Hur tvättar man en motorcykel?

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
Nu ska hojen in för vintervila.

Med risk för att låta dum, hur tvättar man en motorcykel på rätt sätt?

Jag har kört med vatten och vanlig Yes diskmedel, sedan tvättsvamp. Tagit bort den värsta lorten med svampen och Yesdiskmedel, sedan sköljt av med vanlig trädgårdsvattenslang.

Finns det några ajabaja och några självklara grejer att tänka på? :va
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Vax? Kanske lite autosol på de saker som glänser! dock inte på plast!!! Finns special medel mot flugor med men det går o fixa med vanligt shampo o vax! så gör jag! :tummenupp
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
en sak att tänka på är att inte köra med för hård stråle med tex högtryckstvätt mot packningar etc. Men då du inte tvättar med högtryck så är det kanske inte så viktigt för dig att veta. Du kan ju ta bort en del kåpor så du kommer åt på dom jävliga ställena nu när du har lite tid över :) Keep it clean! :tuttar
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Jag personligen tycker inte att man ska rikta högtryckstvätten mot hojen, vattenslang och en hink med varmvatten och vax/champo eller annat mumsmums sen go nuts!

Ska man dock rengöra saker enskilt vid renovering tex en sving som är lortig som dom flesta brukar bli kan man ju gå lös på den med högtryckstvätten :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag personligen tycker inte att man ska rikta högtryckstvätten mot hojen, vattenslang och en hink med varmvatten och vax/champo eller annat mumsmums sen go nuts!

Ska man dock rengöra saker enskilt vid renovering tex en sving som är lortig som dom flesta brukar bli kan man ju gå lös på den med högtryckstvätten :)

Har man en högtryck där du kan ställa in en fin liten stråle så är det helt okej :) men som sagt så bör man ju inte pressa på med högtryck så den i princip välter av vattenstrålen ;)
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Har man en högtryck där du kan ställa in en fin liten stråle så är det helt okej :) men som sagt så bör man ju inte pressa på med högtryck så den i princip välter av vattenstrålen ;)

Helt rätt där, men menade högtryckstvätt som stark stråle :p

har även en sån smart grej med borste och som blandar in schampo i vattnet direkt :) Det är mumma ;)
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Yes dikmedel är ajabaja på allt som har lackering på sig!! det löser upp och torkar ur alla lacker, använd ett bilschampoo så får du ett bättre och skonsammare resultat:)
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Tandborste :yoparty

Om du tvunget ska använda högtryckstvätt, var noga med att inte gå nära packboxar, tätningar mm..

Bilschampo och en hög olika svampar, diverse borstar och en massa gnid brukar funka bäst :) (en svamp för övre partiet, en för mellan och en för det nedersta)

Och sist men inte minst, börja uppifrån och gå ner :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
låter bra, tänk även på kedjan, torka av/rent smörj eller waxa, blir lite extra fint om man sämskinnar bort vattendroppar, och vaxar lite med är ju så få ytor så det går ju snabbt:tummenupp
 

Hudik

Guest
Yes dikmedel är ajabaja på allt som har lackering på sig!! det löser upp och torkar ur alla lacker, använd ett bilschampoo så får du ett bättre och skonsammare resultat:)

Skitsnack.

Jag har alltid tvättat allt jag har med YES och hojen tvättar jag minst en gång i veckan, ibland kan det bli upp till fem gånger i veckan.

Efter samtal med flera billackerare och bilrecondare så har dom rekomenderat yes för det är skonsammast för lacken.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag skulle trots allt rekommendera vaxschampo då jag tycker att det kan bli lite matt och tråkigt efter yes/diskmedel. Jag brukar använda yes själv ibland då det löser smutsen så bra men då brukar jag gå över med lite vax eller dylikt för att få lite glans på grejjerna. Vissa färger oxiderar ju lätt och det är inte dumt med lite vax eller vaxschampo då...

Att yes skulle paja lacken har jag svårt att tro men däremot löser det upp många vaxer och det är väl därför det kan bli matt och tråkigt.


Skitsnack.

Jag har alltid tvättat allt jag har med YES och hojen tvättar jag minst en gång i veckan, ibland kan det bli upp till fem gånger i veckan.

Efter samtal med flera billackerare och bilrecondare så har dom rekomenderat yes för det är skonsammast för lacken.

Ta en tur på hojen efter du tvättat den (gärna mer än 10 minuter så allt blir varmt osv) och avsluta efter turen med att olja, fetta eller vaxa in kedjan. Aldrig smörja kedjan kall eller fuktig.
 
Last edited:

Yamaha77

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2009
Ort
Husvagn
Hoj
-
Skitsnack.

Jag har alltid tvättat allt jag har med YES och hojen tvättar jag minst en gång i veckan, ibland kan det bli upp till fem gånger i veckan.

Efter samtal med flera billackerare och bilrecondare så har dom rekomenderat yes för det är skonsammast för lacken.

Kör du bara på grusvägar eller:)
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Jag brukar alltid avsluta med att blåsa rent runt reglage/bromsar mm med tryckluft (med någorlunda vettigt tryck) för att det inte ska bli stående fukt och saker ska börja ärga.

Har man inte tillgång till kompressor så är ju tipset dock värdelöst. :D
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Får ta o lägga in en fråga angående att få fin glans på grejer.

Sitter på en rs 125 -o5 . Jag tycker att ramen som jag antar är i alu. är lite tråkig och har några så fläckar efter ärgning (äre det det heter på alu. ?) , endast prickar menar jag då. Undrar om det finns något mirakel medel som är bra för att putsa upp ramen och andra metaldetaljer i övrigt med :p?

MVH/Bikerboy 1
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
Får ta o lägga in en fråga angående att få fin glans på grejer.

Sitter på en rs 125 -o5 . Jag tycker att ramen som jag antar är i alu. är lite tråkig och har några så fläckar efter ärgning (äre det det heter på alu. ?) , endast prickar menar jag då. Undrar om det finns något mirakel medel som är bra för att putsa upp ramen och andra metaldetaljer i övrigt med :p?

MVH/Bikerboy 1

wd-40 som killen använder i filmen kanske? :va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top