Hur vårda/behandla originalmatt lack?

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Hojlös
Har matt silverlackerad lack på min hornet och skulle gärna vilja vårda detta på bästa sätt. Finns det något speciellt specialvax man skall använda för att nå bästa resultat för originalmatt lack?

Vanligt vax har jag hört inte är någon bra idé.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Använd maskin o ngn form av polish som tar oxiden om du inte har några repor , typ autosmarts Mirror Image. Efter den lägger du på ett lager hårdvax , så du får lite skydd.
har du repor oxå , får du gå på med ngt med slipmedel i , typ Autosmart R2 eller Buffer2000. Finns en uppsjö med medel på marknaden , så du kommer få lika många svar.....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Använd maskin o ngn form av polish som tar oxiden om du inte har några repor , typ autosmarts Mirror Image. Efter den lägger du på ett lager hårdvax , så du får lite skydd.
har du repor oxå , får du gå på med ngt med slipmedel i , typ Autosmart R2 eller Buffer2000. Finns en uppsjö med medel på marknaden , så du kommer få lika många svar.....

Tänkte samma som du. Men sedan läste jag förstainlägget noggrannare. Han har alltså en hoj som är lackad med matt lack och undrar hur han ska vårda detta utan att äventyra den matta ytan! :D

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Tänkte samma som du. Men sedan läste jag förstainlägget noggrannare. Han har alltså en hoj som är lackad med matt lack och undrar hur han ska vårda detta utan att äventyra den matta ytan! :D

Eeeehhh....Aha !:D Då är jag tillbaka på banan igen..:D. Har aldrig hört att det finns några speciella vaxer för matt lack , men det kanske det gör ? Grejen med ett vax är ju att få en motståndskraftig yta , som skyddar mot både skit o sol. Jag hade vaxat på som vanligt med Sonax hårdvax eller vad man nu föredrar.....om nu ingen säger ngt annat som får mig att ändra åsikt:) .

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
HD har en mattlack på några modeller. De säger att man inte ska gör något alls. Den ska slitas in som ett par jeans.

Jag hade iaf inte varken polerat eller vaxat.

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
Nä, men grejen e ju den att den klarlacken ger en matt effekt, så det borde väl gå att polera o vaxa den som vilken annan lack som helst, o den kommer fortfarande se matt ut.....

Lackarballen

Medlem
Gick med
6 Dec 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Ja högblank blir den aldrig. Jag vaxar men undviker att gnussa i onödan för med tiden blir lacken blankare, speciellt mörka färger syns det på. Nu snackar jag om riktig lack, inte spray el. 1k. Sen kan man ju lacka om skiten när/om det börjar se sunkigt ut

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ja högblank blir den aldrig. Jag vaxar men undviker att gnussa i onödan för med tiden blir lacken blankare, speciellt mörka färger syns det på. Nu snackar jag om riktig lack, inte spray el. 1k. Sen kan man ju lacka om skiten när/om det börjar se sunkigt ut

Är detta ett svar till trådstartaren:confused: :va

Lackarballen

Medlem
Gick med
6 Dec 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Nja! instämmde och spann mest vidare på jocke k´s inlägg! (förlåt då;-()
Vänd dig till en recondfirma för bra grejer och tips för på macken finns bara skit. Vilket fabrikat som är bäst beror på vem du frågar, Jag tycker det funkar mkt bra med t.ex lahega´s vanliga hårdvax. Finns säkert ngn i ukraina som har ett specialvax för mattlack men jag tycker inte att det behövs i ditt fall!

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Har du inte kvar instruktionsboken?

Hur som helst, själv har jag mattlack på några ställen på min Honda och dessa skall enligt boken aldrig efterbehandlas med varken polermedel eller vax.

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1
lånar tråden lite...

vad kan man göra om dekalerna har blivit lite matta??
färgen har bleknat lite pga solen..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...