Hur vet man hur stort ett ryggskydd ska vara?

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Hur vet man vilken storlek på ryggskydd som passar bäst?

Kan ni rekommendera något bra som inte bygger för högt på ryggen men som ändå ger absolut bäst skydd?

Det får gärna vara utformat så man inte blir supersvettig under det också samt tvättbart.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur vet man vilken storlek på ryggskydd som passar bäst?
Det vet man inte man får prova sig fram. När jag skulle skaffa ryggskydd första gången hade jag den (felaktiga) principen: Ju större/längre dessto bättre skydd. Med resultat att ryggskyddet tippade hjälmen ner över pannan/ögonen. INTE bra. För ryggskyddet var för långt.
Jag är 173cm lång med lång kropp och korta ben och på mig passar ett ryggskydd som är 53 cm långt. Jag tror på ryggskyddsprincipen : Hårt skal, mjuk stoppning för det finns inga godkända mjuka hjälmar. Och bättre lite för kort än lite för långt. För att undvika det trycker på hjälmen.
Har inget behov av att tvätta ryggskyddet för jag har alltid minst en Tshirt på mig. Precis som jag har lakan i sängen för att slippa tvätta madrassen och hjälmballaclava för att slippa tvätta hjälmen.
Kör med ett Biltema L2 modifierat, genom flytta upp nedre infästningarna på axelbanden och med ett band mellan axelbanden så trycket inte kommer på axlarna utan mer över bröstet.
Samma band som finns på moderna ryggsäckar och ryggskydd.
Det ryggskydd som fått bäst resultat i CE testet är / har i varje fall varit från Forcefield.
http://biketrackdayshub.com/top-5-motorcycle-back-protectors/
Egentligen är det ingen konst göra ett bra ryggskydd:
Ju tjockare stoppningen är dessto lägre kan kraften som träffar kroppen bli.
För dessto mera kan stoppningen tryckas ihop av vikten (5 kg) som släpps från 1 meters höjd. Och ju mera/längre stoppningen kan tryckas ihop, dessto lägre blir kraften på kroppen (med rätt material).
När vikten träffar ryggskyddet har den en energi på 5kg * 10 m/s2 * 1m =50Nm För att kraften på kroppen ska bli max 9kN=9000N (L2 kravet) så måste sträckan som vikten bromsas upp på vara minst 50Nm/9000N=0,0055m dvs skyddet måste vara minst 5,5mm tjockt. Med ett perfekt material. Som krossas. Med ett material som "fungerar som en fjäder" bromsar mer ju mer det trycks ihop blir minsta teoretiska tjockled 11mm. För att begränsa kraften till 9kN. Vill man minska kraften på kroppen är det enklast öka tjockleken på det stötdämpande materialet. "En dubbelt så lång fjäder med samma antal varv/cm har halva fjäderkonstanten."
De "Crash Pads" som sportklättrare använder vid klättring på stenblock/bouldering är omkring 10 cm tjocka. En kompromiss mellan bla. skydd och lätthet att transportera.
http://www.outdoorgearlab.com/Bouldering-Crash-Pad-Reviews
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Åtminstone Dainese ryggskydd som jag själv kör med brukar finnas i olika kombinationer av längd (i cm) och storlek (S/M/L osv). Längden avser avståndet mellan midjan och axlarna. Storleken avser hur stor man är i övrigt. Fast det är inte helt enkelt att mäta det där avståndet, så precis som Denåterfödde skriver - prova dig fram. Har du inte möjlighet att prova i butik utan beställer på nätet får du helt enkelt utgå från måttet, chansa och utnyttja ångerrätten om det blev fel storlek.

Är nöjd med mitt Dainese Wave L2. Hade möjligen önskat att det var lite tunnare, då det blir väldigt trångt i skinnstället när jag har både ryggskydd och bröstplatta.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Som Denåterfödde säger, så är för kort bättre än för långt ryggskydd. Åtminstone vad gäller hårda skydd.
Med för långt skydd, och en brytskada bakåt, så kan skyddet agera kil mellan t.ex. rumpa/svank och nacke/hjälm och "trycka isär" ryggen. Givetvis inte så att alla kotor ligger löst, men nog för att ställa till med problem.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Som de andra har skrivit, Det gör inget om det är för kort/litet, men om det är för långt så kommer det inte bara vara problem vid en crash men det kommer även vara obehagligt o köra med, sticker upp en bit i nacken som gör att du inte kan vrida huvudet bakåt eller kanske den nedre biten sticker ut underjackan eller inte får plats så bra i helstället.

Det som är bäst är den som passar just dig, dvs den längsta längden du kan ha utan att det blir problem.
Men med de sagt säger jag inte att den som är 2-5cm kortare än vad du kan ha kommer o skydda avsevärt sämre. Den kanske till o med sitter såpass mycket skönare är det är värt det?

Ett bra ryggskydd är ett ryggskydd du kommer att använda, och inte ett som ligger hemma för att det är obekvämt eller sitter dåligt
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Ett bra ryggskydd är ett ryggskydd du kommer att använda, och inte ett som ligger hemma för att det är obekvämt eller sitter dåligt

:tummenupp

Exakt! Jag som är en liten smurf hade svårt att hitta ett som inte var orimligt långt (speciellt då jag hade för mig att en lite längre modell skulle vara säkrare=bättre). Efter ett tag hittade jag en kortare modell som kändes bra på och köpte det. Jag är helt säker på att det är säkrare än att köra utan i väntan på att hitta storleken som inte finns...

Ett tips när du provar är att röra på dig och se vad som händer. Sitter det på plats fast du sträcker och vrider på dig? Kan vara irriterande med att ryggskydd som t.ex. vill åka uppåt då man rörs.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top