hur varmt avgasrör?

icefudge

A fan of life
Gick med
25 Nov 2008
Ort
halmstad
Hoj
-91 yamaha tt 350
Hej har en udda fråga till er som kan/vet. har nyss köpt en yamaha tt 350 -91 förra ägaren sa att den gick fruktansvärt varm en gång å att han fick lämna in den på verkstad. dom hittade felet i förgasaren tydligen nåt med choken å nåt gummi så den överhettade och gick som en potta skit. har inte hunnit köra den ännu pga min lille son men har testat starta den och efter bara en minut så är skyddet på avgasröret vid höger ben så pass varmt att man nästan bränner sig på det. detta alltså på tomgång. är detta normalt??? tacksam för svar... :confused:
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ja, det är inte ovanligt att avgasröret glöder lite rödlätt efter en stunds tomgångsköring.
Helt normlat. Håll fingrarna borta från avgasröret helt enkelt.
Går den bra, svarar bra på gas så finns det ingen anledning till att justera någonting.

Mats
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Så varmt, så fort, på vintern så verkar det som den får för lite bensin tycker jag.

Typ felbestyckad eller tjyvluft.

Fast jag skulle ju köra lite med den först innan jag oroade mig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så varmt, så fort, på vintern så verkar det som den får för lite bensin tycker jag.

Typ felbestyckad eller tjyvluft.

Fast jag skulle ju köra lite med den först innan jag oroade mig.
Ja, den kan ju gå magert på tomgång (igensatt lågfartsmunstycke kanske?), å saker å ting blir ju gärna lite varmare när man står still. Men hur ofta står man still å tomgångskör längre stunder? :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Sittandes i vanliga byxor på hojen? Avgasrör blir ofta så varma på skydden att du behöver antingen skinnställ eller riktiga offroadkläder för att inte bränna dig på skinnet och det kommer ändå vara varmt.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Åter igen...

Går den bra, så är det helt normalt.
Justera ingenting som det inte är fel på.
EN 4-taktare har väldigt varma avgaser.
Det SKA vara så!

Mats
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Åter igen...

Går den bra, så är det helt normalt.
Justera ingenting som det inte är fel på.
EN 4-taktare har väldigt varma avgaser.
Det SKA vara så!

Mats


Men du är också med på att en fyrtaktare som får glödgad krök på kort tid förmodligen går tunt?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Men du är också med på att en fyrtaktare som får glödgad krök på kort tid förmodligen går tunt?

Nej!

Det finns väldigt många parametrar som avgör om avgasröret glöder eller inte.
Vilket material är det i rören, hur tjocka är väggarna i materialet, mao hur väl leds värmen bort från det varmaste stället.
Från att man kan ana den första nyansen av glödgning i röret tills att det är nästan genomskinligt, skiljer det åtskilliga 100- tals grader.

Så att... avgöra om avgastemperaturen är normal genom att se på avgasröret går inte.

Visst, du har rätt, en magrare blandning ger varmare avgaser och för mycket bränsle ger FÖR kalla avgaser.
Går motorn bra på tomgång, det går bra att Crusa utan att motorn hackar. DÅ ska man inte pilla.

För mycket bränsle ställer till med lika mycket problem som för lite. Den ska gå bra i första hand.


Mats
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nej!

Det finns väldigt många parametrar som avgör om avgasröret glöder eller inte.
Vilket material är det i rören, hur tjocka är väggarna i materialet, mao hur väl leds värmen bort från det varmaste stället.
Från att man kan ana den första nyansen av glödgning i röret tills att det är nästan genomskinligt, skiljer det åtskilliga 100- tals grader.

Så att... avgöra om avgastemperaturen är normal genom att se på avgasröret går inte.

Visst, du har rätt, en magrare blandning ger varmare avgaser och för mycket bränsle ger FÖR kalla avgaser.
Går motorn bra på tomgång, det går bra att Crusa utan att motorn hackar. DÅ ska man inte pilla.

För mycket bränsle ställer till med lika mycket problem som för lite. Den ska gå bra i första hand.


Mats


Okeej....tack för utläggningen...

Jag förstår att du vill brilljera med så många möjligheter som bara går, och jag vill förenkla för de 99% som har 99% av felen.

Inte skära upp röret för att mäta godstjocklek....

Om en nitton är gammal fyrtaktsenduro börjar gå varmt så känns de flesta parametrar ganska överflödiga...för du medger ju ändå precis det jag skriver.

Nej!



Så att... avgöra om avgastemperaturen är normal genom att se på avgasröret går inte.
Mats


:rolleyes:
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Om en nitton är gammal fyrtaktsenduro börjar gå varmt så känns de flesta parametrar ganska överflödiga...för du medger ju ändå precis det jag skriver.
:rolleyes:

Jag har aldrig förnekat att mager blandning kan göra att den blir varm. Men jag säger att: Det är fullt normalt att avgasröret blir väldigt varmt på en 4-t motor. Det tar bara någon enstaka sekund för att röret ska bli så varmt att du bränner dig på det.


"bla bla bla.......är detta normalt??? tacksam för svar... "
Skrev frågeställaren...

Han vill ha ett svar om det var normalt. Om det verkar normalt varför då börja snurra till det med om att någonting är fel?

Eftersom att det är frågan om "tyckande" så är det väldigt svårt att ge ett exakt svar.

Säg till din kompis att hans motor rasslar lite. Oj oj oj, vad han kommer att lyssna på sin motor i fortsättningen.

Det är skillnad på om man har ett mätvärde, på avgastemp, ventiljustering, ljudnivå eller vad det kan va. Då är det lättare att avgöra om det är rätt eller fel.

Mats
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ni verkar ha rätt roligt här......

Väldigt varma eller tom glödande avgaskrökar är fullkomligt normalt om man står still och torrgasar eller kör nära-stillastående-brytenduro....

Glöder det däremot vid normal körning rakt fram på väg är något fel....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
...Och ändå fick förra ägaren lämna in den till verkstad eftersom den gick varm.

Det verkstaden kanske inte gjorde en jätteseriös lagning av den läckade choken på en sådan gammal maskin, så kanske har det pajat igen.


Och ja Boris, vi båda förstår att krökar blir varma, och varmare utan fartvind.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tänkte du verkligen till nu?

En felaktig choke som inte öppnar= svårstartad
En felaktig choke som drar tjyvluft= det går fett
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tänkte du verkligen till nu?

En felaktig choke som inte öppnar= svårstartad
En felaktig choke som drar tjyvluft= det går fett


Baserat på första inlägget så antog jag att det läckte in luft via chokearmen = det går magert.



Hur något som drar tjuvluft går fett förstår jag inte riktigt..

Och en choke som inte öppnar...menar du att den chokar konstant eller inte alls i ditt exempel?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Choke som inte öppnar=alltid av

Drar det tjuvluft genom chokekretsen ex pga sprucket eller avfallet reglage resulterar detta att det går fett då luften som dras in drar med sig soppa genom chokekretsen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Choke som inte öppnar=alltid av

Drar det tjuvluft genom chokekretsen ex pga sprucket eller avfallet reglage resulterar detta att det går fett då luften som dras in drar med sig soppa genom chokekretsen.

Känns som detta skulle kunna hålla på för evigt......


"chokekretsen" jajovisst men drar det tjuvluft där själva REGLAGET till choken löper, för att kanske i detta fall mynna ut på toppen, med en gummidamask så går det INTE fetare.....där får inte luften med sig någon soppa..

Pust, ta o läs första inlägget ist, det är det jag baserar mina teorier på, samt åratal av skruvande....


Reglage = det du kladdar med fingrarna på i syfte att aktivera chokefunktionen....pajar det händer ingeting alls.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Känns som detta skulle kunna hålla på för evigt......


"chokekretsen" jajovisst men drar det tjuvluft där själva REGLAGET till choken löper, för att kanske i detta fall mynna ut på toppen, med en gummidamask så går det INTE fetare.....där får inte luften med sig någon soppa..

Pust, ta o läs första inlägget ist, det är det jag baserar mina teorier på, samt åratal av skruvande....


Reglage = det du kladdar med fingrarna på i syfte att aktivera chokefunktionen....pajar det händer ingeting alls.


Men hallå!

Hojen är fixad... han påstår inte att den går dåligt. INNAN han köpte den blev den fixad pga choken. Läs innantill.

Han vill bara veta om det är normalt med ett varmt avgasrör.....

Mats
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men hallå!

Hojen är fixad... han påstår inte att den går dåligt. INNAN han köpte den blev den fixad pga choken. Läs innantill.

Han vill bara veta om det är normalt med ett varmt avgasrör.....

Mats



Och jag antar, eftersom det är det enda man kan göra, att lagningen gjordes dåligt och samma fel uppstått igen. Bland annat:)
 

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Ort
malmø
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Tror ni båda kan lägga ner nu, inget mer av värde kan komma ur det hela.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du skruvat förgasare på en TT350? Det är ett ganska speciellt dubbelförgasararrangemang där man kombinerar en trottelförgasare med en CV gasare...

Besök http://www.oemmotorparts.nl/oem5.as...CARBURETOR&F=YA-TT-A-350_ah&L2=YA-TT-A-350_ah för en sprängskiss....

Hur menar du att en fallerande choke skulle resultera i snål gång?

Skulle pryl märkt 25 (det jag kallar chokereglage) falla av eller av annan anledning gå sönder så att det drar luft den vägen så leder det till fetare gång.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top