hur mycket gas den orkar rena beroende på det jag skrev

agneman skrev:

Kan du förklara varför den skulle rena mindre med hög belastning......

En katalysator bör ju vara linjärt avtgande effektiv med flödesmängden ty mer flöde=mindre passagetid=mindre rening.

Är du säker på att du inte har blandat ihop det med bilar som inte renar nått vidare på fullgas(höglast) (framförallt inte turbobilar) men det beror inte på katten utan på att då skiter sprutdatorn i att avgaserna skall vara rena och byter till en effektmässigt förmånligare bränslemapp.

Borsiin JR skrev:
Kan du förklara varför den skulle rena mindre med hög belastning......

En katalysator bör ju vara linjärt avtgande effektiv med flödesmängden ty mer flöde=mindre passagetid=mindre rening.

Är du säker på att du inte har blandat ihop det med bilar som inte renar nått vidare på fullgas(höglast) (framförallt inte turbobilar) men det beror inte på katten utan på att då skiter sprutdatorn i att avgaserna skall vara rena och byter till en effektmässigt förmånligare bränslemapp.

Klart jag har blandat ihop det med bilar :va .

Om det inte är likadant med MC som på bilar så ber jag så hemskt mycket om ursäkt, tyckte bara att katalysator och katalysator stavades likadant så jag brydde mig inte om att leta skillnader, drog bara en parallell :3freak .

Å andra sidan tycker jag du skriver likadant som jag gjorde ...

"En katalysator bör ju vara linjärt avtgande effektiv med flödesmängden ty mer flöde=mindre passagetid=mindre rening."

Har inte katalysatorerna på MC och bil samma uppgift då ? . Förstår inte varför en MC's katalysator skulle göra mer nytta på höga varvtal än en bil ...

Last edited:
Jocke K skrev:
Blev det stor skillnad även på ljudet?? Jag vill gärna klara ljudkraven på banträffarna.
Lät inte mer än original, fick dock lite "skott" från burken vid motorbroms. Hade nog behövt en mappning och bänkning för optimal gång.

agneman skrev:
Den ska tydligen sluta rena vid >3000 (mer än tretusen warw) .

Vem fan kör under 3000 anyway ? .

Borsiin JR skrev:
En katalysator bör ju vara linjärt avtgande effektiv med flödesmängden ty mer flöde=mindre passagetid=mindre rening..

Jag tolkar inte dessa två meningar på samma vis men det gör kanske du.

Och en katalysator slutar aldrig rena (den renar dock mindre när den är kall) och den slutar framförallt inte vid ett specifikt varvtal.

Ja katalysatorer på bilar och motorcyklar fungerar på samma vis enda skillnaden är att en bil kör open loop i sprutet dvs en lambdasond mäter A/F värdena och justerar sprutet efter detta. Detta används för att klara avgaskrav men efterssom inga avgaskrav för fullast finns så brukar en mapp (liknande de som finns på mc) träda in och ge max effekt men värdelösa avgasvärden.

Hmmm

Givetvis e det idiotiskt att ta katten

Den gör defakto en insats på avgaserna där den sitter oavsett hur man kör och, jag misstänker starkt att Kawasaki inte sätter dit en katt som sänker effekten när det inte ens e lag på att ha en sådan än? Dom e ju trotts allt ganska intreserade av att kunna skriva höga siffror i databladet. Dessutom är dom helt säkert inte intresserade av att sätta dit en kat som inte fungerar, när en bil/hoj konstrueras räknas kronor och ören på produktionskostnaden.

En "effektökning" på 2-3 hkr i en dynobänk är inte ens en effektökning, tänk på hur urusel dynobänken är att mäta effekten olika förare kan få rejäla variationer på sina "effekter".

Bilar (och jag antar modernare hojar speciellt de med katt) har closed loop reglering mha lambda-sond omkring lambda ett (vissa har det tom cylinder specifikt), vilket är bra då effektmaxima ligger nära lambda 1 (0.9) Katalysatorn behöver lambda 1 för att fungera.....

Bilföretagen har inga krav på sig vid fullast, då skiter dom fullständigt i vad som släpps ut... Dessutom så fetas blandningen på fullast ofta upp för att kyla motorn även om det kostar både miljö, katt och bränsle..... Man kör ju aldrig på fullast med en bil några längre stunder ändå..... Det e mer en en sak som spelar in här så att säga...

