Klosse
Gudomlig sporthojare
Hade kunnat posta detta i ”Teknik- och Mekhörnan” men skulle ju då missa er som kan en hel del om el, men som inte gillar att läsa i just den delen av forumet.
Till min fråga: kommer installera ett stort 90Ah 12-volts extrabatteri i bilen, som till att börja med kommer driva en dieselvärmare som kommer värma bilens kupé när motorn inte är igång. Har förberett och tänkt installera en ny kabel från det ordinarie batteriet i motorrummet till ett nyköpt exemplar av det här skiljereläet och vidare till det nya extrabatteriet. Men är kanske inte nödvändigt.
Kanske kan jag använda en befintlig kabel, vars diameter motsvarande 8 mm i diameter (hittar inte hur jag skriver en liten upphöjd tvåa) mellan motorrummet och kupén, som har försett en nu demonterad bilstereo-förstärkare med ström?
Den kabel som jag har köpt, förberett och hade tänkt installera är dubbelt så grov. Kanske helt onödigt att lägga ner mycket tid på att installera denna nya tjocka kabel? Värmaren förbrukar under sina första 1–3 minuter omkring 10 ampere och 120–140 watt. Därefter och när den lunkar på, omkring 1 ampere och 10–30 watt. Har förberett ett par 60-ampere-säkringar, som kanske också är overkill (alltför tåliga)?
Kanske skulle den befintliga 8mm-kabeln orsaka problem när extrabatteriet (vid behov) tar emot laddning från det ordinarie batteriet?
Hmm, säger den relativt okunnige.
Edit: Vid den här länken menas att 16 mm2 är just rätt, vilket råkar vara (helt utan kunskap och mest av snåla ekonomiska motiv) vad jag har valt.
Till min fråga: kommer installera ett stort 90Ah 12-volts extrabatteri i bilen, som till att börja med kommer driva en dieselvärmare som kommer värma bilens kupé när motorn inte är igång. Har förberett och tänkt installera en ny kabel från det ordinarie batteriet i motorrummet till ett nyköpt exemplar av det här skiljereläet och vidare till det nya extrabatteriet. Men är kanske inte nödvändigt.
Kanske kan jag använda en befintlig kabel, vars diameter motsvarande 8 mm i diameter (hittar inte hur jag skriver en liten upphöjd tvåa) mellan motorrummet och kupén, som har försett en nu demonterad bilstereo-förstärkare med ström?
Den kabel som jag har köpt, förberett och hade tänkt installera är dubbelt så grov. Kanske helt onödigt att lägga ner mycket tid på att installera denna nya tjocka kabel? Värmaren förbrukar under sina första 1–3 minuter omkring 10 ampere och 120–140 watt. Därefter och när den lunkar på, omkring 1 ampere och 10–30 watt. Har förberett ett par 60-ampere-säkringar, som kanske också är overkill (alltför tåliga)?
Kanske skulle den befintliga 8mm-kabeln orsaka problem när extrabatteriet (vid behov) tar emot laddning från det ordinarie batteriet?
Hmm, säger den relativt okunnige.
Edit: Vid den här länken menas att 16 mm2 är just rätt, vilket råkar vara (helt utan kunskap och mest av snåla ekonomiska motiv) vad jag har valt.
Last edited: