Richo
Ny medlem
- Gick med
- 29 Jun 2004
- Hoj
- GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag tvivlar inte på din erfarenhet. Naturavfettning har vanligtvis en ph mellan 7-11. Kanske inte tillräckligt basiskt för att reagera med alu't.
Men man skall akta sig med alkalitet och alu.
ett exempel:
"ALKALISK AVFETTNING MILJÖ är en vattenbaserad avfettning ... Medlet är frätande på aluminium och så starkt att det kan lösa färg på vissa målade ytor. ..."
Googlar man förövrigt avfettning alu och alkaliskt så hittar man på flertalet bilforum där folk fått märken på alu efter alkaliskt rengöringsmedel.
Kanske använder du ett svagare medel. Kanske späder du det.
Kanske du sköljer av mer noggrant. Kanske din amerikanska alu är så motståndskraftig att den pallar :O
Mitt tips: VAR FÖRSIKTIG
Men man skall akta sig med alkalitet och alu.
ett exempel:
"ALKALISK AVFETTNING MILJÖ är en vattenbaserad avfettning ... Medlet är frätande på aluminium och så starkt att det kan lösa färg på vissa målade ytor. ..."
Googlar man förövrigt avfettning alu och alkaliskt så hittar man på flertalet bilforum där folk fått märken på alu efter alkaliskt rengöringsmedel.
Kanske använder du ett svagare medel. Kanske späder du det.
Kanske du sköljer av mer noggrant. Kanske din amerikanska alu är så motståndskraftig att den pallar :O
Mitt tips: VAR FÖRSIKTIG
Jag talar bara om egen erfarenhet. Jag upptäckte denna effekt på motoraludelar när jag var 18 och har genom gjort många garagevänner glada med det tipset. Prova tex OKQ8:as naturavfettning på tex alumotorblock och cylindrar eller aluventilkåpor på bilar etc. PH ca 10. Delarna blir ofta som nya. Men det förslår ju inte om det redan är väldigt ärgat.
När naturavfettningen fått verka en stund brukar jag gno med bilschampo eller yes och ljummet vatten, sedan skölja av. Ev upprepa.
Är det oljigt/fett så använder jag petroleumavfettning innan.
När jag tvättar min hoj så är jag sparsam med avfettning, i synnerhet vid ej onödigtvis på lackade ytor samt länkage, lager och dyligt där jag inte vill dra ur fettet. Men jag använder just naturavfettning på aluminumytor, bla på mina polerade alufälgbanor och motorblock, cylindrar och topplock om ytan behöver fräschas upp. Har ju en hel del obehandlad alumium på min hoj eftersom jag tycker det är snyggt.
Tillskillnad från motordelar så är det ju dock många övriga aludelar på en köpehoj som är ytbehandlade med klarlack eller plastfilm vilket många inte tänker på. I såna fall så har man ju förstås ingen glädje av kemin ovan.
Legeringar i diskmaskiner och annat känner jag inte till, men ofta är det ju silumin, zinkhaltiga legeringar mm.