Hur vet jag om den är full power? -Aprilia RS 125

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Har en aprilia rs och funderar på att strypa av den. Saken är den att det finns ett antal tecken på att den redan är avstrypt. Har som sagt bara kört den i detta skick.

Tecken på full power:

* BR10EG tändstift sitter i.
* Kan varva över 10 000 rpm.
* Föredetta ägaren har varit på cdi boxen och troligen klippt bryggan (bridge)

Men senast jag försökte se vad den gick för fick jag pressa den och kom bara upp i 140/kmh. Den bör väll kunna göra mer? Och jag måste slira väldigt mycket på kopplingen när jag kör iväg, den orkar inte annars. =/

Kan de va så att man behöver byta tändstift?

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Kollat tråden om hur man stryper av cyklarna? kolla alla grejor och nummer eller vad det är på Cdi boxen.

Lycka till med avtrypandet ;)

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
vet inte om man kan hjälpa till. men min gick allmänt dåligt som strypt.
Jag kunde aldrig varva ur den,sura lätt ner sig,gick väldigt fett och blöddrade. helt annan cykel nu som avstrypt!

Jag e riktigt kass på elprylar som cdi boxar osv men kika efter pluggar och brickor i förgasaren,avgassystemet och om det ev finns throttel stop längst ner på gaswiren.
Finns som sagt duktigare pojkar här på forumet än mig så...

ang topfarten tycker jag 140 knyck är rätt lite för fp då min strypt gjorde drygt 120 och nu gör den 170 (mätarfart) om det är vindstilla och man ligger slimmad mot tanken.
+ att du har helkåpa och slipper fajtas med luftmotståndet lika mycket som min =)

lycka till!

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
den blir hoppig och svag vid typ 5000-5500 rpm, är detta som menas med CDI strypningen? För att förre ägaren har ju vart där och pillat. Hmm, ska undersöka vidare.

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
bmw m1000r
du ska ha BR10EG om det är fullpower. eftersom den gör 140 så är den avstrypt.
och om den blöddrar och inte orkar om du inte slirar på kopplingen så kan det vara så att en lite förgasarinställningar skulle hjälpa. vet dock inte riktigt vad som exakt behöver göras

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Samuel sa det, kolla över förgasar inställningarna

Hade 90 storlekar för litet munstycke i min hoj när jag fick den, helt annan hoj nu

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Någon som vet vad som behövs ställas in?

Edit: Var ute och kolla nu på hojen. Det sitter en bensin slang på gas slagen, dock kmr de inte göra någon skillnad om den sitter där eller inte eftersom den är mycket kortare än gas slangen.

Men tändstiftet är kolsvart. Upp eller ner i munstycke? Var sitter munstycket? Hur får jag loss det? Undersidan av föggen? Måste man plocka av hela fögasaren?

Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Någon som vet vad som behövs ställas in?

Edit: Var ute och kolla nu på hojen. Det sitter en bensin slang på gas slagen, dock kmr de inte göra någon skillnad om den sitter där eller inte eftersom den är mycket kortare än gas slangen.

Men tändstiftet är kolsvart. Upp eller ner i munstycke? Var sitter munstycket? Hur får jag loss det? Undersidan av föggen? Måste man plocka av hela fögasaren?

Om det e svart ska du gå ner i munstycke (mindre).
Är lite olika på vart det sitter men i min cykel sitter det fast skruvat i en bult på undersidan.

Och på i kehin förgasarn på crosscykeln sitter det inte alls på samma sätt t.ex
Beroende på hur det sitter kan det precis vara så att du inte behöver ta bort förgasaren.
Men det är väl rekommenderat då du slipper få in massa skit =)

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Bänka! då vet du garanterat att du har full power :tummenupp

Kom inte och säg att det var ett korkat svar, för mer exaktare än så får du inte :rolleyes:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Var hittar jag munstycken som passar? Är det svårt att byta själv? Behöver jag ta väck flottör slagen (gas slangen)?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vad har du för drevning på den, det gör pang mycke, när jag köpte min satt det 13 drev fram & bak vet i tusan men nått på 48.

