Hur våga ladda mer i kurvorna?

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Hej Forum. Jag lever för mitt hojintresse och älskar att titta, lukta och köra hoj. Jag är inne på min fjärde hojsäsong.

Jag har dock problem med att våga ladda mer i kurvor. Jag har en spärr som gör att jag bara kan hålla en viss hastighet som jag tycker känns rätt och säker. Det som flashar upp i huvudet är tankar som möte, lösgrus, rådjur och dyra verkstadsräkningar.

Det är ofta så att jag kan gå in i en kurva med intentionen att ladda men sedan slår jag av för att vara på den säkra sidan. Det går inte alls långsamt men inte så jättefort heller.

Har någon något handsfast tips om hur man kan bli av med denna blockering eller är det bara så att jag är gammal och tråkig :eek:

Jag gissar att några bandagar kan vara medicinen. Låt höra.

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Åk till Rörken och träna nedlägg.
Det fixar du lätt, följ bara med någon snabb förare så får du kläm på det.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Rörken är ju iofs bra, men lär man sig VERKLIGEN att ladda där? Kurvorna på Rörken är ju mer som gathörn, liksom.

Smilee, gör såhär: Åk ut på din lokala bana (Bogesund). Lägg i trean, åk vägen fram och tillbaka utan att växla och utan att bromsa. Trean räcker upp till 217 km/h, så sakta behöver det inte gå. Det du måste tänka på är spårvalet. När du inte kan/får/vill bromsa måste du ta det effektivaste spåret för att varken åka för fort eller för sakta. Att hetsgasa och hetsbromsa leder ingen vart. Mjukt och lugnt ska det vara, dock med bestämda "inputs" i styret för att initiera svängarna snabbt och exakt. Åk inte över i mötande körfält och vingla bara, det är onödigt. A och O är att tänka på var du ska placera hojen och var du ska börja svänga och så. Några såna repor, sen ska du se att det går fortare i svängarna utan att du tar i mer eller att det känns dramatiskt.

Lycka till.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
smilee skrev:
Hej Forum. Jag lever för mitt hojintresse och älskar att titta, lukta och köra hoj. Jag är inne på min fjärde hojsäsong.

Jag har dock problem med att våga ladda mer i kurvor. Jag har en spärr som gör att jag bara kan hålla en viss hastighet som jag tycker känns rätt och säker. Det som flashar upp i huvudet är tankar som möte, lösgrus, rådjur och dyra verkstadsräkningar.

Det är ofta så att jag kan gå in i en kurva med intentionen att ladda men sedan slår jag av för att vara på den säkra sidan. Det går inte alls långsamt men inte så jättefort heller.

Har någon något handsfast tips om hur man kan bli av med denna blockering eller är det bara så att jag är gammal och tråkig :eek:

du har ju precis det som behövs för att överleva på mc..... ska du jobba bort det nu ??
va glad att du har spärr.....

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Isaac Sonic 2008
Kör Bana!

En dags bankörning kan göra underverk när det gäller kurvtagning!! :squid

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
smilee skrev:

Låter precis som det var jag som skrivit.

Jag hadde samma önskan/fear men har gett upp laddning på väg. Själv är jag för feg och mår illa av att ladda på väg. Jag försöker inte kämpa mot heller. Jag måste åka många mil till bana för att få ladda. Det är det värt.

Mitt tips: Testa bana. Du kommer naturligtvis tycka det är askul på alla sätt. Och du kommer tokladda en hel dag. Om det gör att du vågar ladda mer på väg vet jag inte. För mig blev det tvärt om. Ännu fegare. Eller så beror det på att man sällan kan ladda som på bana. O då blir det bara trist att köra på väg.

Freddo

Såldes för att betala studier på Hawaii
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såldes för att betala studier på Hawaii
En bandag är toppen. Trodde jag la ner max på min XF men efter en dag hade man nött bort kärringränderna på däcken och skrapat lite fotpinnar. Fast spärrar är bra, bandagar tar ju inte bort rullgrus, möten etc. på våra almänna vägar.

brap

Ny medlem
Gick med
18 May 2003
Hoj
Kawazaki ZX6R -98
Tack för svaren

Hej alla och tack för svaren.

