Hur vet man att MCn är betald?

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Anta att man skall köpa begad MC, hur vet man med 100% säkerhet att det inte är Restskuld på den. Vet att man får reda på det om man ringer VV. Kan man lita på att deras uppgifter alltid är korrekta.
:va

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
arv skrev:
Anta att man skall köpa begad MC, hur vet man med 100% säkerhet att det inte är Restskuld på den. Vet att man får reda på det om man ringer VV.
Kan man lita på att de alltid har sådana uppgifter.
:va

Jag tror det står om den inte är helt betalad i fordonsregistret, men inte helt säker..
Länk för att Söka reg nr<---
Nånstans skall man kunna se det, jag har nämligen sett det nånstans..

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
DisqoBizkit skrev:
Jag tror det står om den inte är helt betalad i fordonsregistret, men inte helt säker..
Sök reg nr
Nånstans skall man kunna se det, jag har nämligen sett det nånstans..

Kan nog stämma för tidigare när jag hade hoj -02 och en annan -03 så stod det i regbeviset att hojen står som borgen hos t,ex nordea fast formulerat annorlunda. Ganska bra att det står så!

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Om man ringer 077-114 15 16 så säger de om fordonet är ett 'Kreditköp'.

Min undran är om man kan 'köpa hojen' (använda som säkerhet för lån) utan att det registeras hos VV.

Kan säljaren visa upp ett kvitto lär den ju vara betald... :3freak

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
arv skrev:

Min undran är om man kan 'köpa hojen' (använda som säkerhet för lån) utan att det registeras hos VV.

Kan säljaren visa upp ett kvitto lär den ju vara betald... :3freak

nja, han kan väl iofs först ha köpt hojen kontant för att vid senare tillfälle ta lån med hojen som säkerhet?

Jimmy-boy

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Sv650
Gixxer-Anders skrev:
nja, han kan väl iofs först ha köpt hojen kontant för att vid senare tillfälle ta lån med hojen som säkerhet?

Du kan inte köpa hojen kontant och sedan låna med den som säkerhet. Finansbolaget kan aldrig få ägaderätten överhojen om du redan har hojrn i din ägo. Den måste då säljas till en firma eller annan person och du sedan köper tillbaka den med finansiering.

Ang kreditmarkeringen hos vv så kom den 2000 om jag inte minns fel. Är hojen köpt på avbetalning före 2000 är den inte markerad hos VV

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
arv skrev:

Man får samma besked med deras SMS-tjänst
Är det något speciellt man ska tänka på vid köp av beggad MC om det står
"Kreditköp"??

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är du osäker, ta regnummer och personnummer och ring kronofogdsmyndigheten och kolla om det finns restskulder, det kan vem som helst göra ioch med att det är offentliga handlingar, det är nog enda sättet att kolla upp det riktigt på, då kan du även bilda dig en uppfattning om säljaren..

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Holy Rider skrev:
Man får samma besked med deras SMS-tjänst
Är det något speciellt man ska tänka på vid köp av beggad MC om det står
"Kreditköp"??

Står det kreditköp, så ska ni gå gemensamt till hans bank och lösa in hans kvarvarande låndel, annars tar du "över" restvärdet på hans lån. Lånet följer med "varan"

RED DEVIL

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
mm
Det står kredit på reg beviset eller leasing,man kan inte slutbetala en hoj och sedan använda den som säkerhet vid nästa lån om det inte är ett privatlån.
sen kan man mkt riktigtringa vv för att kolla,bara att ägaren har kvitto på att hojen är betald funkar inte sedan ett par år tillbaks är den sk god tro borta i värsta fall åker man på att betala hojens skuldsaldo.
Köparen är skyldig att kontrolera att restskuld inte föreligger,om så löser man in detdirekt via långivaren innanregningen,om inte den nya ägarenb övertar den befintliga lånet,som är upp till långivaren att avgöra,dvs om man är kreditvärdig mm.det finns många som har blivit av med sina hojar pga av att dom inte kontrollerat ordentligt.
cash is king!

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Någon som vet 'vem' som är Kreditgivare vid MC köp på avbetalning på AVA MC :confused:

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...