Hur vet jag om den är full power? -Aprilia RS 125

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Är rätt säker på att bryggan i cdi boxen är klippt, eftersom förra ägaren har gjort exakt som ni sagt man ska göra och kladdat dit massa silikon på baksidan. Vore korkat att ha öppna cdi:n och inte klippa bryggan.

Finns det någon internet sida med munstycken till aprilia?

EDIT: Är det stor risk att något går fel när jag monterar ner fögasaren? Är ju rädd om hojen :yoparty

ta bilder på hur allting sitter om du e osäker,

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Tog en titt idag på hojen.

Det sitter 40 drev bak, framdrevet var vänt åt fel håll typ och ville inte montera av det. Så fram vet inte.

Det verkar inte vara en hel vetenskap att ta av fögasaren. Men man bör kanske ha munstycken innan man börjar pilla allt för mkt.

Avgasport är installerad ( den som går in i cylinder precis över avgasröret).

Det mest irriterande e ju hur mycket jag måste slira på kopplingen. Antingen blir de att skicka in och så får de fixa lite annat också eller får man ge sig på ett försök.

Kalliniho

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
Aprilia RS 125 Black -07 Puch Dakota -73
Lite efter nu men...
Toppen borde ligga som tidigare sagt på ca 170, men det lättaste är att kolla på accet. 6-7 sek ska ostrypt ligga på, strypta är en bit därifrån :näsblod

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Tar kanske och skickar in den och se vad de säger. Fögasaren behöver som sagt justeras.

Om man blir tagen med FP , vilket då blir olovlig körning betyder de att man måste ta om kortet? Tror det är 6 mån spärrtid på de. Ända sättet att avgöra om den e trimmad e att komma upp i 170 km/h eller?

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Jag e inge bra på alla dessa lagar men som sagt blir det iaf olovlig körning och säkert en massa små grejer.
att åka på din fp 125a är väl samma skit (enligt lagen) att sitta på tex en 600.
Om man blir stoppad är det väl bara å säga att du köpte den som den är nu. Jag menar hur fan ska du veta vad som e fp eller inte =)
Det kan dom inte säga till om!.

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
zx9r ninja
Tar kanske och skickar in den och se vad de säger. Fögasaren behöver som sagt justeras.

Om man blir tagen med FP , vilket då blir olovlig körning betyder de att man måste ta om kortet? Tror det är 6 mån spärrtid på de. Ända sättet att avgöra om den e trimmad e att komma upp i 170 km/h eller?

nej inte riktigt för du kan ju dreva hojen för 120km/h. dom måste skicka hojen på bänkning vilket inte är så vanligt vad jag vet:tummenupp

alltså behöver du inte oroa dig så mycket för det

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

2 år ligger prövotiden på, blir du tagen och påkommen med en FP hoj under den tiden så får du antagligen avlägga nytt teoriprov, uppkörning samt riskutbildningar.
Fast sen är ju risken ganska minimal för att man ska bli tagen för det.

Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
2 år ligger prövotiden på, blir du tagen och påkommen med en FP hoj under den tiden så får du antagligen avlägga nytt teoriprov, uppkörning samt riskutbildningar.
Fast sen är ju risken ganska minimal för att man ska bli tagen för det.

Har man 2 års prövotid för varje körkorts behörighet? Alltså om jag tar bil om 2 år har jag ingen prövotid? Om jag tar tung mc om 4 år så har jag ingen prövotid? Eller har jag?

Aja back to topic. Kommer troligen att köra den till en auk. apirlia verkstad rätt nära mig. De har bänk att testa effekten (dynometer, heter de väll) så de verkar gött. Får se hur de gör om de trimmar upp eller vad de tycker. Eftersom de verkar vara glada i att trimma enligt hemsidan :p

Tack för hjälpen allihop :krama

waga95

Guest
nej inte riktigt för du kan ju dreva hojen för 120km/h. dom måste skicka hojen på bänkning vilket inte är så vanligt vad jag vet:tummenupp

alltså behöver du inte oroa dig så mycket för det

Hur är det med provkörning, alltså har dom tillåtelse att testa hojen om do misstänker att den är trimmad?
För isåfall är det nog ganska lätt att känna skillnad på 15-34 HK och då lär den åka in på bänkning? :va

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Om du åker upp på bakhjulet på trean utan hjälp av koppling är den ostrypt.