Jag tog en 30 mila runda igår med Mattias råd i bakhuvudet, rundan var ungefär Bogesundsvägen, Muskö, Nynäshamn, Torö, Tungelstavägen (premiär) och slutligen Åkersberga. Det var ganska lärorikt. Jag funderar på att åka till Års-racet i Linköping ikväll och tar då gamla E4 ner enligt samma princip.

Det blir förmodligen minst en repa till Rörken i sommar samt minst en bandag.

Det här skall nog gå. Att spärrarna finns där är nog som många av er har sagt klokt. Jag skall bara försöka höja nivån lite till på min åkning så blir det nog bra

Ha det gott.

Kenneth

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Re: Re: Hur våga ladda mer i kurvorna?

håkanolsson skrev:
Låter precis som det var jag som skrivit.

Jag hadde samma önskan/fear men har gett upp laddning på väg. Själv är jag för feg och mår illa av att ladda på väg. Jag försöker inte kämpa mot heller. Jag måste åka många mil till bana för att få ladda. Det är det värt.

Mitt tips: Testa bana. Du kommer naturligtvis tycka det är askul på alla sätt. Och du kommer tokladda en hel dag. Om det gör att du vågar ladda mer på väg vet jag inte. För mig blev det tvärt om. Ännu fegare. Eller så beror det på att man sällan kan ladda som på bana. O då blir det bara trist att köra på väg.

Jag håller med.
Jag blev oxå fegare på allmän väg efter bana, man vill ju veta vad som finns bakom krönet eller kurvan.

Nu vågar jag bara ladda lite på de vägar som jag känner till, typ Bogan och Tungelstavägen.

Fast man blir klart impad av att försöka köra efter Mattias och inte bromsa innan kurvorna. Mattias lunkar fram i 70 - 80% av sin kapacitet medan man själv måste anstränga sig. Man får ett jävla flyt när detta funkar och jag fick samma råd av en RR-förare på Gelleråsen: "Se till att ha bromsat ned och har rätt växel och hastighet in i kurvan för att sedan kunna ge på ut ur"

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Re: Tack för svaren

Hehe. Satt hemma hos kompisen. Därav den felaktiga avsändaren.

brap skrev:
Hej alla och tack för svaren.

Jag tog en 30 mila runda igår med Mattias råd i bakhuvudet, rundan var ungefär Bogesundsvägen, Muskö, Nynäshamn, Torö, Tungelstavägen (premiär) och slutligen Åkersberga. Det var ganska lärorikt. Jag funderar på att åka till Års-racet i Linköping ikväll och tar då gamla E4 ner enligt samma princip.

Det blir förmodligen minst en repa till Rörken i sommar samt minst en bandag.

Det här skall nog gå. Att spärrarna finns där är nog som många av er har sagt klokt. Jag skall bara försöka höja nivån lite till på min åkning så blir det nog bra

Ha det gott.

Kenneth

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Skönt att det är fler som

Jag trodde att jag nästan var själv om detta syndrom ett tag, men det verkar vara en folksjukdom visserligen överlevande men lite vill man bli av med. Möten, grus och rädslan att åka av p.g.a för hög fart in( börjar kolla in diket istället för rakan efter kurvan)

Nästa år så ska jag boka in mig på minst två ban dagar och rörken, sen ska vi se om förståndet har bivit tillräckligt avtrubbat för att störtdyka och gasafett.

Efter en kurva laddade jag över ett krön i går och hojen gick på bakhjulet det var nog det häftigaste jag gjort på länge *ler*

Hall's Angel

Stolt hypokondriker
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Min killes Suzuki GSX-R400
Apropå ljussvarta ståbasar..

