Hur vet man att kedjan är slut?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Emmi skrev:
Kedjan bör väl kollas när någon sitter på hojen och den är ställd på marken eller har jag helt fel?
Om det är kedjeslacket du menar så är det förstås helt beroende av om tillverkarens rekommenderade slackmått gäller olastad, på sidostödet eller m förare. Och det verkar vara lite olika på den punkten.
Och det är just det som tråden (till stor del) handlar om.
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Emmi:
Hur man än kollar så är det viktigt att kedjan inte blir fiolsträng när den är som mest sträckt, dvs när främre drev, svingaxel och bakhjul är på en rät linje. Dvs som Ulf skrev här strax innan.
Jag ville bara i mitt tidigare inlägg poängtera just detta att kedjespänningen varierar med fjädringsutslaget. Därmed finns alltså möjligheten att man med avlastad bakfjädring justerar tills det är "lagom" med resultat att kedjan i vissa lägen (oftast normal ride-height) blir kronhårt spänd med tillhörande slitage på kedja, drev, ugående axel och dess lager samt lagret i drevnavet (eller i förekommande fall bakhjulslagret).
Jag har sett en och annan kedja som har varit justerad på just detta felaktiga sätt.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Robban_C skrev:
Emmi:
Hur man än kollar så är det viktigt att kedjan inte blir fiolsträng när den är som mest sträckt, dvs när främre drev, svingaxel och bakhjul är på en rät linje. Dvs som Ulf skrev här strax innan.
Jag ville bara i mitt tidigare inlägg poängtera just detta att kedjespänningen varierar med fjädringsutslaget. Därmed finns alltså möjligheten att man med avlastad bakfjädring justerar tills det är "lagom" med resultat att kedjan i vissa lägen (oftast normal ride-height) blir kronhårt spänd med tillhörande slitage på kedja, drev, ugående axel och dess lager samt lagret i drevnavet (eller i förekommande fall bakhjulslagret).
Jag har sett en och annan kedja som har varit justerad på just detta felaktiga sätt.


Givetvis ska aldrig kedjan vara för spänd, man kollar väl jämt hur den ser ut vid max respektive minst sträckt efter att man har spänt kejdan? Det står väl dessutom i instruktionsboken hur man gör för att kolla kedjan, svårare än så är det väl inte?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Emmi skrev:
Givetvis ska aldrig kedjan vara för spänd, man kollar väl jämt hur den ser ut vid max respektive minst sträckt efter att man har spänt kejdan? Det står väl dessutom i instruktionsboken hur man gör för att kolla kedjan, svårare än så är det väl inte?
Trots det verkar det ju som en och annan då och då får sin kedja för mycket spänd.
Men om du fixar det där galant så är ju det bra.
Att alla kollar max resp min spänd efteråt tror jag inte.
/u
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top