Hur värt är windows vista?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Hur stora problem är det med allting? Går det installera "gratis" eller har dom fixat nånting så det är omöjligt? Lätt få drivare till allting? Är det smidigt och funkar spel och sånt till det?

Behöver en ominstallation snart och jag funderar på att byta till vista iallafall för att testa det och märka att xp var bättre ändå.

FreddaGädda

Guest
Jag skulle vänta tills det etablerat sig bättre. Det ser läckert ut, men det verkar vara många barndomsproblem och dåligt med drivisar. Finns ingen anledning att ha bråttom. XP funkar. Men tjöp och testa om det kliar i fingrarna. Det värsta som kan hända är ju att det funkar dåligt, varpå du får installera XP igen och vänta tills Vista har kommit upp sig lite.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Rådet är att vänta 1 år innan Vista installeras, dvs om man tycker att mycket annat är roligare än att plågas med inkomptibilitetsproblem.

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Vista kräver ganska mycket av din dator vad jag vet iaf. Men enligt en kompis som jobbar som datatekniker så är den överlägsen xp. Visserligen kan han ju fixa de problem som skulle uppstå. Så för en vanlig svensson så kanske man skall avvakta lite.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vill man använda sin dator utan att drabbas av skabb ska man fortsätta använda XP tills Vista fått sig en servicepack eller två. Vill man åt det flashiga interfacet finns det Themes/add-ons till XP som fullt ut implar det ögongodis som kallas Vista.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Vill man använda sin dator utan att drabbas av skabb ska man fortsätta använda XP tills Vista fått sig en servicepack eller två. Vill man åt det flashiga interfacet finns det Themes/add-ons till XP som fullt ut implar det ögongodis som kallas Vista.

Vart kan man hitta Themes/add-ons till XP?

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Hur stora problem är det med allting? Går det installera "gratis" eller har dom fixat nånting så det är omöjligt? Lätt få drivare till allting? Är det smidigt och funkar spel och sånt till det?

Behöver en ominstallation snart och jag funderar på att byta till vista iallafall för att testa det och märka att xp var bättre ändå.

Jag tycker mitt funkar jättebra! Extremt lätt att cracka det så man får det helt gratis! Jag kör på "test-versionen" nu, installerade det helt som vanlig men valde att inte registrera med cd-key. Då har man den fulla versionen i 30 dagar sen måste man registrera. Men det finns en mycket bra guide på nätet så man får den timern att stanna. Så jag har 30 dagar kvar hela tiden. :) Ingen skillnad på detta och om man har registrerat.

Ang. drivrutiner finns det drivisar till det mesta nu. Jag har hittat till all min hårdvra. Det enda problemet är att programet som jag använder för att överföra filer mellan mobilen (Nokia) och datan inte funkar till vista än. Men det släpps väl snart en version till vista förmodar jag. :tummenupp

Jag upplevde att min dator blev lite lite segare. Men sen är min knapast dator "bra" i dagsläget. 2 GHz och 768 Mb RAM. Microsoft rekomenderar 1024 Mb minne men det funkar bra med 768 (om man inte är jättekräsen).

Om du ändå ska installera om windows tycker jag du ska instalera vista och om du inte är nöjd är det ju bara att byta till xp igen!

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag tog ner och testade en RC1 eller om det va RC2 på min 2,6Ghz Celeron med 768Mb ram... Sjukt segt o det rasslade på disken hela tiden... Oändliga popuprutor om att allt jag gjorde var farligt osv... Visst det kanske ser snyggt ut men det är en bit kvar... Min Powerbook från 2003 har samma mängd bling bling och går betydligt fortare ;) O jag håller med dom andra, alla tidigare windowsversioner har inte blivit bra förens efter ett servicepack eller 2...

FreddaGädda

Guest
Tackar. Det blev ju grymt som satan. :yoparty

Har du direktlänk till sidan du använde? Jag byter förhoppningsvis snart till laptop från stationär, så jag tänkte ha sådär som du har. Kommer kännas fräscht. Och så kommer det verkligen kännas att man bytt dator.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har kört Vista Business nån månad nu, utan några problem att tala om. I de fall nya Vista-drivrutiner inte finns att tillgå än funkar nästan alltid XP-drivrutinerna. Många är de myter som cirkulerar om kompatibilitetsproblem, barnsjukdomar och höga systemkrav. Har man en dator som klarar minimum-kraven kommer Vista att kännas minst lika snabbt som XP på samma maskin.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Det verkar ju bero lite på vad du ska göra. Spela tex. verkar inte flyta optimalt än?

saxat från steam :

"xp fps on stress test: 160
vista fps stress test: 80

xp flatout fps w/vsync: 85 steady.
vista flatout fps w/vsync: 30 or lower.

as you can see, vista is not ready for games.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Självklart. :) http://www.metacafe.com/watch/337731/get_the_vista_theme_on_xp/
Där ser du en film på hur du ska göra. Här har du sidan du ska in på för att ladda ner. http://www.crystalxp.net :tummenupp

nu vet jag inte vad "bricopack" innehåller, men jag hade laddat ner "replacer" och en patchad "uxtheme.DLL", om någon vill testa så bara skriv i tråden så förklarar jag hur man gör. sen är det bara att gå in på http://www.deviantart.com och ladda ner något snyggt tema (finns tusentals)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA