Hur tillräckliga är skydden?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Olyckor är slumpmässiga, du är aldrig 100% på att skydden hjälper.
En högre klassning är säkert bättre. Viktigare är att skyddet sitter kvar där det ska under olyckan. Byxor som sitter löst, med skyddet fast i byxan, hjälper antagligen inte jättemycket.
Helt rätt, utan skyddet av en bilkaross går det inte att räkna på hur stor skadan kan bli utan det är slumpen, eller om vi kallar det det tur, som avgör.
Sedan är det nog bra med ett heltäckande ställ med krockkuddar, så att hela kroppen styvas upp och inte kan böjas lite hur som helst.
Men, efter att ha ramlat av asfalten i ganska sansat tempo med alla skydd utom just läderpyjamas och luftpåsar och ha brutit ryggen ändå så tror jag nog att många överskattar eller missförstår vad skydden kan skydda mot.
Nuförtiden kör jag i kevlarjeans, kevlarhoodie och skyddsjacka, har ramlat omkull i det med, och det har funkat det med.
Det handlar nästan helt om hur man landar, och så länge man har kläder som inte gnuggas hål på ett ögonblick så brukar det lösa sig någorlunda.
Min krockkudde fungerade men jag lyckades ändå skada axeln som jag aldrig lyckats tidigare utan krockkudde och med betydligt sämre skydd.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu var ju frågan egentligen vilken typ av skydd alt. vilken kombo av skydd som anses skydda bäst, inte hur man ska ramla i backen på bästa sätt och vilka organ o ben man helst undviker att mosa.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Om ett plagg har en viss säkerhetsklassning – hur stor del av själva plagget omfattas egentligen av den klassningen?

Skydden har sin klassning, nötning sin.

En viss del av plagget har en nötningsklassning och skydds klassning, behöver det ju inte betyda att hela plagget är lika skyddande.

Om airbag är ett så effektivt skydd – varför kan man då inte använda samma typ av färdigt uppblåsbart skydd direkt integrerat i kläderna? Inte så snyggt och coolt kanske
Ev andra komplikationer lär ju dyka upp.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Last edited:

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Tycker dock att för många förlitar sej på vilka skydd man behöver, min observation är i flertalet fall är att det spelar ingen roll när man utmanar ödet och oftast kör över sin förmåga.
Moderna hojar idag är för snälla i uppförandet tills dom inte är det, och då är det inte mänga som är karlar nog att reda upp situationen..

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre