Hur tvättar man en motorcykel?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag tvivlar inte på din erfarenhet. Naturavfettning har vanligtvis en ph mellan 7-11. Kanske inte tillräckligt basiskt för att reagera med alu't.

Men man skall akta sig med alkalitet och alu.

ett exempel:

"ALKALISK AVFETTNING MILJÖ är en vattenbaserad avfettning ... Medlet är frätande på aluminium och så starkt att det kan lösa färg på vissa målade ytor. ..."

Googlar man förövrigt avfettning alu och alkaliskt så hittar man på flertalet bilforum där folk fått märken på alu efter alkaliskt rengöringsmedel.

Kanske använder du ett svagare medel. Kanske späder du det.
Kanske du sköljer av mer noggrant. Kanske din amerikanska alu är så motståndskraftig att den pallar :O

Mitt tips: VAR FÖRSIKTIG ;)

Jag talar bara om egen erfarenhet. Jag upptäckte denna effekt på motoraludelar när jag var 18 och har genom gjort många garagevänner glada med det tipset. Prova tex OKQ8:as naturavfettning på tex alumotorblock och cylindrar eller aluventilkåpor på bilar etc. PH ca 10. Delarna blir ofta som nya. Men det förslår ju inte om det redan är väldigt ärgat.

När naturavfettningen fått verka en stund brukar jag gno med bilschampo eller yes och ljummet vatten, sedan skölja av. Ev upprepa.
Är det oljigt/fett så använder jag petroleumavfettning innan.

När jag tvättar min hoj så är jag sparsam med avfettning, i synnerhet vid ej onödigtvis på lackade ytor samt länkage, lager och dyligt där jag inte vill dra ur fettet. Men jag använder just naturavfettning på aluminumytor, bla på mina polerade alufälgbanor och motorblock, cylindrar och topplock om ytan behöver fräschas upp. Har ju en hel del obehandlad alumium på min hoj eftersom jag tycker det är snyggt.

Tillskillnad från motordelar så är det ju dock många övriga aludelar på en köpehoj som är ytbehandlade med klarlack eller plastfilm vilket många inte tänker på. I såna fall så har man ju förstås ingen glädje av kemin ovan.

Legeringar i diskmaskiner och annat känner jag inte till, men ofta är det ju silumin, zinkhaltiga legeringar mm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag har bara använt alkalisk avfettning av den typ som säljs på mackarna. När jag köpt koncentrat så har jag som starkast kört med 50/50.

Det är ju den svagt etsande effekten jag vill åt fö. Som gör aluminiumet snyggt igen. Till själva avfettningen är petroleumavfettning bättre. Därför använder petroleumavfettning först om det skulle vara fett/olja på aluytorna.

Her använt samma på aluytor mina andra hojar och bilar genom åren, tex kawa trepiparna. Får ofta luftkylda alucylindrar och motoraludetaljer på bilen att bli snygga igen.

Ja förmodligen är den alkalisk naturavfettningen som säljs på mackar lagom basisk. Dvs den etsar/fräter bort oxiden men inte inte mer.

Bilfolkets proiblem med sina fälgar kanske beror på magnesium eller dylikt i dessa legeringar. Magnesium är ju oädlare än alu.

Sedan är ju naturavfettning som sagt inte starkt basiskt. Svagare än ammoniak som ändå räknas som en svag bas jämfört med tex kaustiksoda.

Men ngn kemist får gärna redogöra för varför alu ofta blir så snyggt med alkalisk avfettning



Jag tvivlar inte på din erfarenhet. Naturavfettning har vanligtvis en ph mellan 7-11. Kanske inte tillräckligt basiskt för att reagera med alu't.

Men man skall akta sig med alkalitet och alu.

ett exempel:

"ALKALISK AVFETTNING MILJÖ är en vattenbaserad avfettning ... Medlet är frätande på aluminium och så starkt att det kan lösa färg på vissa målade ytor. ..."

Googlar man förövrigt avfettning alu och alkaliskt så hittar man på flertalet bilforum där folk fått märken på alu efter alkaliskt rengöringsmedel.

Kanske använder du ett svagare medel. Kanske späder du det.
Kanske du sköljer av mer noggrant. Kanske din amerikanska alu är så motståndskraftig att den pallar :O

Mitt tips: VAR FÖRSIKTIG ;)
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ok, så du vill etsa svagt med alkalisk rengöring? Ok. Men då vill jag varna er övriga som gör detta att det lätt kan bli prickigt/fläckigt om man gör "fel".

Räcker att det är smuts eller en fetare yta någonstans och/eller med för stark blandning/koncentration eller en av de märken som är mer alkalisk än de mest vanliga. Alternativt låter det sitta kvar för länge eller sköljer dåligt. Räcker med CA PH 13 för att etsa alu och det har ju lyckligtvis inte de flesta alkaliska rengöringsmedlen så risken är ju inte jättestor men det är bra att känna till innan man kletar på i god tro...

i all välmening. Vill inte att någon skall sabba sin ram eller fälg för det kan vara ett rent helvete att få en fin yta igen.


Ja jag har bara använt alkalisk avfettning av den typ som säljs på mackarna. När jag köpt koncentrat så har jag som starkast kört med 50/50.

Det är ju den svagt etsande effekten jag vill åt fö. Som gör aluminiumet snyggt igen. Till själva avfettningen är petroleumavfettning bättre. Därför använder petroleumavfettning först om det skulle vara fett/olja på aluytorna.

Her använt samma på aluytor mina andra hojar och bilar genom åren, tex kawa trepiparna. Får ofta luftkylda alucylindrar och motoraludetaljer på bilen att bli snygga igen.

Ja förmodligen är den alkalisk naturavfettningen som säljs på mackar lagom basisk. Dvs den etsar/fräter bort oxiden men inte inte mer.

Bilfolkets proiblem med sina fälgar kanske beror på magnesium eller dylikt i dessa legeringar. Magnesium är ju oädlare än alu.

Sedan är ju naturavfettning som sagt inte starkt basiskt. Svagare än ammoniak som ändå räknas som en svag bas jämfört med tex kaustiksoda.

Men ngn kemist får gärna redogöra för varför alu ofta blir så snyggt med alkalisk avfettning
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Testa tex okQ8:s så får du se hur snyggt det blir!
Jag har aldrig varit speciellt noggran med antal vändor eller hur länge det fått ligga på. Däremot är jag noga med att skölja med vatten efteråt, innan jag torkar av och återfettar med tex vax eller wd40

Men som sagt, inte många köpehojar som har obehandlad alu, inte många bilfälgar heller. Nästan alltid klarlackat. Och då är det helt kontraproduktivt vare sig basiska eller sura medel, jag tror att detta är en av orsakerna till de ständiga diskussionerna om basiska/sura fälgrengöringsmedel på tex bilforum. De förstår inte att problemet är lackskador och oxidation från dessa som propagat in under lacken. Desto starkare saker de häller på dest mer kvaddar de lacken som blir mjölkig.

Samma sak tror jag det kan vara med sporthojar, många förstår inte att deras "alu-ytor" i själva verkat är natureloxerade eller klar-/silverlackade. Då är det ingen idé att labba med svaga baser/syror.

Men håller med om försiktighet. Bäst att testa på en liten yta först om man är osäker på vad man har.




Ok, så du vill etsa svagt med alkalisk rengöring? Ok. Men då vill jag varna er övriga som gör detta att det lätt kan bli prickigt/fläckigt om man gör "fel".

Räcker att det är smuts eller en fetare yta någonstans och/eller med för stark blandning/koncentration eller en av de märken som är mer alkalisk än de mest vanliga. Alternativt låter det sitta kvar för länge eller sköljer dåligt. Räcker med CA PH 13 för att etsa alu och det har ju lyckligtvis inte de flesta alkaliska rengöringsmedlen så risken är ju inte jättestor men det är bra att känna till innan man kletar på i god tro...

i all välmening. Vill inte att någon skall sabba sin ram eller fälg för det kan vara ett rent helvete att få en fin yta igen.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har själv blaskat med alkalisk avfettning, men varit väldigt snabb med att göra rent efteråt då jag varit rädd för missfärgningar. Har inte sett någon positiv effekt på de korta stunderna jämfört med att gnussa med wd40 tex. Jag skall av ren nyfikenhet på "prov" etsa nästa gång och se hur lätt det är att få en fin yta.

However alufälgarna har klarlack på sig vilket jag väldigt "OT" tycker är djävulens påfund.
Ramen på bågen har någon eloxering....
Och i de fallen tycks vi vart fall vara överens att där hör inte dito hemma ;)

Så har för tillfället inget att "leka" med :O

Skulle väl iofs kunna ta en bit alu och leka med. Återkommer om ett par dagar med resultat :p

Testa tex okQ8:s så får du se hur snyggt det blir!
Jag har aldrig varit speciellt noggran med antal vändor eller hur länge det fått ligga på. Däremot är jag noga med att skölja med vatten efteråt, innan jag torkar av och återfettar med tex vax eller wd40

Men som sagt, inte många köpehojar som har obehandlad alu, inte många bilfälgar heller. Nästan alltid klarlackat. Och då är det helt kontraproduktivt vare sig basiska eller sura medel, jag tror att detta är en av orsakerna till de ständiga diskussionerna om basiska/sura fälgrengöringsmedel på tex bilforum. De förstår inte att problemet är lackskador och oxidation från dessa som propagat in under lacken. Desto starkare saker de häller på dest mer kvaddar de lacken som blir mjölkig.

Samma sak tror jag det kan vara med sporthojar, många förstår inte att deras "alu-ytor" i själva verkat är natureloxerade eller klar-/silverlackade. Då är det ingen idé att labba med svaga baser/syror.

Men håller med om försiktighet. Bäst att testa på en liten yta först om man är osäker på vad man har.
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
men är det ingen som har bild på något bra vax som man tar efter man tvättat av hojen då? och är det någon som kan förklara vad wd-40 är ? Jag är sämst på sådant här.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Avfettning och spola av ganska snabbt och repetera... Akta lampglas har fått byta på bilen för att det har spruckit på nått sett av det.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Kallavfettning
Spola av
Alkaliskavfettning
spola av
Schamponera
spola av
Torka

Sedan vaxar jag hojen var 3:e tvätt ungefär (Lackrengöring och sen ett caranuba lager). Samt behandlar olackad plast, däck, sadel osv
 

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Linköping
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Jag kör hellre än putsar men såklart tvättas det ibland.

Vill höj ett varnande finger ytterliggare gällande högtryckstvätt:
AKTA DEKALER!!

Lyckades blåsa bort halva Honda-vingen på min gamla hojs tank när jag skulle göra en snabb och effektiv tvätt. :huvet
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hur gör ni med lackade motordetaljer (se bild)
Går det lägga vax på dem eller blir det för varmt så det blir skit?
 

Bifogat

  • IMG_0191.jpg
    IMG_0191.jpg
    144.9 KB · Visningar: 163

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hur gör ni med lackade motordetaljer (se bild)
Går det lägga vax på dem eller blir det för varmt så det blir skit?

Jag har använt Sonax Fälgförsegling på lackade delar av motorn, svingen (och fälgarna förstås) m.m. och det verkar funka bra. Dock vet jag inte om effekten av medlet blir sämre av att ytorna på motorn blir varma.

Som vanligt är väl tipset att prova på en liten, undanskymd yta först, innan man går loss på alltihop.
 

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
men är det ingen som har bild på något bra vax som man tar efter man tvättat av hojen då? och är det någon som kan förklara vad wd-40 är ? Jag är sämst på sådant här.

Dom hära sakerna använder jag till vinterkonservering, mycket bra hållbarhet på lackförseglingen och otroligt djup i lacken blir det.
 

Bifogat

  • Tvätt.JPG
    Tvätt.JPG
    86.6 KB · Visningar: 183

Hudik

Guest
turtle wax ska jag nog köpa.

men fattar fortfarande inte vad wd-40 är för något. Man tar bort smuts med det?

WD40 är rostlösande olja
wd40.jpg
 
Last edited:

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Tänkte ta o polera och vaxa hojen i dagarna och undrar om ni kör med maskin eller hur ni gör ? Mest pga av dekalerna som man blir lite tveksam till maskinen, men lyckas nog aldrig få upp nån värme i lacken om jag kör för hand =0/
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top