Hur vågar ni ha halvförsäkring?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
*extrem* skrev:
har suttit och ringt runt hela dagen, man blir ju inte klok på försäkringsbolagen det är ju en djungel att försäkra en honda 1000rr-06 :mad: nån som har bra tips på vart det kan tänkas vara billigast??

Finns ingen som är billigast när det gäller plastraketer, minst dyr kanske... :näsblod
 

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
PNorth skrev:
Hej igen! Min förra tråd stängdes rätt så snabbt så det är väl ingen mening o fråga. Förstår dock inte varför den stängdes. Vi diskutera ju inga olagliga grejer direkt.... men men. O för det andra så skiter jag i folks kommentarer om att har man inte råd att försäkra så ska man heller inte ha hojen. Köper inte det resonemanget. Det enda jag ville ha svar på var om det rent tekniskt/juridiskt eller vad man nu vill kalla det funkar.

NOG OM DET! Här kommer nästa fundering:

Skillnaden på en hel och en halvförsäkring på mig är hela 9000 kr i premieavgift. Dessutom är självrisken på vagnskada 10000 kr. Det handlar altså om en kostnad på 19000 om man skulle lägga hojen vilket man om man har otur högst borde göra en gång på en säsong om nu oturen är framme. Vill tillägga att jag tänker ta det jävligt lugnt första året och har inga planer på att åka på ett hjul eller sånt som många av dem på det här forumet säkert gör. Hur som helst. Vad tror ni, vilket borde löna sig bäst, att halvförsäkra eller helförsäkra? Jag menar att det lönar sig ju att halvförsäkra om en eventuell reperation inte kostar mer än 19000 kr. Men det är ju inte kul om man totaldemolerar hojen heller men gör man det så kanske man dör på kuppen ändå.

Blev ett långt inlägg, men tacksam för svar. Hur har ni löst det och resonerat kring era hojar.

PS Den hoj jag tittat på är en Suzuki GSR600 För 70 papp...




Jag förstår ditt dilemma. En sak är klar: När man sätter sig på hojen så finns det en risk att man vurpar och precis som flera säger här så finns det inga billiga sådana...

Nu är du dessutom ny i gamet, vilket gör att riskerna är större än när en rutinerad förare ska köra.

Jag vill känna trygghet när jag rullar iväg med min hoj i allafall, dvs HELFÖRSÄKRAD.
Kör en på-och avställningsförsäkring. Då har du helförsäkring just de dagarna du väljer att köra, resterande är garageförsäkring.
Varför betala en dyr helförsäkring när hojen står i garaget?
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Sledge B skrev:
Är det inte rent av så att viltolyckor täcks av halvförsäkring generellt? :va
På min farsas bil så ingick viltolycksförsäkring i trafikförsäkringen för en extra kostnad av 20kr / år!
Så jag tror väl inte det är så där jättedyrt att smälla med ett rådjur :pannkyss
 

Gaschka

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Umeå
Hoj
Ingen numera
På min farsas bil så ingick viltolycksförsäkring i trafikförsäkringen för en extra kostnad av 20kr / år!

Det är skillnad på bil och mc... mig veterligen finns det inget tillägg hos något bolag som ger ersättning för viltolycka om du kör hoj, så tillvida du inte har helförsäkring förstås... Men för att svara på orginalfrågan så tycker jag du ska strunta i helförsäkring, just för att det som du själv konstaterat är så passs dyrt.
Själv kör jag med bara trafik om man inte hittar nån kalasbillig halvförsäkring, jag tycker att priset är nog högt som det är.
 

PNorth

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Letar
Okej då har jag fått lite mer kött på benen. Lutar åt en halvförsäkring. Ska fundera på det där med kraschpuckar också, det är ju en billig försäkring.

Det tipset att köpa en billig hoj o trafikförsäkra, typ en för 20 papp så man slipper gå under om man lägger den är iofs ett smart o bra tips MEN...jag bara kan inte vara sån. Jag köper alltid det jag verkligen vill ha från början med lite förstånd förstås. Tycker den här hojen verkar vara lagom att börja med snygg, lagom med kraft o smidig, inte alltför tung. Drömmen vore annars en Yamma MT-01 men känns lite tungt att börja med.
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Försäkring med strypt hoj...

En annan gör som många andra = har över 3 gånger så mycket kw i motorn än vad som står på pappret. Har nu hittat en relativt billig helförsökring till min. Har dock hört att det är ingen mening att helförsökra en hoj som är strypt på pappret men inte i verkligheten pga att du inte får nått för den om du skulle smälla.

stämmer de?? :va
 

Gaschka

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Umeå
Hoj
Ingen numera
Försäkring med strypt hoj...

Nja, vad jag tycker du borde göra är att ringa till bolaget och säga: det står fel i mina papper, jag har faktiskt si o så mycket effekt.. När de då säger att det blir dyrare så är det bara att säga att du blivit lovad det priset och att det är de som gjort fel och får stå för det... så, alla problem ur världen! :banana
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
PNorth skrev:
Hej igen! Min förra tråd stängdes rätt så snabbt så det är väl ingen mening o fråga. Förstår dock inte varför den stängdes. Vi diskutera ju inga olagliga grejer direkt.... men men. O för det andra så skiter jag i folks kommentarer om att har man inte råd att försäkra så ska man heller inte ha hojen. Köper inte det resonemanget. Det enda jag ville ha svar på var om det rent tekniskt/juridiskt eller vad man nu vill kalla det funkar.

NOG OM DET! Här kommer nästa fundering:

Skillnaden på en hel och en halvförsäkring på mig är hela 9000 kr i premieavgift. Dessutom är självrisken på vagnskada 10000 kr. Det handlar altså om en kostnad på 19000 om man skulle lägga hojen vilket man om man har otur högst borde göra en gång på en säsong om nu oturen är framme. Vill tillägga att jag tänker ta det jävligt lugnt första året och har inga planer på att åka på ett hjul eller sånt som många av dem på det här forumet säkert gör. Hur som helst. Vad tror ni, vilket borde löna sig bäst, att halvförsäkra eller helförsäkra? Jag menar att det lönar sig ju att halvförsäkra om en eventuell reperation inte kostar mer än 19000 kr. Men det är ju inte kul om man totaldemolerar hojen heller men gör man det så kanske man dör på kuppen ändå.

Blev ett långt inlägg, men tacksam för svar. Hur har ni löst det och resonerat kring era hojar.

PS Den hoj jag tittat på är en Suzuki GSR600 För 70 papp...


vi som har råd kör på trafikförsäkring bara för att man måste ha den :tummenupp
 

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Gammelfazer....
PNorth skrev:
Hej igen! Min förra tråd stängdes rätt så snabbt så det är väl ingen mening o fråga. Förstår dock inte varför den stängdes. Vi diskutera ju inga olagliga grejer direkt.... men men. O för det andra så skiter jag i folks kommentarer om att har man inte råd att försäkra så ska man heller inte ha hojen. Köper inte det resonemanget. Det enda jag ville ha svar på var om det rent tekniskt/juridiskt eller vad man nu vill kalla det funkar.

NOG OM DET! Här kommer nästa fundering:

Skillnaden på en hel och en halvförsäkring på mig är hela 9000 kr i premieavgift. Dessutom är självrisken på vagnskada 10000 kr. Det handlar altså om en kostnad på 19000 om man skulle lägga hojen vilket man om man har otur högst borde göra en gång på en säsong om nu oturen är framme. Vill tillägga att jag tänker ta det jävligt lugnt första året och har inga planer på att åka på ett hjul eller sånt som många av dem på det här forumet säkert gör. Hur som helst. Vad tror ni, vilket borde löna sig bäst, att halvförsäkra eller helförsäkra? Jag menar att det lönar sig ju att halvförsäkra om en eventuell reperation inte kostar mer än 19000 kr. Men det är ju inte kul om man totaldemolerar hojen heller men gör man det så kanske man dör på kuppen ändå.

Blev ett långt inlägg, men tacksam för svar. Hur har ni löst det och resonerat kring era hojar.

PS Den hoj jag tittat på är en Suzuki GSR600 För 70 papp...

Ett bra svar på din fråga är..... "FIGHTA HOJEN" :tummenupp
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
verkar bara vara jag som kör på trafikförsäkring. Klotar jag så är det väl bara att börja spara till ny hoj. Har jag tur o klara mig har jag sparat en rejäl slant.
 

PNorth

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Letar
Några klarheter: Hojen är altså en Suzuki GSR600 som är ny för våren altså en 06:a. Den har inga kåpor som går att byta mot kraschkåpor. Däremot kanske det funkar att sätta puckar på den...

Trafikförsäkring är inte ens ett alternativ för mig då skulle jag inte kunna sova om nätterna trots att jag bor i en småstad.

Det värsta är att självrisken ska vara så hög som 10 000 spänn om nåt händer. Det är också en årsförsäkring. Ett alternativ skulle kunna vara att teckna hel första året då man är i störst risk och sedan "sälja" hojen till nån bekant när säsongen är slut så man får tillbaka en liten del av årskostnaden.

Egentligen är det ju bara singelolyckorna man bör vara aktsam för med halvförsäkrig om man förutsätter att man kör enligt trafikreglerna. Jag menar att om jag krockar med nån o det inte är mitt fel så tar ju den personen kostnaderna.
 

simon sjöström

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
tl1ooor tl1000s
trafik

jag gör det man måste trafika hojen resten köper jag delar o härdad lås o kätting.på ett år med halv förs kostar en halv tl1000r dvs 37500.ett år med hel kostar mig 65000 svenska en beg tl1000r med ca 3000 mil på den digitala km mätare.undrar vem som blir fet på IF,trygg,moderna försäkring.har även en motard som kan kostar kosing om jag vill ha hel ev halv försäkring.nej för mig lönar sig inte att köpa en sånt dyr försäkring hos dessa bolag.laga o skydda själv.ser bara till o har en bra fritidsförsäkring och ev betalningskydd om har lånat pengar hos nån blodsugar bank.räknar man ut det så blir det dyrare om jag anlitar fösäkringsbolag än att betalar själv om det händer nåt.tips trafikförsäkra hojen resten av pengarna på banken.man får ränta på banken.hos försäkringsbolag får du ingenting när du kör fel fri på en säsång eller fler.inte ens ett julkort eller graturationskort.har tom råd o anlita ett vaktbolag som vaktar hojen.ha ha ha det ni.
 
Last edited:

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
PNorth skrev:
2045171 Några klarheter: Hojen är altså en Suzuki GSR600 som är ny för våren altså en 06:a. Den har inga kåpor som går att byta mot kraschkåpor. Däremot kanske det funkar att sätta puckar på den...

Trafikförsäkring är inte ens ett alternativ för mig då skulle jag inte kunna sova om nätterna trots att jag bor i en småstad.

Det värsta är att självrisken ska vara så hög som 10 000 spänn om nåt händer. Det är också en årsförsäkring. Ett alternativ skulle kunna vara att teckna hel första året då man är i störst risk och sedan "sälja" hojen till nån bekant när säsongen är slut så man får tillbaka en liten del av årskostnaden.

Egentligen är det ju bara singelolyckorna man bör vara aktsam för med halvförsäkrig om man förutsätter att man kör enligt trafikreglerna. Jag menar att om jag krockar med nån o det inte är mitt fel så tar ju den personen kostnaderna.

Det finns inget försäkringsbolag som gått plus på sporthojar = klass 7!!!

Kolla den nya SMC-försäkingen som Folksam har!

Finns bara som halv eller helförsäkring!
Kräver garage på hemadress!
Kräver i klass 7-11 ryggskydd!
I klass 1-6 krävs att du går minst SMC´s grund fortutbildning!
I klass 7-11 krävs att du går en mer avancerad Broms och kurvkurs utbildning!
Och du har i klass 7-11 25% självrisk på skadekostnaden vid stöld och skada!

Mitt tips är att du anmäler dig till en kurs hos SMC och kollar med Folksam hur billigt det blir för dig! :tummenupp
 

High_Velocity

Sponsra din lokala trafikpolis, KÖR FORT
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld
PNorth skrev:
1993999 Hej igen! Min förra tråd stängdes rätt så snabbt så det är väl ingen mening o fråga. Förstår dock inte varför den stängdes. Vi diskutera ju inga olagliga grejer direkt.... men men. O för det andra så skiter jag i folks kommentarer om att har man inte råd att försäkra så ska man heller inte ha hojen. Köper inte det resonemanget. Det enda jag ville ha svar på var om det rent tekniskt/juridiskt eller vad man nu vill kalla det funkar.

NOG OM DET! Här kommer nästa fundering:

Skillnaden på en hel och en halvförsäkring på mig är hela 9000 kr i premieavgift. Dessutom är självrisken på vagnskada 10000 kr. Det handlar altså om en kostnad på 19000 om man skulle lägga hojen vilket man om man har otur högst borde göra en gång på en säsong om nu oturen är framme. Vill tillägga att jag tänker ta det jävligt lugnt första året och har inga planer på att åka på ett hjul eller sånt som många av dem på det här forumet säkert gör. Hur som helst. Vad tror ni, vilket borde löna sig bäst, att halvförsäkra eller helförsäkra? Jag menar att det lönar sig ju att halvförsäkra om en eventuell reperation inte kostar mer än 19000 kr. Men det är ju inte kul om man totaldemolerar hojen heller men gör man det så kanske man dör på kuppen ändå.

Blev ett långt inlägg, men tacksam för svar. Hur har ni löst det och resonerat kring era hojar.

PS Den hoj jag tittat på är en Suzuki GSR600 För 70 papp...


vad då kan man ha halva hojen försäkrat?? jag har trafik för det är ju där jag har min hoj
 

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
.
varför inte köpa en hoj i 60k klassen, dra på racekåpor o krashpuckar. Sälja orginalkåporna och sedan halvförsäkra? :7peta
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top