Ändrar man egenskaperna för sitt avgassystem bör man alltid "mappa" om annars förlorar man med stor sanolikhet effekt (beroende på styrsystemet på hojen). Ock man löper tom risk för "spikningar" (oxå beroende av styrsystemet).

Tänk på att bara för att det låter mer går det inte alltid fortare (verkar vara en utbredd missuppfattning).

Om man hårddrar det så borde risken finnas att du SÄNKER effekten genom att ta din kat....

Knallar från ljuddämparen på motorbroms kan bero på att den sprutar bränsle för att hålla liv i katten på motorbroms, då smäller detta då det inte finns ngn katt...

/Carl

Last edited:
Borsiin JR skrev:
Ja katalysatorer på bilar och motorcyklar fungerar på samma vis enda skillnaden är att en bil kör open loop i sprutet dvs en lambdasond mäter A/F värdena och justerar sprutet efter detta. Detta används för att klara avgaskrav men efterssom inga avgaskrav för fullast finns så brukar en mapp (liknande de som finns på mc) träda in och ge max effekt men värdelösa avgasvärden.

Det du beskriver är "closed loop".

RSV1000R går i "closed loop" dvs den blandar efter O2-värden från sensorerna. Över 80% gas går den över i "open loop" dvs efter en eller flera mappar.

ulf skrev:
Lät inte mer än original, fick dock lite "skott" från burken vid motorbroms. Hade nog behövt en mappning och bänkning för optimal gång.
Skotten var inte från luftburken utan från ljuddämparna och var långt mindre än när jag satte ett slipon på min Bandit. Det handlade inte om några hästar. Klart märkbar skillnad på en motor som lämnar 175hk på veven bör nog vara mer. Uppskattar skillnaden som att sätta på ett helsystem,flyttade ca 10hk några tusen varv upp i registret. Hade inte den ena katen lossnat skulle jag inte rört dom. Funkade kanske bra på Busan då originalmappningen är fet.

ulf skrev:
Skotten var inte från luftburken utan från ljuddämparna och var långt mindre än när jag satte ett slipon på min Bandit. Det handlade inte om några hästar. Klart märkbar skillnad på en motor som lämnar 175hk på veven bör nog vara mer. Uppskattar skillnaden som att sätta på ett helsystem,flyttade ca 10hk några tusen varv upp i registret. Hade inte den ena katen lossnat skulle jag inte rört dom. Funkade kanske bra på Busan då originalmappningen är fet.

Sorry, menade såklart "avgasburken" :huvet

10 hkr på 175 torde vara ganska svåra att känna av ändå bara ca 6% av din maxeffekt, tänk på "nu går det nog fortare efter som det borde göra det"-faktorn. Svårt att säga ngt utan att mäta......

Om det gör ngn skillnad eller ej på "maxeffekten" beror på effektiv längd på systemet o maxvarvet....

Det ända som e helt säkert e att uteffekt/varvtal-kurvan vid fullgas kommer att ändras, hur e mycket svårt att säga, kan lika bra vara till det "sämmre" som till det "bättre"

MVH/Carl

Last edited:
Borsiin JR skrev:
kör open loop i sprutet dvs en lambdasond mäter A/F värdena och justerar sprutet efter detta
Du har blandat (?) ihop begreppen, open loop är när man INTE justerar
efter lambda. Closed loop kallas det när man mäter upp resultatet och
justerar efter det. Det är allmän reglerteknik, inget speciellt just för
motorer. Öppen resp. sluten styrning, utan eller med återkoppling, blir väl
begreppen på svenska.
/u
edit: som Wyatt Earp, to fast. Såg att Olsson redan påpekat det.

Last edited:
JAVULEN SKREV

En "effektökning" på 2-3 hkr i en dynobänk är inte ens en effektökning, tänk på hur urusel dynobänken är att mäta effekten olika förare kan få rejäla variationer på sina "effekter".

Hur menar du??
Är inte 2-3hk någon effekt?? Jag har bestämt för mig att det motsvarar ca 1,5-2,2kW, och det är väl i W man mäter effekt?

Sen förstår jag inte resonemanget med dynobänken??
Har olika förare olika körstil i bänken?? :hihi :rofl

Last edited:
Nyheter
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick