Gav upp det där med momentnyckel när jag en gång höll på att tappa ett hjul och i samma veva drog i sönder ett hjullager. Var med en 3år gammal momentnyckel i 3000:- klassen som plötsligt klickade när den ville.
Ska man ha momentnyckel krävs det att man regelbundet kontrollerar att den fungerar som den ska.
En gång drog jag sönder pinnbultarna till bakdrevet. Stod i manualen att de fingängade m10 muttrarna skulle dras med 110Nm. Man slutar lätt att tänka själv när man enbart följer manualer.
Köpte en ny momentnyckel på biltema för 5år sen. Ligger fortfarande inplastad, blivit rädd för att använda den.
Edit; sist jag delade en motor använde jag förstås en momentnyckel, som kontrollerades mot en annan innan arbetet. När det är många kritiska bultar i ett och samma bultförband som sen ska sitta dolt litar jag inte helt på min fingertoppskänsla ännu.
Ska man ha momentnyckel krävs det att man regelbundet kontrollerar att den fungerar som den ska.
En gång drog jag sönder pinnbultarna till bakdrevet. Stod i manualen att de fingängade m10 muttrarna skulle dras med 110Nm. Man slutar lätt att tänka själv när man enbart följer manualer.
Köpte en ny momentnyckel på biltema för 5år sen. Ligger fortfarande inplastad, blivit rädd för att använda den.
Edit; sist jag delade en motor använde jag förstås en momentnyckel, som kontrollerades mot en annan innan arbetet. När det är många kritiska bultar i ett och samma bultförband som sen ska sitta dolt litar jag inte helt på min fingertoppskänsla ännu.
Last edited: