Hur TS väljer att agera är helt upp till TS men jag ser inte att det finns något sätt att kontrollera skicket på ett "icke monterat" kullager, iallafall inte något som fungerar för den normala användaren som skruvar hemma i garaget.
Jag har en avvikande uppfattning.
Ett lager som är SÅ dåligt att man märker det när den roterande massan från däck och fälg inverkar, det lagret är katastrofalt dåligt.
Alltså katastrofalt gränsande till "skär, krasch, brinn, död"...
Nu kör jag ju förvisso upp till 3000 mil om året och vill ha koll på grejorna men jag skulle aldrig få för mig att häva att jag "kontrollerat" lagren om jag:
1: Kontrollerat ett "löst" lager
2: "känt lite på hjulet"
1: Ett lager i ett mc hjul har (oftast) presspassning på ytterringen.
Ytterringen kommer att komprimeras när lagret monteras.
De skador som eventuellt finns känner man helt enkelt inte när lagret är löst då ytterringen inte är komprimerad.
För egen del kontrollerar jag lager med "fingertopp och yttre fingerled", typ så att jag "spänner" fingertoppen/underkant nagel i lagrets innerring och trycker yttre fingerleden mot lagret kant.
Alltså utsidan på pekfingret.
På så vis får jag alla ojämnheter direkt "in i skelettet" via fingerleden.
Jag garanterar att lager som klassats som OK vid test "av hela hjulet" faller igenom med det här testet.
Det är otroligt hur små skador man kan känna!
Det jag letar efter vid kontroll är inte "glapp", det oroar mig inte, nej, det jag letar efter är "sand".
Tänk fin sand i lagret.
Alltså riktigt fin, så där löjligt finkornig.
Så upplever jag att det känns när ett lager börjar haverera.
Det är inte otroligt att lagret går många 100 mil till efter att de första skadorna börjat komma men hela grejen är att man inte VET.
Jag har vägrat montera "billiga no-name lager" åt en polare för att dom heltenkelt hade känslan av "sand" redan från början. Aldrig känt det i "märkes-lager".
Ja, det är säkert överdrivet, men jag älskar både livet och hojkörning för mycket för att chansa.
Jag vill inte att min sista tanke ska vara "jag borde nog ha bytt det där hjullagret trots allt" när jag glider på asfalten på väg in i ett dödsräcke...
Jo. visst. Vissa typer av defekter i lagren känns bara om du försiktigt snurrar det med fingret när det sitter kvar i hjulet.
Men där har du svårare att känna minimala glapp. Glapp känns mycket bättre om hjulet sitter på hojen för då får du en hävarm när du drar i det.
Du får först minimala defekter i lagerbanor och kulor som ger upphov till känslan av att det ligger sand i lagret. Det innebär att lagret börjar bli på upphällningen men det är fortfarande ganska långt kvar innan det faktiskt havererar.
När du fått dom minimala defekterna så slits lagret fortare och efter ett tag får du lagerglapp.
När lagret börjar glappa så är det slut och dags att byta. Det är dock fortfarande ett gäng mil kvar innan det helt havererar.
Dvs det finns inte någon egentlig anledning att byta ett lager som inte glappar eller ger missljud ifrån sig om man inte planerar en långresa. Om man ser till att vara kinkig och inte tillåta något glapp i lagren alls så är risken att man ska råka ut för ett haveri minimal.
Jag har i vart fall inte haft något problem att hinna byta lagren innan dom havererade.
Jag kollar lagren genom att dra i hjulen relativt ofta innan jag drar iväg hemifrån. Kanske inte varje gång men varannan eller var tredje.
Däremot ska man under inga omständigheter köra någon annanstans än kortaste vägen hem i väldigt lugnt tempo om man märker att man fått glapp i lagren. Det är att be om trubbel.
Ju mer slitet lagret är (dvs ju mer det glappar) desto mer accelererat är slitaget och det man inte vill råka ut för är att lagret skär eller separerar. Och det är ju bara en tidsfråga när det börjat glappa.
Men ska man iväg på en långresa, exempelvis genom europa, så kan det vara idé att ta loss hjulen och känna på lagren också för att få lite extra marginal så man slipper bli stående någonstans på kontinenten med behov av lagerbyte.
Men sen är det ju också så att var och en är salig på sin egen tro.
Min är att så länge inget glapp känns när man drar och bänder i hjulen när dom sitter på hojen så är det lugnt och det har funkat hittills.
Känner du att du vill ta loss hjulen och inspektera lagren för att du ska känna dig säker så är det ju det som är bäst för dig.