Mavve
Ur-medlem sen 2002.
Det här kan vara en intressant fråga och nåt jag stött på mellan varven.
Frågan lyder som i rubriken. Vad avgör vilken motorcykel du lägger dina pengar på?
Diskutera gärna om det måste vara den nyaste, en som vunnit flest GP 1967, en tvåtaktare, enstånka, drömhojen man hade som liten eller vad kollektivet tycker ”är den bästa”.
Själv visste jag redan vilken moped jag ville ha(men aldrig fick) när jag var 9år, 125a(som jag heller aldrig fick) och första hoj när jag var 11år. Det tog lite extra tid för jag fick spara ihop till både körkort och hoj själv men under tiden köpte jag en massa MC-tidningar och höll koll på alla annonser efter en grön/vit/blå ZXR400.
De var inte lätta att få tag i 1999. Med ett regnummer från en annons och telefonsamtal till Transportstyrelsen så fick jag reda på numret till dåvarande ägare. Ja, så fick vi göra på stenåldern…
Jag ringde upp honom och bara frågade om han gick i tankarna att sälja sin hoj men nej, det gjorde han inte. Det var ett trevligt samtal i övrigt så han fick mitt nummer om han ville sälja nån vacker dag.
Samma kväll ringer han mig och vi kommer överens om 30.000kr efter ett bra tag. Han började med 35’ men jag hade redan pratat med föregående ägarinna och hon sa att hon sålde den för 32’.
Jag och min kompis körde upp till Järva Krog i en lånad gammal skåpbil från 70-talet som läckte bensin om man tankade över 10L. Det slutade på 29.500kr och jag var lyckligast i hela världen. Min alldeles egna grön/vit/blåa ZXR400 -92!
Det var hösten 1999. Jag fick inte ihop pengar till körkortet förrän juni 2000, men väl därefter körde jag den precis varenda dag - oavsett väder.
Jag visste redan att jag skulle att ha storebror sen så 2 år senare sålde jag 400an och köpte ZXR750, också grön/vit/blå -92. Den var ett monster i jämförelse - och tyngre!
Jag blev tipsad att ZX-9Rmotorn passade rakt ner i den så det lät jag få fixat.
2006 ville jag ha nåt modernare så det blev en ZX-7R -99. Den råkade jag sälja 2012 så därför körde jag till Liverpool 2022 och hämtade en galet fin ZX-7R -03.
Jag råkade köpa en ny R1 -08 på ren impuls för att jag ville ha en helt ny hoj och den var jättefin tyckte jag. Påminde om den röd/vita ur-R1 som jag alltid hade gillat. Jag hann knappt köra den 500mil förrän nya R1M kom ut -2015 och den var ju revolutionerande upplevde jag den som. Så röd/vita R1an såldes och R1M köptes direkt över telefon på Mascot Motor i Nässjö. Det ingick en R1-upplevelse i Brno i Tjeckien så dit körde jag på hojen med OEM-R1Mpackväskor. Mycket trevlig upplevelse!
Jag hann med 600mil på den på de 4 månader jag fick lov att äga den innan nån stal den. Fan…..
Jag var sur i 2 år för den hojen gillade jag mest av alla och trots att jag fick världens bästa deal på en ny av Mascot Motor så tänkte jag på vilken min drömhoj egentligen var.
Vilken hoj hade man som poster på väggen i pojkrummet?
MV Agusta F4 såklart!
Till sist blev det en F4RC som jag beställde över telefon hos Supermotors. Efter 7 månader kom den till min dörr - och den kommer jag alltid att ha!
Så, låt höra vad som avgör hur du väljer hoj?
Frågan lyder som i rubriken. Vad avgör vilken motorcykel du lägger dina pengar på?
Diskutera gärna om det måste vara den nyaste, en som vunnit flest GP 1967, en tvåtaktare, enstånka, drömhojen man hade som liten eller vad kollektivet tycker ”är den bästa”.
Själv visste jag redan vilken moped jag ville ha(men aldrig fick) när jag var 9år, 125a(som jag heller aldrig fick) och första hoj när jag var 11år. Det tog lite extra tid för jag fick spara ihop till både körkort och hoj själv men under tiden köpte jag en massa MC-tidningar och höll koll på alla annonser efter en grön/vit/blå ZXR400.
De var inte lätta att få tag i 1999. Med ett regnummer från en annons och telefonsamtal till Transportstyrelsen så fick jag reda på numret till dåvarande ägare. Ja, så fick vi göra på stenåldern…
Jag ringde upp honom och bara frågade om han gick i tankarna att sälja sin hoj men nej, det gjorde han inte. Det var ett trevligt samtal i övrigt så han fick mitt nummer om han ville sälja nån vacker dag.
Samma kväll ringer han mig och vi kommer överens om 30.000kr efter ett bra tag. Han började med 35’ men jag hade redan pratat med föregående ägarinna och hon sa att hon sålde den för 32’.
Jag och min kompis körde upp till Järva Krog i en lånad gammal skåpbil från 70-talet som läckte bensin om man tankade över 10L. Det slutade på 29.500kr och jag var lyckligast i hela världen. Min alldeles egna grön/vit/blåa ZXR400 -92!
Det var hösten 1999. Jag fick inte ihop pengar till körkortet förrän juni 2000, men väl därefter körde jag den precis varenda dag - oavsett väder.
Jag visste redan att jag skulle att ha storebror sen så 2 år senare sålde jag 400an och köpte ZXR750, också grön/vit/blå -92. Den var ett monster i jämförelse - och tyngre!
Jag blev tipsad att ZX-9Rmotorn passade rakt ner i den så det lät jag få fixat.
2006 ville jag ha nåt modernare så det blev en ZX-7R -99. Den råkade jag sälja 2012 så därför körde jag till Liverpool 2022 och hämtade en galet fin ZX-7R -03.
Jag råkade köpa en ny R1 -08 på ren impuls för att jag ville ha en helt ny hoj och den var jättefin tyckte jag. Påminde om den röd/vita ur-R1 som jag alltid hade gillat. Jag hann knappt köra den 500mil förrän nya R1M kom ut -2015 och den var ju revolutionerande upplevde jag den som. Så röd/vita R1an såldes och R1M köptes direkt över telefon på Mascot Motor i Nässjö. Det ingick en R1-upplevelse i Brno i Tjeckien så dit körde jag på hojen med OEM-R1Mpackväskor. Mycket trevlig upplevelse!
Jag hann med 600mil på den på de 4 månader jag fick lov att äga den innan nån stal den. Fan…..
Jag var sur i 2 år för den hojen gillade jag mest av alla och trots att jag fick världens bästa deal på en ny av Mascot Motor så tänkte jag på vilken min drömhoj egentligen var.
Vilken hoj hade man som poster på väggen i pojkrummet?
MV Agusta F4 såklart!
Till sist blev det en F4RC som jag beställde över telefon hos Supermotors. Efter 7 månader kom den till min dörr - och den kommer jag alltid att ha!
Så, låt höra vad som avgör hur du väljer hoj?