Hur vet man vilken storlek på ryggskydd som passar bäst?
Det vet man inte man får prova sig fram. När jag skulle skaffa ryggskydd första gången hade jag den (felaktiga) principen: Ju större/längre dessto bättre skydd. Med resultat att ryggskyddet tippade hjälmen ner över pannan/ögonen. INTE bra. För ryggskyddet var för långt.
Jag är 173cm lång med lång kropp och korta ben och på mig passar ett ryggskydd som är 53 cm långt. Jag tror på ryggskyddsprincipen : Hårt skal, mjuk stoppning för det finns inga godkända mjuka hjälmar. Och bättre lite för kort än lite för långt. För att undvika det trycker på hjälmen.
Har inget behov av att tvätta ryggskyddet för jag har alltid minst en Tshirt på mig. Precis som jag har lakan i sängen för att slippa tvätta madrassen och hjälmballaclava för att slippa tvätta hjälmen.
Kör med ett Biltema L2 modifierat, genom flytta upp nedre infästningarna på axelbanden och med ett band mellan axelbanden så trycket inte kommer på axlarna utan mer över bröstet.
Samma band som finns på moderna ryggsäckar och ryggskydd.
Det ryggskydd som fått bäst resultat i CE testet är / har i varje fall varit från Forcefield.
http://biketrackdayshub.com/top-5-motorcycle-back-protectors/
Egentligen är det ingen konst göra ett bra ryggskydd:
Ju tjockare stoppningen är dessto lägre kan kraften som träffar kroppen bli.
För dessto mera kan stoppningen tryckas ihop av vikten (5 kg) som släpps från 1 meters höjd. Och ju mera/längre stoppningen kan tryckas ihop, dessto lägre blir kraften på kroppen (med rätt material).
När vikten träffar ryggskyddet har den en energi på 5kg * 10 m/s2 * 1m =50Nm För att kraften på kroppen ska bli max 9kN=9000N (L2 kravet) så måste sträckan som vikten bromsas upp på vara minst 50Nm/9000N=0,0055m dvs skyddet måste vara minst 5,5mm tjockt. Med ett perfekt material. Som krossas. Med ett material som "fungerar som en fjäder" bromsar mer ju mer det trycks ihop blir minsta teoretiska tjockled 11mm. För att begränsa kraften till 9kN. Vill man minska kraften på kroppen är det enklast öka tjockleken på det stötdämpande materialet. "En dubbelt så lång fjäder med samma antal varv/cm har halva fjäderkonstanten."
De "Crash Pads" som sportklättrare använder vid klättring på stenblock/bouldering är omkring 10 cm tjocka. En kompromiss mellan bla. skydd och lätthet att transportera.
http://www.outdoorgearlab.com/Bouldering-Crash-Pad-Reviews