Hur tvättar man en kudde?

Bråck

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Nån stans vid E18
Hoj
letar efter vettig...
Skulle tvätta min kudde idag, men det gick inte riktigt som jag tänkt mig. :p
Först och främst så var den lite för stor för vår tvättmaskin, men jag tänkte att det fick gå ändå. Så långt gick det ju ganska bra, maskinen ville bara hoppa iväg när den skulle centrifugera :tummenupp

Nu till det märkliga. När jag öppnade maskinen hade kudden blivit större :va :va :va
Har hört att saker ska kunna krympa i tvätten, men inte att de ska kunna bli större, så man blev ganska förvånad. Har jag en magisk kudde som sväller eller har jag missat något? Ser fram emot lite trevlig SH-hjälp :banana
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Skulle va enklare om du skrev vad för kudde det handlar om :)
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
hahahahaha...hyr "en fru" dom har koll på läget. Jag är formligen förbjuden att röra mig i AREA TVÄTTSTUGA. Men hiva i tennis bollar om det är plockad pippi fjun i kudden. har jag ju lärt mig... sen det där med att den växte????? jag hade ju direkt hivat i sedlar"S":glömdet
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Vet flar saker som sväller vid varm väta!:D
Men kuddar! Kan väll vara ett undantag!
Kasta skiten i turktummlaren med ett gäng tennisbollar så blir den som ny igen om den inte går sönder!
lycka till!:D
 

Bråck

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Nån stans vid E18
Hoj
letar efter vettig...
Det rör sig om en "soffkudde" eller vad de ska kallas, dvs en som inte går att byta överdrag på :p
Sitter inte kvar någon tvättlapp på den så har ingen aning om vad det är för material :(


Vet inte riktigt om det hjälper att sedlarna växer, det är väl inte storleken som räknas, det är väl hur man använder dom(den)? :tuttar
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vet flar saker som sväller vid varm väta!:D
Men kuddar! Kan väll vara ett undantag!
Kasta skiten i turktummlaren med ett gäng tennisbollar så blir den som ny igen om den inte går sönder!
lycka till!:D
Kör man inte med tennisbollar för att inte dunet ska klumpa ihop sig till e hård boll?:va
 

sportbike

Guest
Det rör sig om en "soffkudde" eller vad de ska kallas, dvs en som inte går att byta överdrag på :p
Sitter inte kvar någon tvättlapp på den så har ingen aning om vad det är för material :(


Vet inte riktigt om det hjälper att sedlarna växer, det är väl inte storleken som räknas, det är väl hur man använder dom(den)? :tuttar

Tvättlappar e ghey,in me skiten i 90 grader.
När du sen får frågan,vad har du gjort,svarar du bara lojt,ja,gör det själv då.
 

Bråck

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Nån stans vid E18
Hoj
letar efter vettig...
Tvättlappar e ghey,in me skiten i 90 grader.
När du sen får frågan,vad har du gjort,svarar du bara lojt,ja,gör det själv då.

Problemet är väl då att det är min kudde, så ingen annan kommer väl "lida" av att den svällt, och ingen lär erbjuda sig att göra det bättre :tungan
Blev bara så oerhört förvånad att saker faktiskt kunde bli större av att köras i tvättmaskin :confused:
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Kör man inte med tennisbollar för att inte dunet ska klumpa ihop sig till e hård boll?:va

Bra där, så är det säkert! Nu vet vi vem vi skall fråga om tvättråd!
th_biggrin.gif
 
Last edited:

sportbike

Guest
Problemet är väl då att det är min kudde, så ingen annan kommer väl "lida" av att den svällt, och ingen lär erbjuda sig att göra det bättre :tungan
Blev bara så oerhört förvånad att saker faktiskt kunde bli större av att köras i tvättmaskin :confused:

Dun sväller.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Fick lära mig om svällkroppar i skolan, kan det vara sådana i kudden ? :arsele
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lämna in den.

Jag tvättade vårt dubbelduntäcke för 150.- häromveckan. Helt klart värt de pengarna för att slippa skit med tvätt och tork och dessutom få ett fluffigt täcke.
 

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
.....
 

Bifogat

  • dec29gal02.jpg
    dec29gal02.jpg
    54.9 KB · Visningar: 109

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Problemet är väl då att det är min kudde, så ingen annan kommer väl "lida" av att den svällt, och ingen lär erbjuda sig att göra det bättre :tungan
Blev bara så oerhört förvånad att saker faktiskt kunde bli större av att köras i tvättmaskin :confused:

Inte konstigt alls.
När du tvättar en kudde (av ett konstgjort stoppningsmaterial) i maskin så slås den runt inuti makinen ganska hårt och puffas och fluffas då samtidigt upp på så vis och blir lite större till volym.
Den kommer "krympa" igen när den har "lagt sig" lite och när den kommer en tung, tryck emot den, tex en människokropp som lutar sig emot kudden gör att den "pressas" och komprimeras ihop i sin stoppning och ev. "fluffighet" går så småningom ut.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top