Old Badger
SportHojsentusiast
Helt rätt, utan skyddet av en bilkaross går det inte att räkna på hur stor skadan kan bli utan det är slumpen, eller om vi kallar det det tur, som avgör.Olyckor är slumpmässiga, du är aldrig 100% på att skydden hjälper.
En högre klassning är säkert bättre. Viktigare är att skyddet sitter kvar där det ska under olyckan. Byxor som sitter löst, med skyddet fast i byxan, hjälper antagligen inte jättemycket.
Min krockkudde fungerade men jag lyckades ändå skada axeln som jag aldrig lyckats tidigare utan krockkudde och med betydligt sämre skydd.Sedan är det nog bra med ett heltäckande ställ med krockkuddar, så att hela kroppen styvas upp och inte kan böjas lite hur som helst.
Men, efter att ha ramlat av asfalten i ganska sansat tempo med alla skydd utom just läderpyjamas och luftpåsar och ha brutit ryggen ändå så tror jag nog att många överskattar eller missförstår vad skydden kan skydda mot.
Nuförtiden kör jag i kevlarjeans, kevlarhoodie och skyddsjacka, har ramlat omkull i det med, och det har funkat det med.
Det handlar nästan helt om hur man landar, och så länge man har kläder som inte gnuggas hål på ett ögonblick så brukar det lösa sig någorlunda.