Hur tjej-moddar man en Husa 650?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Tjejen blev lite sugen på att hänga med till Södertälje på onsdag för att träna lite körteknik. Problemet är bara att hon endast har kört en Sukka GSX400.
Jag har en Husa 650 att tillgå men vi oroar oss för att det eventuellt kan vara lite väl mycket mos i cykeln.
Hur får vi lättast ner effekten till kontrollerbart för en nybörjare som hellre vill lära sig kurvteknik och ordentlig ballans än att blåsa fullt på "rakan".
Det sitter helsystem på hojen nu och fuggen är bestyckad efter det.

Idéer?

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
trottelstopp kanske kan vara en idé? är det körning på någon innomhus gocartbana i södertälje det är frågan om? får man komma å köra? eller hur går det till?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vill inte hindra någon från att testa, men utan trottelkontroll så är inte inomhus stället att lära sig. "Avåkningszonen" är förvånansvärt lik en vägg.
Har hon trottelkontroll behövs det inte strypa hojen. Vill du göra det ändå är väl ett trttelstopp den enklaste modifikationen?

Mer brudar till sporten! :tummenupp

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag tror egentligen inte att det skulle vara några problem, men det kan vara skönt att veta att det inte går att slinta till på gasen så att hon åker av.
Var sätter man lättast in trottelstoppet?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag tror egentligen inte att det skulle vara några problem, men det kan vara skönt att veta att det inte går att slinta till på gasen så att hon åker av.
Var sätter man lättast in trottelstoppet?

Gummidutt ovanför trotteln...

Fast jag håller med om att inomhuskörning inte är att rekommendera ur säkerhetsynpunkt. Jag kör inte något snabbare än minimoto inomhus själv av just den anledningen....

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Du skämtar va?!?

Varför skulle en tjej behöva någon annan mod av en Husa än en kille? :va Nybörjare som nybörjare.

Det enda en nybörjare behöver är, som Barrett säger, gaskontroll. På Husan kanske man behöver vara lite mer aktiv med kopplingen också, speciellt inne i gokarthallen.

Gokarthallen i Södertälje är för övrigt svår och hal, men funkar alldeles utmärkt även för nybörjare, men inte för att lära sig kurvteknik, mer för att lära sig just gaskontroll. utan gaskontroll åker man i backen som en vante.

Som nybörjare i gokarthallen behöver man veta en sak och hålla benhårt på det: Håll ditt spår! Så att de som är snabbare/mer rutinerade kan komma om och slipper bli irriterade på någon som vinglar omkring.

Tjej-modda en Husa, det var det dummaste jag har hört någon gång. Och ja, jag går igång på så'nt larv. Om man klarar av en hoj eller inte har inget med kön att göra och en Husa är inte värre än något annat för en nybörjare i mitt tycke.

/ Veronica :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
...
Som nybörjare i gokarthallen behöver man veta en sak och hålla benhårt på det: Håll ditt spår! Så att de som är snabbare/mer rutinerade kan komma om och slipper bli irriterade på någon som vinglar omkring.
...

Allvarligt?
Kan man inte ta att det finns folk som inte har vanan inne o inte kan spårval så får man väl helt enkelt leta upp nån annanstans att köra där det bara är snabbare piloter.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Allvarligt?
Kan man inte ta att det finns folk som inte har vanan inne o inte kan spårval så får man väl helt enkelt leta upp nån annanstans att köra där det bara är snabbare piloter.

Det handlar inte om att hitta "rätt" spår utan att man håller sitt spår utan att byta helt plötsligt. Bara man ser framåt och inte bryr sig om de som kommer bakifrån så går allt vägen. De snabbare har skyldighet att se till att det blir en säker omkörning och det underlättar att man håller sitt spår.

Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Det handlar inte om att hitta "rätt" spår utan att man håller sitt spår utan att byta helt plötsligt. Bara man ser framåt och inte bryr sig om de som kommer bakifrån så går allt vägen. De snabbare har skyldighet att se till att det blir en säker omkörning och det då underlättar det att man håller sitt spår.

Precis, där slapp jag skriva det själv.

Det var klantigt av mig att skriva att det var för att inte irritera snabbare förare, för det handlar just om säkerhet i första hand. Att en nybörjare inte vet vad som är rätt spår är väl ganska självklart och just i motardkretsar har jag bara stött på välvilja mot nybörjare.

