Hur vet jag att ram och sving är intakta?

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Har klotat min 954 och nu vill jag beställa delar och skruva ihop den igen, men det är en sak som just nu hindrar mig från det: Jag vet inte om huvudramen och svingen har klarat sig.

Hur mäter jag för att se så att det är rakt?
Funkar det att lägga plankor mellan fram och bakhjul, eller blir det lite "hipp som happ"?
(Jag misstänker att ena gaffelbenet fått sig en törn och det påverkar ju)

Styrstoppen finns inga märken på kan jag tillägga.

Subframen är ju inte mycket med..
trasig.jpg
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Av med allt och mät. När den är i princip strippad är det ganska lätt att se oftast ser man det med ögat att något är fel direkt. Annars är det mäta från olika punkter och se om det är samma sak på båda sidorna etc
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Av med allt och mät. När den är i princip strippad är det ganska lätt att se oftast ser man det med ögat att något är fel direkt. Annars är det mäta från olika punkter och se om det är samma sak på båda sidorna etc

Finns det några vedertagna punkter att mäta mellan?
Känns som att man skulle kunna mäta sig till fördärvet :gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Alla avstånd, diagonaler, kors osv ska ju vara lika som på motsvarande sida.. För varje punkt du mäter får du en bekräftelse.

När du är trygg med att det är rakt så har du mätt klart ;)
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Alla avstånd, diagonaler, kors osv ska ju vara lika som på motsvarande sida.. För varje punkt du mäter får du en bekräftelse.

När du är trygg med att det är rakt så har du mätt klart ;)

Då är det bara att sätta igång då :)

Tack för snabba svar :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gaffeln kan du kolla genom att du avlastar framändan, skruvar av bromsoken och framhjulet och sedan snurrar du på de undre gaffelbenen (där oken är fästade). Då kan man lätt se om de undre gaffelbenen är sneda. Om detta är rakt kan du ta och skruva loss benen från kronorna. Sedan tar du och lossar styrstången vid styrlagren. Ta sedan och lägg an styrlagren (och därmed gaffelkronorna) lite lätt. Om du sedan utan något våld, utan lätt och fint kan sticka i de övre gaffelbenen i kronorna, då vågar jag påstå att gaffeln är ok.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Blir några NM när en bakram blir sådär demolerad, kolla efter sprickor i ramens bakände först & främst innan du börjar mäta...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Bakramen är ju väldigt mycket klenare än huvudramen så att säga, tror säkert den är konstruerad för att ge med sig för att rädda ramen, lite som krockzoner på en bil.

Niklas, ta med ramen till jobbet o hiva upp på en planskiva o fram med mätverktyg, uppe på eyra har de stora planskivor.
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Tror faktiskt att ramen kan ha klarat sig, ska såklart mäta.

Men se här på bakramsinfästningen
bild (1).jpg

Borde ju ha synts någon skada här?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Rätta mig om jag har fel, men OM man kan konstatera att gaffeln är OK som jag beskrivit ovan, kan man då inte vara säker på att ramen är ok om hojen spårar? Spänn fast två stycken låååånga vattenpass på var sida om bakhjulet och kolla om framhjulet står rakt mellan passen. Gör hjulet det är hojen rak.
Eller?
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Efter en djupare undersökning med hjälp av beskrivningen från moss angående framgaffel, mätande på sving osv. så är jag fan hundra på att ramen klarat sig :banana

ebay here I come :brynad
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Rätta mig om jag har fel, men OM man kan konstatera att gaffeln är OK som jag beskrivit ovan, kan man då inte vara säker på att ramen är ok om hojen spårar? Spänn fast två stycken låååånga vattenpass på var sida om bakhjulet och kolla om framhjulet står rakt mellan passen. Gör hjulet det är hojen rak.
Eller?

Enda problemet med det är att det förutsätter att bakhjulet sitter exakt rakt, och det är nog få hjul som sitter EXAKT rakt.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top