En hoj med vätskekyld fyrtaktsmotor ska normalt ligga mellan 80-90 grader (oftare åt det lägre hållet på hojar, på bilar är 90 mer standard) på vattentempen. Oljan når samma temperatur efter en stund, när motorn är genomvarm. En lägre temperatur på oljan innebär att smörjningen försämras om man inte kör med anpassad viskositet. Jag har iofs varit med om både 100 och 120 grader på oljan under extrema förhållanden, men det har inte varit hojar med vanlig trimgrad. Oljekylda hojar går också lätt varma. Tvåtaktare ska ligga något lägre. 65-70 grader är inte ovanligt.
Luft i kylsystemet eller termostat som hängt sig i öppet läge är vanliga orsaker till att tempen inte går upp (om inte givare och mätaren är det som är felet). Om det inte är någon som varit framme och satt i en annan termostat tex (varför sitter det en större kylare på? Är det pga trimmet?). Om du har tillgång till IR-termometer (sån där trådlös man bara pekar med för att mäta), kan du kolla av tempen på olika motordelar, kylarslangarna m.m. och se om det skiljer mot den angivna tempen som givare och mätdon anser.