Att hålla sitt spår är A och O på vilken bana som helst och för ALLA nybörjare, det första man bör lära sig. För säkerhetens skull. Och det enda tjejen i fråga behöver komma ihåg, förutom att vara mjuk på gasen på Husabesten.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Haha, jag visste att min överskrift skulle sticka i ögonen på vissa och den var skriven med glimten i ögat. ;)

Vi får väl se, jag sätter i ett trottelstopp i hojen så får hon åka runt i garaget och känna på hojen. Känns det bra så tar jag med mig den så hon kan prova när det inte är så mycket folk ute på banan.

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Har hon redan kört hoj så tycker inte ja det ska vara några problem. Säg bara till henne o ta det lite lugnt på gasen så går det säkert fin-fint! Det går alltid o puttra runt på tomgång o sen sakta men säkert öka farten. :tummenupp

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
Är gasen digital på Husan? Attans va grymmt..då är det ingen som kan komma och säga att man inte gasar tillräckligt ju..hahahahha!

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Du skämtar va?!?

Varför skulle en tjej behöva någon annan mod av en Husa än en kille? :va Nybörjare som nybörjare.

Tjej-modda en Husa, det var det dummaste jag har hört någon gång. Och ja, jag går igång på så'nt larv. Om man klarar av en hoj eller inte har inget med kön att göra och en Husa är inte värre än något annat för en nybörjare i mitt tycke.

Mitt förslag på fältet att Tjej-modda Husan är kanske lite rosa kåpor, mintgrön sadel? Kanske en krok eller dyl att hänga handväskan på? Finns ju såntdäringarnas rosa luddtyg att köpa, vore ballt att klä tanken i det? Byt ut backspeglarna mot sminkspeglar? Ta bort verktygen i verktygsfacket, stoppa istället ned 2 st OB och lite smink.

Vet inte vad mer man kan behöva göra när man tjejmoddar?

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Mitt förslag på fältet att Tjej-modda Husan är kanske lite rosa kåpor, mintgrön sadel? Kanske en krok eller dyl att hänga handväskan på? Finns ju såntdäringarnas rosa luddtyg att köpa, vore ballt att klä tanken i det? Byt ut backspeglarna mot sminkspeglar? Ta bort verktygen i verktygsfacket, stoppa istället ned 2 st OB och lite smink.

Vet inte vad mer man kan behöva göra när man tjejmoddar?
Now we're talking. :brynad

...Glöm för all del inte att fästa en pläd på sadeln! Eller i alla fall göra den mjukare. :rolleyes:
Varför det? :va De flesta tjejrumpor har väl nog med vaddering?!? Jag har hittills inte träffat någon tjej som får babian-:arsele av att köra Husa, det får bara killar. :7peta

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Now we're talking. :brynad

Varför det? :va De flesta tjejrumpor har väl nog med vaddering?!? Jag har hittills inte träffat någon tjej som får babian-:arsele av att köra Husa, det får bara killar. :7peta

Förhoppningsvis har kvinnorna i din bekantskapskrets inte lika håriga rumpor som killarna:D

Det finns en anledning att cyklister vaxar ben, skrotum och rumpa...

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Förhoppningsvis har kvinnorna i din bekantskapskrets inte lika håriga rumpor som killarna:D

Det finns en anledning att cyklister vaxar ben, skrotum och rumpa...
:va Jahaaa... är det behåringen det beror på?!? Jag har inte ens tänkt den tanken. Tack och lov. :lol

xeq

Avaddådå
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
Såna m 2 hjul
Tjejmodd...

Helsystem är ju ett måste,sedan kan det vara bra att uppgradera med vassare kam, större förgasare och en varvvilligare tändbox...
glöm inte inte att porta toppen och montera riktigt klistriga slicks!!:tummenupp

Sådärja, nu är hojen tjejmoddad och du kan med gott samvete förklara för polarna varför du blev rastad av tjejen, där va ju så inibänken med mos i hennes hoj.....:D

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Har du läst om tjej-parkeringshuset? Det vore nog något för dig de:tungan

Jag tycker det larvigaste som finns är när folk reagerar över sånt.
--------------------------------------------------------------------

Jag tycker också att ett trottelstopp borde vara grejjen som fungerar bäst:) Du borde svarva till en bit i någon sorts plast att sätt ovan trotteln.

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Har du läst om tjej-parkeringshuset? Det vore nog något för dig de:tungan

Jag tycker det larvigaste som finns är när folk reagerar över sånt.
--------------------------------------------------------------------

Jag tycker också att ett trottelstopp borde vara grejjen som fungerar bäst:) Du borde svarva till en bit i någon sorts plast att sätt ovan trotteln.
Gå och snyt dig! :mattias

:kiss

För övrigt levereras Husan med ett maffigt trottelstopp, om man nu inte kan kontrollera gashanden själv. :rolleyes:

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy