Hur vanligt är det att stulna bilar utomlands kör runt på Svenska vägar?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tycker mest man läst om hur bilar stjäls i Sverige och tas utomlands och säljs på andra marknader. Främst österut. Väldigt sällan man läser om att bilar i Sverige stulits utomlands och sålts här tillsynes rena i våra register. Har någon här råkat ut för något dylikt nedan?

Här står om en Ferrari som stulits i Italien 2006 men som köptes för tre år sedan på en bilfirma i Sverige. Nu när ägaren annonserade ut bilen på blocket uppdagades det att bilen blivit stulen.

http://www.sydsvenskan.se/lund/stulen-ferrari-saldes-i-lund/

En tråd på FB:

https://www.flashback.org/t2119890

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är ju tyvärr föga förvånande ursprungskontrollerna är ju inte direkt svåra att fuska sig igenom. I Malmö finns där flera handlare av på-hörnet-modell som inte ens har en bilhall, ändå säljer de Porsche, AMG Mercedes osv. Jag skulle tippa på att de bilarna inte alla skulle gå igenom en utökad ursprungskontroll....

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har också noterat att det finns en rad tvivelaktiga handlare där ute varav en del av dem ger ett rätt respektabelt intryck. Men man har ju funderat hur det ligger till bakom de flotta fasaderna. Själv har man ju förstått att det rört sig om importerade bilar och som kanske har en tvivelaktig historik med krockskador och dåligt utförda reparationer. Har hört om skräckexempel där man satt ihop en 997 turbo från två olika bilar från en bilriktningsfirma som kollat upp en bil för kunds räkning. Däremot trodde jag att ursprungskontrollerna utfördes och var svårare att kringgå än det förefaller. Men vet man hur det går till kanske det är enkelt att kringgå dem. Förklarar kanske varför det finns så många tvivelaktiga handlare där ute. Marginalerna att sälja stulna bilar för hundratusentals kronor per styck måste ju vara riktigt bra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle jag själv ha en stulen bil i garaget så skulle jag söka rätt på en likadan fast krockad eller bara allmänt trashad. Sedan flytta över identiteten och sälja lite skrotdelar. Klart. Lättast är väl att hitta någon tysk krockad identitet men hittar man en svensk så är det ju bättre för då slipper man ju registreringsbesiktningen. Är man riktigt ful och har bra verkstadskontakter kan man ju köpa en fin likadan och sedan krockar man den.
Eftersom det inte kryllar av krockade bilar till salu i Sverige så tror jag nästan att det kanske sker i lite omvänd ordning, de få krockade fordon som säljs sugs kanske upp av rufflare som helt enkelt beställer en bil av knarkarconny.

Jag ser inte poängen med att gå över ån efter vatten och exportera stulna bilar, bara en onödig risk att få den förbi tullen och sedan blir bilarna dessutom mindre värda i de länder som beskylls för att överta våra stulna bilar. Så jag tror det är en myt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag ser inte poängen med att gå över ån efter vatten och exportera stulna bilar, bara en onödig risk att få den förbi tullen och sedan blir bilarna dessutom mindre värda i de länder som beskylls för att överta våra stulna bilar. Så jag tror det är en myt.

Skulle tro att det är lättare att få en Albansk besiktningsman att acceptera en Porsche med påhittat VIN än en svensk. Gör man sig besväret att faktiskt flytta en legal identitet så göres det givetvis bäst inom landet. Tror dock att de flesta bedrägerier inte görs mer avancerade än att byta dekalen i insteget och rutan.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Skulle jag själv ha en stulen bil i garaget så skulle jag söka rätt på en likadan fast krockad eller bara allmänt trashad. Sedan flytta över identiteten och sälja lite skrotdelar. Klart. Lättast är väl att hitta någon tysk krockad identitet men hittar man en svensk så är det ju bättre för då slipper man ju registreringsbesiktningen. Är man riktigt ful och har bra verkstadskontakter kan man ju köpa en fin likadan och sedan krockar man den.
Eftersom det inte kryllar av krockade bilar till salu i Sverige så tror jag nästan att det kanske sker i lite omvänd ordning, de få krockade fordon som säljs sugs kanske upp av rufflare som helt enkelt beställer en bil av knarkarconny.