Hmmm.. jag undrar bara om det är någon som har ett bra (och helst också billigt :( ) förslag på en första-hoj till en tjej med kort överkropp?
Provade killens GSX400 och jag såg inte så långt framför mig pga. den, för mig, långa tanken. Jag låg, enligt min mening :rolleyes: , nästan på tanken. Ja.. plus att jag vill ha en som är enkel att köra då förstås :crash

:bow för hjälp!!

//Lilla jag :rodnar

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
SV 650

Jag vet inte hur din killes hoj ser ut, men en SV650 kanske och tänker man sig något äldre hoj en rödmyra från 1950 och något mellan detta en thundercat från Yamaha eller cbr600 från Honda.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag har fått samma spärr nu på senare tiden, men jag är rätt glad för det. Annat var det på 125:an... Snart är redan 7:e hojsäsongen slut och många riktigt kluriga trafiksituationer har man stött på som i alla fall avskräckt mig från tokkörningen. Klart, lite kul måste man få ha, men alla "ghost riders" borde plockas bort från vägarna och sättas på bana istället.

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Re: Apropå ljussvarta ståbasar..

Hall's Angel skrev:
Hmmm.. jag undrar bara om det är någon som har ett bra (och helst också billigt :( ) förslag på en första-hoj till en tjej med kort överkropp?
Provade killens GSX400 och jag såg inte så långt framför mig pga. den, för mig, långa tanken. Jag låg, enligt min mening :rolleyes: , nästan på tanken. Ja.. plus att jag vill ha en som är enkel att köra då förstås :crash

:bow för hjälp!!

//Lilla jag :rodnar

syster körde omkring på en suzuki sv 650 förut, dock sänkt. Hon mäter inte mycke mer än 160 o det funka för henne utan problem.

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Re: Re: Re: Hur våga ladda mer i kurvorna?

Sweedo skrev:
"Se till att ha bromsat ned och har rätt växel och hastighet in i kurvan för att sedan kunna ge på ut ur"

Detta tycker jag är nästan det viktigaste för mig i varje fall; just att vara färdig med allt när det blir dags att ta kurvan. Rätt växel, rätt hastighet, rätt brytpunkt för nerlägg osv. Att ladda på och tro att man ska ta kurvan skitsnabbt för att sedan fega och bromsa när man påbörjat svängen är ju katastrofalt och gör att man blir nojig för nästa sväng.

Jag tror att tipset med att låta bli att bromsa är rätt bra, då man tvingas till att tänka efter mycket mer i förväg. Man ser verkligen till att ha "rätt" hastighet innan svängen. Det är någon slags undermedveten tanke man har när man tillåter sig att bromsa som gör att man får för sig att man kan komma snabbare in i en kurva "för man kan ju alltid bromsa" -synd bara att det bara blir käck av hela körrytmen.

Mina $0.02.

/J

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Mattias skrev:
Rörken är ju iofs bra, men lär man sig VERKLIGEN att ladda där? Kurvorna på Rörken är ju mer som gathörn, liksom.
<snip>
Man kan lära sig att snabbt lägga ner riktigt mycket utan att hålla dödliga hastigheter. Dessutom finns det gott om folk som kan hjälpa en med tekniktips. Träning i liten skala, lixom.. :)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ugluk skrev:
Man kan lära sig att snabbt lägga ner riktigt mycket utan att hålla dödliga hastigheter. Dessutom finns det gott om folk som kan hjälpa en med tekniktips. Träning i liten skala, lixom.. :)

Exakt min poäng. Det är inte samma sak att svänga i "dödliga hastigheter". Men jag vill inte racka ner på Rörkenkörningen, för jag tycker att det är skitbra att möjligheten finns.

Johan L

Guest
Bankörning är nog bra, jag har aldrig provat. Ett billigare alternativ är att köpa boken A twist of the wrist av Keith Code och lära sig hur motorcykel skall köras. Det hjälpte mig väldigt mycket.

Johan

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...