Har man 2 års prövotid för varje körkorts behörighet? Alltså om jag tar bil om 2 år har jag ingen prövotid? Om jag tar tung mc om 4 år så har jag ingen prövotid? Eller har jag?

Aja back to topic. Kommer troligen att köra den till en auk. apirlia verkstad rätt nära mig. De har bänk att testa effekten (dynometer, heter de väll) så de verkar gött. Får se hur de gör om de trimmar upp eller vad de tycker. Eftersom de verkar vara glada i att trimma enligt hemsidan :p

Tack för hjälpen allihop :krama

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Jaha! tänkte väl..

enklare att mäta i flöde när du kommer förbi moppe kubikerna

Hur är det med provkörning, alltså har dom tillåtelse att testa hojen om do misstänker att den är trimmad?
För isåfall är det nog ganska lätt att känna skillnad på 15-34 HK och då lär den åka in på bänkning? :va

flesta poliser har inte ens mc-kort och alltså inte benägenhet till att provköra den,

Stöter du på en mc-snut så finns där en 10% chans dom provkör den och en ännu mindre att du åker ditt

Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tar och slänger in en liten fråga!

Har 2st boxar till min varav en är någon alpha (strypt) och sedan den vanliga "nippon" boxen med svarta siliconet i ena änden. Har karvat ur siliconet men kan inte hitta någon brygga?!?!?! Har suttit som en galning för att hitta svar på detta men hittar inte någon någonstans....

Ca 3-4 mm in i nedre delen av siliconet verkar det som att kretskortet dycker upp

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tar och slänger in en liten fråga!

Har 2st boxar till min varav en är någon alpha (strypt) och sedan den vanliga "nippon" boxen med svarta siliconet i ena änden. Har karvat ur siliconet men kan inte hitta någon brygga?!?!?! Har suttit som en galning för att hitta svar på detta men hittar inte någon någonstans....

Ca 3-4 mm in i nedre delen av siliconet verkar det som att kretskortet dycker upp

Är väl bara till att plugga in nippon boxen och se ifall den varvar förbi rödmarkeringen?
Min strypta RS kom inte förbi den...

Jag e inge bra på alla dessa lagar men som sagt blir det iaf olovlig körning och säkert en massa små grejer.
att åka på din fp 125a är väl samma skit (enligt lagen) att sitta på tex en 600.
Om man blir stoppad är det väl bara å säga att du köpte den som den är nu. Jag menar hur fan ska du veta vad som e fp eller inte =)
Det kan dom inte säga till om!.

Nu är ju ditt inlägg lite gammalt men jag sprider ljus över det iaf.
Det spelar ingen roll ifall man säger att "jag köpte den såhär", även ifall det är sanning.
Det är DIN skyldighet att veta vad du kör runt på i polisens ögon.
Så till alla er som kör strypt (gud förbjude, idioter:D) så bör ni lämna in era hojar ifall ni köper begagnade sådana och få det kollat, för det är inte förra ägaren som får skiten ifall ni åker fast...

Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Nu är ju ditt inlägg lite gammalt men jag sprider ljus över det iaf.
Det spelar ingen roll ifall man säger att "jag köpte den såhär", även ifall det är sanning.
Det är DIN skyldighet att veta vad du kör runt på i polisens ögon.
Så till alla er som kör strypt (gud förbjude, idioter:D) så bör ni lämna in era hojar ifall ni köper begagnade sådana och få det kollat, för det är inte förra ägaren som får skiten ifall ni åker fast...

helt sannt men Poliser är ju också människor vad jag vet så är väl värt ett hederligt försök iaf :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Har testat den innan jag började röra i siliconen och då gick den inget vidare....?? :död

Beställ en helt ny FP CDI från eBay?
Kostar ingenting väl?
Förutsatt att det är CDI boxen som strular...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...