Hur vet man om Slip-on passar?

Ptnov

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Hoj
Yamaha V-max -00
Tja!

Jag har kollat lite på Supertrapp slip-on till min vmax. Hur vet man om slip-on passar eller inte? Jag kom in på en tyskengelsksida och kom in på universal slip-on, men de har 3 olika typer av samma model slip-on, där enbart något som kallas "header" skiljer i omkrets. Hur vet jag vilken jag ska ta eller är det bara att ta någon? Vad gör headern isåfall för skillnad?

http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.x&page=!WW9786
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.x&page=!WW9787
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.x&page=!WW9788
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.x&page=!WW9789

Tackar :)

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Header är väl anslutningen mot orginalsystemet?

Du får titta efter hur rören ser ut på din hoj, är dom böjda på något konstigt sätt, hur ser det ut med utrymme för ett slip-on, vilka dimensioner har orginalrören etc etc.
Köper du en universal är det inte alls säkert att den passar rak på.

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Header är väl anslutningen mot orginalsystemet?
Svar ja, Det är rören mellan hojen och dämparen.
2ab96226559f1f2d9e1b2c994192dad9.jpg

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Extraktorgrenrör??? Rätta mig om jag har fel :)

Jo i vanliga fall så är det ju det, men i här står det ju "header diameter 1-3/4" (tum)." Och det är ju inget grenrör på bilden.

Jag får det till att orginalröret (ja alltså rören mellan dämparen och motorn som yonsson sa) skall vara 1-3/4", (eller vad som nu står angivet) ...?

Är man osäker är det väl bara att skicka ett mail och fråga.

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Varför köper du inte modellanpassat om du inte har energi/kunskap/möjlighet att bygga?

Delarna du efterfrågar verkar ju vara universal avgas delar = Du kommer i bästa fall få bygga fästen. I värsta fall får du ju bygga om större delen av avgaset.

Ptnov

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Hoj
Yamaha V-max -00
Jo i vanliga fall så är det ju det, men i här står det ju "header diameter 1-3/4" (tum)." Och det är ju inget grenrör på bilden.

Jag får det till att orginalröret (ja alltså rören mellan dämparen och motorn som yonsson sa) skall vara 1-3/4", (eller vad som nu står angivet) ...?

Är man osäker är det väl bara att skicka ett mail och fråga.

Jo jag skickade ett mejl o frågade men de svarade med att deras delar är avsedda för hd och att de kan passa men att garantin inte gäller om man inte använder delarna till avsedd syfte :/

Ptnov

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Hoj
Yamaha V-max -00
Varför köper du inte modellanpassat om du inte har energi/kunskap/möjlighet att bygga?

Delarna du efterfrågar verkar ju vara universal avgas delar = Du kommer i bästa fall få bygga fästen. I värsta fall får du ju bygga om större delen av avgaset.

Joo jag letar efter modellanpassat men hittar inga inom Europa :( måste importera från usa om jag ska få tag på modellanpassat.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Okej, jag förstår.

Däremot brukar det ju för det mesta både bli billigare (lite) men MYCKET större utbud på andra sidan pölen.

Bara lägga i varukorgen och betala med paypal, funkar alltid!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Måttet är som sagt innemåttet på sliponets anslutning. Du får mäta yttermåttet på röret du ska montera mot. Har du original nu skulle jag tro att du behöver ett nytt mellanrör, vmaxen ser ut att ha en originaldämpare som går in ganska långt. Om du har ett rör som går fram nog långt behöver du även kolla att vinkeln blir bra så att inte dämparen pekar rakt ut åt sidan eller nåt.

Inget mellanrör följer med på universal dämpare men troligtvis går det att få tag på något hos något avgasfirma. Sen behöver du som sagt fästen. När jag köpte universal Supertrapp så skickade de med en ögla för fäste, men den behöver svetsas fast där man vill ha den om den ska användas. Hittar du däremot något som är specat mot vmax så brukar allt som behövs följa med.

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Kan tipsa om att Avgassystemet i Mariehäll kan vidga rör på nolltid om det skulle behövas. Kostar knappt nånting heller och ser skitbra ut :) Köpte själv ett slip-on till mitt helsystem, systemet var betydligt grövre än den anslutning som ljuddämparen hade att erbjuda. Några hundralappar senare var det på plats och har funkat prima denna säsong.

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Okej, jag förstår.

Däremot brukar det ju för det mesta både bli billigare (lite) men MYCKET större utbud på andra sidan pölen.

Bara lägga i varukorgen och betala med paypal, funkar alltid!

Vill bara varna för att posten numera är väldigt nitiska med att lägga på importavgifter på allt som köps av privatpersoner från länder utanför EU. Har till och med fått betala några tusenlappar extra på saker jag köpt på Ebay för ganska låga summor. Nu senast köpte jag Stomp tank grips direkt från Stomp och trots att de kostade mindre än gränsen för importavgiften så tillkom flera hundra kronor i moms. Blev betydligt dyrare än att köpa i Sverige.

Du kanske inte hittar vad du söker i Sverige och därför måste köpa från USA, men tänk bara på att det tillkommer en ganska häftig summa. Finns mer info på tullverkets hemsida.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO