Hur viktigt med samma motstånd i avgasrör på twin?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har planer på att greja lite med mitt avgassystem.

Efter skall den mappas och bänkas men en tanke har slagit mig.

Fått känslan av att bon-meck inte passar sig då dom skall ha exakt samma motstånd?

Hur dåligt kan det vara om ena pipan är 30cm och den andra 50cm för att sedan gå samma väg ut?

Har känslan av att den kortare pipan kompenseras med att slingra sig ytligare en gång i ljuddämparen eller ha smalare rör. Men skall jag göra om kommer det kanske inte stämma lika bra som orginal.

Vad tror ni som vet?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
pga tändföljden kommer cylindrarna inte funka lika i vilket fall som helst.
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf

Skrev ut det där och sitter och läser:tummenupp

Så du menar att om jag skulle trimma den ena cylindern skulle det inte spela någon roll?

Vet inte riktigt hur detta går ihop:va

Vet att det inte är bra för röret med avgasbandage (rost) men skulle det göra stor skillnad med bandage på ca 50% av det ena röret samt kanske 15% på det andra röret för att skydda min bakstötdämpare emot värmen? Har förstått att gashastigheten kommer att öka då.

Edit läste nu att med bandage så skall rören vara ändå längre

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Något bra svar?

Även om tändföljde skulle vara olika skulle inte den första cyl släpa med den andra om den skulle vara annorlunda i registret eller kan man ha ena cyl som har mycket vrid i mellan och den andra som har mycket vrid på toppen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skrev ut det där och sitter och läser:tummenupp

Så du menar att om jag skulle trimma den ena cylindern skulle det inte spela någon roll?

Vet inte riktigt hur detta går ihop:va

Vet att det inte är bra för röret med avgasbandage (rost) men skulle det göra stor skillnad med bandage på ca 50% av det ena röret samt kanske 15% på det andra röret för att skydda min bakstötdämpare emot värmen? Har förstått att gashastigheten kommer att öka då.

Edit läste nu att med bandage så skall rören vara ändå längre

Även på en orginalmotor producerar cylindrarna olika mycket effekt. Det märks inte! Och det gäller även radmotorer med symetrisk tändfördelning men där är skillnaden mindre.

Eftersom tändföljden på en V-tvin inte är symetrisk kommer inte tryckpulserna i cylindrarna bli likadana i bägge cylindrarna. Cylindrarna kommer alltså alltid ge lite olika effekt men det märks inte. Svänghjulet tar hand om det.

Så stor skillnad gör inte avgasbandage. Bandaget kan ju faktiskt också minska skillnaderna beroende på vilken sida du sätter det på.

Något bra svar?

Även om tändföljde skulle vara olika skulle inte den första cyl släpa med den andra om den skulle vara annorlunda i registret eller kan man ha ena cyl som har mycket vrid i mellan och den andra som har mycket vrid på toppen?

Ja, det kommer antagligen bli så att den ena blir bättre avstämd vid lägre varvtal och den andra vid högre. Men det gör inget

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur menar du nu?

Menar tryckpulserna mellan cylindrarna.

När första cylindern öppnar avgasventilen kan man ju betraka en del av tryckpulsen som på en enstånka. Men sedan blir det ju en tryckpuls vidare till den andra cylindern också och dessa infaller ju inte lika i bägge cylindrarna den kommer ju bli lite för tidig i den ena cylindern och lite för sent till till den andra cylindern.

Svårt att förklara utan att rita upp tryckvågorna och det har jag inte tid med nu. Men prova rita upp det själv så tror jag du förstår hur jag menar.

Och jag pratar alltså om system där man drar ihop bägge cylindrarna till ett gemensant avslutande rör.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo en V-twins tändföljd känner jag ju till....
Jag kanske missförstod. Det såg i förstone ut som om du menade att den avstämda längden blev mindre viktig för att det är en V-twin.

När första cylindern öppnar avgasventilen kan man ju betraka en del av tryckpulsen som på en enstånka. Men sedan blir det ju en tryckpuls vidare till den andra cylindern också och dessa infaller ju inte lika i bägge cylindrarna den kommer ju bli lite för tidig i den ena cylindern och lite för sent till till den andra cylindern.

Svårt att förklara utan att rita upp tryckvågorna och det har jag inte tid med nu. Men prova rita upp det själv så tror jag du förstår hur jag menar.

Och jag pratar alltså om system där man drar ihop bägge cylindrarna till ett gemensant avslutande rör.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo en V-twins tändföljd känner jag ju till....
Jag kanske missförstod. Det såg i förstone ut som om du menade att den avstämda längden blev mindre viktig för att det är en V-twin.

Nej, avstämningen är ju lika viktig som på alla andra motorer.
Bara det att det blir inte lika på bägge cylindrarna och det är nog bara att acceptera.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej, avstämningen är ju lika viktig som på alla andra motorer.
Bara det att det blir inte lika på bägge cylindrarna och det är nog bara att acceptera.

Jo så är det ju vid 2-1, ännu mer accentuerat vid gemensamt unsug som på HD. Men med programmerbart sprut och tändning kan man ju kompensera för skillanden i fyllnadsgrad om man är skillad. Kompensationskurvan för bakre cylindern (om man kör den främre som master) brukar se ut som en sinuskurva på HD har jag sett.
Man får feta upp blandningen i ena halvan av registret och magra den i andra.

Ska bli roligt att testa när man blivit varm i kläderna med mappandet

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jo så är det ju vid 2-1, ännu mer accentuerat vid gemensamt unsug som på HD. Men med programmerbart sprut och tändning kan man ju kompensera för skillanden i fyllnadsgrad om man är skillad. Kompensationskurvan för bakre cylindern (om man kör den främre som master) brukar se ut som en sinuskurva på HD har jag sett.
Man får feta upp blandningen i ena halvan av registret och magra den i andra.

Ska bli roligt att testa när man blivit varm i kläderna med mappandet

Kan beskriva min tanke med lite text samt bild.

Där jag markerat att det skall sitta ett perforerat rör så sitter det idag ett rör som rör sig sick-sack. Min tanke är att kapa upp denna dämpare och montera in ett perforerat rör som går rakt igenom samt lägga ull runt det för att sedan svetsa ihop det igen.

Jag kommer såklart inte lyckas får det lika bra som dom räknat sig fram till men jag ser detta som en strypning.:rolleyes: Men det kommer alltså inte på något vis vara farligt att dom kommer verka bäst i mer olika register än förut utan dom krafterna kommer svänghjulet att ta ut om jag fattat det riktigt.

Bifogat

• Avgas.jpg
    Avgas.jpg
    25.5 KB · Visningar: 96

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Men känns inte som att någon vidare stark tryckpuls kommer att nå den andra cylindern eftersom mina kommer endast gå ihop i slutburken där dom är avskiljda med ett perforerat rör samt ull.

Vad tror du om denna konstruktion? Det är bättre att dra ihop dom för att låta tryckpulsen ifrån den ena cyl nå den andra.

600 grader = 695m/s

L= 695/ (9000rpm / 60) * ( 120 grader / 720 grader )

Då skulle den ha sitt bästa register mellan 7500 och 10500rpm

Längden på avgasröret skulle då vara 0,772m

Tänkte mäta mitt avgasrör och eventuellt linda den som jag åtminstonde tror är över 1,1m

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Det mesta är mätbart men kommer dina rör ge kännbar skillnad? En mätning kommer garanterat ge skillnad och denna skillnad bearbetas i din hjärna till något "kännbart" som du minsann känner när du provkör.

Självklart så måste man vara inom ramarna för bra funktion men när det snackas om de sista 2-4hk så blir jag bara trött. Försök att stanna inom "marginalen" och tänk inte för mycket på mätresultatet.

/J

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det mesta är mätbart men kommer dina rör ge kännbar skillnad? En mätning kommer garanterat ge skillnad och denna skillnad bearbetas i din hjärna till något "kännbart" som du minsann känner när du provkör.

Självklart så måste man vara inom ramarna för bra funktion men när det snackas om de sista 2-4hk så blir jag bara trött. Försök att stanna inom "marginalen" och tänk inte för mycket på mätresultatet.

/J

Om det blir en skillnad i bänken så hoppas jag att jag har nog känsel i kroppen att känna det, ja men vad leder det till då?

5hk som inte är en omöjlighet att få ut extra på bakhjulet med ett annat avgas ger en effektöknings på 7,2% jag skulle inte bli trött utan bara glad.

Ge mig nu lite tips i stället.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...