Monterade 17/38 på min :) oj oj oj vad det gjorde mycke, 120km/h toppade min på 6an vid 14000varv innan med gammeldrevnigen innan jag fick se att det satt 13drev fram innan, 175km/h toppade min med GPS :)

Om du får en svacka nån stanns i rigistret så är den forfarande stryp i databoxen, ska gå mjukt från tomgång till max varv utan bekymer.

Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
på full gas så går den rent men det är vid 4000-5500 rpm som den kan va lite ostadig/hoppig.

En cbr i 130? Pressade körskolans fullt och nådde knappt 120 km/h

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Cbr, försöker du vinna pris för nya moppefucko? du vet själv att det du kommer upp är din topphastighet, inte det du pressar för kung o fosterland och inte alltid kommer upp i,

Låter verkligen som en ombestyckning inte skulle skada TS, Du behöver inte ta loss flotörren, har du tur så har du en en skruv på undersidan som du kan ta av och byta huvudmunstycket på,

inte meningen att låta otrevlig men tänk lite själv :)

90!? vad har du i nu?

Italienska räkne sättet,

Från 250 till 340

Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Cbr, försöker du vinna pris för nya moppefucko? du vet själv att det du kommer upp är din topphastighet, inte det du pressar för kung o fosterland och inte alltid kommer upp i,

Låter verkligen som en ombestyckning inte skulle skada TS, Du behöver inte ta loss flotörren, har du tur så har du en en skruv på undersidan som du kan ta av och byta huvudmunstycket på,

inte meningen att låta otrevlig men tänk lite själv :)

Italienska räkne sättet,

Från 250 till 340

Jag ville ju bara passa in :rolleyes:

Haha ne men har lite tråkigt :D

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Här är listan över munstyckerna för FP

Huvudmunstycke 125-130
Needle valv 266 ( röret som nålen löper i )
Låfartsmunstycke 62-65

Strypningar som förekomer om det inte vart FP innan beror självklart var den är såld, finns en uppskö av strypningar.

Men det vanligaste om nu avgasporten finns där den ska med allt som hör till o monterat.

Avgasporten är i stängt läge när motorn är avstängd, öppnar max vid start o tomgång, den stänger vid 2500varv o öppnar fullt vid 8000 varv på nytt, har ej exsakta sifrona i huvudet när de öppna o stängde på ungifär i det varvtalerna. skulle den tveka vid runt 5000-5500varv så är boxen forfarande strypt, den styr detta för att få ner ljudnivån för man mäter den vid just det varvtalet.

Luftburken kan vara strypt i intaget i toppen.

Annan drevning kan förekomma för få ner toppfarten men org är 17/40

Avgasport cdi finns 2 modeler, har du den rätta så hittar man oftast om man karvar i bakkant på den o en liten bit in ska man hitta en tråd, bara klippa den o se till så den inte nuddar varandra o inget annat, o sen kleta igen med något.

Trottelstopp förekommer, hojen kommer varva ut men gå segt segt.

Avgassystem finns 8 modeler, vissa är FP utan strypning direkt o vissa är strypta, finns med o utan katt, finns 80km/h o även 11kw rör.

Angående munstycket i förgasaren så finns det en skruv på undersidan som munstycker sitter i när du plockat bort denna o det är huvudmunstycket.

Nån stanns mellan 160-185 borde mätaren visa när allt är rätt, den visar 10km/h fel mot gps från 70km/h.

Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Är rätt säker på att bryggan i cdi boxen är klippt, eftersom förra ägaren har gjort exakt som ni sagt man ska göra och kladdat dit massa silikon på baksidan. Vore korkat att ha öppna cdi:n och inte klippa bryggan.

Finns det någon internet sida med munstycken till aprilia?

EDIT: Är det stor risk att något går fel när jag monterar ner fögasaren? Är ju rädd om hojen :yoparty

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...