Jag har redan i år varit och besiktat två hojar i Kalix Norrbotten(tog dom i skåpbil).
Tror att besiktningen i Boden måste gå en lite utbildning. Dom påstod stenhårt(och att Kalix råkat göra fel) när dom påstod att man inte besiktar hojar pga att man inte kan provköra.
Upplyste dom att, finns inga krav på vinterdäck, så det är upp till besiktningsmannen om han törs ta en provtur. Törs man inte provköra eller man tycker det är olämpligt(vilket det är), så gör besiktningen en notering i besitningsprotokollet att den inte är provkörd. Dessutom upplyste jag att jag på denna besiktningsstation besiktat ett flertal hojar tidigare. Bad han också lygta på luren och ringa andra stationer.
Nåja, orkade inte tjafsa. I Kalix tittade dom lite konstigt på mig när jag berättade orsaken till varför jag var o besiktade i Kalix(dessutom har dom bra med tider)
Nåja, till TS. Det är annars ganska trist att börja året med att man måste besikta hojen innan man kan köra.
Besikta på du nu och be köparen besikta hojen nästa gång typ i augusti/sept 2014 och då är den körklar inför 2015.
Tror dessutom det är inte det viktigaste för hojköparen när nästa bes infaller, utan att den helt enkelt är besiktad.