En fd arbetskamrat skrotade sin bil som han rensat på det mesta.Bara plåtskalet var kvar.Några veckor senare var bilen i trafik

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle tro att det är lättare att få en Albansk besiktningsman att acceptera en Porsche med påhittat VIN än en svensk. Gör man sig besväret att faktiskt flytta en legal identitet så göres det givetvis bäst inom landet. Tror dock att de flesta bedrägerier inte görs mer avancerade än att byta dekalen i insteget och rutan.

Men bilen ska ju fås till Albanien först med risken för att man torskar i tullen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Skulle vara kul om någon Porschekunnig åkte till handlaren som det pratas om och gick igenom någon bil i hallen. Stämmer motornr och alla kloner av chassinummer med den registrerade identiteten. Stämmer bilens faktiska utrustningsnivå med identitetens osv osv...

Jag var en gång hos en annan bilehandlare och tittade på ett limited edition åk. Problemet var bara att ramnr med plåt och allt såg äkta ut men hade nr 1387 trots att där bara fanns 999 exemplar producerade och enl uppgift från fabriken hade dessa ramnr 1-999.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle vara kul om någon Porschekunnig åkte till handlaren som det pratas om och gick igenom någon bil i hallen. Stämmer motornr och alla kloner av chassinummer med den registrerade identiteten. Stämmer bilens faktiska utrustningsnivå med identitetens osv osv...

Jag var en gång hos en annan bilehandlare och tittade på ett limited edition åk. Problemet var bara att ramnr med plåt och allt såg äkta ut men hade nr 1387 trots att där bara fanns 999 exemplar producerade och enl uppgift från fabriken hade dessa ramnr 1-999.

Många som köper Porsche och Ferrari brukar ju låta en återförsäljare titta på bilarna i fråga inför köp. Antagligen finns där inget register om att bilarna blivit stulna. Det finns bara hos polismyndigheterna i respektive land. Däremot borde återförsäljarna kunna se om det fifflats med identiteterna, utrustningsnivå etc. Det finns säkert identiteter instansat i chassit på fler ställen än vad som är allmänt vedertaget enligt officiell information.

Om man ska kolla upp en Porsche krävs det nog att man har koll på vad utrustningskoderna betyder. Det kan man kontrollera via nätet. Men att kolla upp om chassinummer och motornummer etc stämmer med utrustningsnivå får man nog gå via Porsche.

Om en bilfirma åker fast för den här typen av fusk det är frågan om borde man nästan gå igenom alla tidigare försäljningarna. Det borde ju gå att ålägga bilprovningen att kontrollera bilarna extra noga vid kommande kontroll om man inte uppenbart kan spåra det på annat sätt.

Försöker komma på vad det är för biltillverkare som limiterat i 999 stycken men kommer upp blankt. Vad var det för bil om man får fråga?

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tror inte det är alltför vanligt, vanligare är nog bilar med mätarfusk och falskreggade turbobilar

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nog behöver man inte ens ta bilen till skrumraskbesiktningen i utlandet? Det kan väl lösas med lite pappersexercis och en bulvan?

Försöker komma på vad det är för biltillverkare som limiterat i 999 stycken men kommer upp blankt. Vad var det för bil om man får fråga?

Audi RS6 Plus (C5) har jag för mig hade en snygg etikett med xxx/999. Kanske den?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tror det är vanligt att bilar stjäls för att sedan få en billig identitet från en bil med salvage title (utskrotad) från USA, genom regbes i Litauen (enda i EU som tillåter salvage title), sedan vidare till Sverige/andra länder.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping