hur trimma en scooter?

Bulldog76

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
PGO T-REX 110
Hej.
Jag har en PGO R-REX 110 cc scooter som jag ska h till o köra till jobbet med. nu undrar jag hur man lätt kan göra så att den går lite fortare än vad den gör idag. idag går den under perfekta förhållanden strax över 90, men perfekta förhållanden är sällan det är.

Skulle vilja att hojen åtminstonde kunde göra strax över 100 vid bra förhållanden och att den klarar 90-95 utan problem. Deetta för att slippa bli omkörd av andra bilar så man kan hålla trafikrytmen. Nån som har nån ide om hur man gör? (ps, har aldrig meckat med mc etc, men känner folk som kan hjälpa mig med det). Men det är väl här alla experter finns.
Och nej jag vet, det är ingen sporthoj.

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
DT125R -90
Bulldog76 skrev:
2218794 Hej.
Jag har en PGO R-REX 110 cc scooter som jag ska h till o köra till jobbet med. nu undrar jag hur man lätt kan göra så att den går lite fortare än vad den gör idag. idag går den under perfekta förhållanden strax över 90, men perfekta förhållanden är sällan det är.

Skulle vilja att hojen åtminstonde kunde göra strax över 100 vid bra förhållanden och att den klarar 90-95 utan problem. Deetta för att slippa bli omkörd av andra bilar så man kan hålla trafikrytmen. Nån som har nån ide om hur man gör? (ps, har aldrig meckat med mc etc, men känner folk som kan hjälpa mig med det). Men det är väl här alla experter finns.
Och nej jag vet, det är ingen sporthoj.

Jag hade liknande problem med en Kymco people 125cc, den toppade 80-85km/h. Jag mailade till en stor mc-firma/verkstad och dom svarade att 85km/h för en fyrtakts "asien scooter" nog är vad man maximalt kan förvänta sig. Om man är jävlig på motorer så kan man säkert porta, plana, byta förgasare m.m. Men att hitta "trimcylindrar" är nog ganska omöjligt!

Skaffa dig en 2-takts scooter istället så kommer du nog över 100-110km/h utan problem...

(nu vet jag ej om din är en "asien-scooter", eller ens 4-takts...)

Last edited:

Bulldog76

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
PGO T-REX 110
lazlo09 skrev:
2219027 Jag hade liknande problem med en Kymco people 125cc, den toppade 80-85km/h. Jag mailade till en stor mc-firma/verkstad och dom svarade att 85km/h för en fyrtakts "asien scooter" nog är vad man maximalt kan förvänta sig. Om man är jävlig på motorer så kan man säkert porta, plana, byta förgasare m.m. Men att hitta "trimcylindrar" är nog ganska omöjligt!

Skaffa dig en 2-takts scooter istället så kommer du nog över 100-110km/h utan problem...

(nu vet jag ej om din är en "asien-scooter", eller ens 4-takts...)

Tror inte pgo är Asien, har för mig det är italiensk, men jag vet inte. Det jag har är en 2-taktare. är det lättare att trimma dem?

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Det är en 2-takt eller hur?

Du kan börja med att kolla avgasröret, finns det någon strypning i det någonstans? Vanligtvis utgörs strypningen av en metallring som är svetsad vid mynningen av röret på cylinder sidan.

Kolla insug (efter förgasaren) det kan sitta något ivägen där iform av en plastbricka tex

Kolla luftburken det kan vara igensatt med någon plastbricka

Det kan även finnas en strypning i variatorn, strypningen består av en ring som ligger imellan de två främre remskivorna

Detta är dom vanligaste sätten att strypa scootermopeder, jag vet inte äns om din är strypt. Men om den är det är det sannolikt att det sitter nått skit på de ställen som jag nämt

Cyren skrev:
2219170 Det är en 2-takt eller hur?

Du kan börja med att kolla avgasröret, finns det någon strypning i det någonstans? Vanligtvis utgörs strypningen av en metallring som är svetsad vid mynningen av röret på cylinder sidan.

Kolla insug (efter förgasaren) det kan sitta något ivägen där iform av en plastbricka tex

Kolla luftburken det kan vara igensatt med någon plastbricka

Det kan även finnas en strypning i variatorn, strypningen består av en ring som ligger imellan de två främre remskivorna

Detta är dom vanligaste sätten att strypa scootermopeder, jag vet inte äns om din är strypt. Men om den är det är det sannolikt att det sitter nått skit på de ställen som jag nämt

Om du vill hitta trimdelar så får du nog ta reda på om det finns någon annan scooter som använder samma motor, vilket är ganska troligt. Har surfat runt lite och inte hittat delar till pgo. Ett trim avgasrör skulle antagligen ge ganska mycket

Bulldog76

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
PGO T-REX 110
Är det vanligt att man ävens tryper 110cc o däröver? trodde man bara strypte moppar. jag får väl ta mig en titt.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Jag vet inte om det finns strypningar som man kan ta bort, men det lär finnas delar som fungerar som strypningar, tex avgasröret.

Försök kolla upp vilket fabrikat det är på motorn så kan jag leta lite

Bulldog76

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
PGO T-REX 110
crossniklas skrev:
2219505 PGO:n är en fyrtakt så att trimma är lite klurigt...

Pgo T-REx 150cc är fyrtakt, den jag har är 110cc och är 2takt

http://www.pgo.se/pgo-s/mc/t-rex-110-2t.htm

Hur ser jag fabriaktet på motorn??
Jag kan kolla i manualen när jag får den, (köpte den lätt begagnat, men ägaren hade slarvat bort manualen, så butiken där jga köpte den har beställt en ny).

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Jag vet inte riktigt hur man får reda på det, jag kan även ha helt fel, pgo kanske gör sina egna motorer.

Men kolla avgasröret och det där andra jag sa, annars om du hittar en trimkrök köp den!

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
DT125R -90
Köp dig en extra kolv och exprementera med fönster på kolvarna. Testa osså plana toppen. Lämna cyllen till nån kunnig för proffesionell portning. Ett avstämt effektavgasrör (expansionskammare) kan göra massor...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...