Husa 650 eller Ktm 660?

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
Hej på er...

Vart utan hoj sedan förra hösten nu och hojsuget börjar bli stort :rolleyes:

Blir troligen en motard denna gången, hade en zx6-r innan men blev inte så många längre turer tyvärr utan mest fram och tillbaka till jobbet. Så ska jag nu köpa en hoj så får de bli en motard, fått för mig att det är roligare att åka kortare sträckor på en motard:hihi

Men nu till frågan:
Inne på att köpa mig en Husaberg 650 -02 ~ -04 alt. KTM 660 -03~-04.
Vad ger mest för pengarna?
+ / - för respektive?
Kanske rent av någon som har kört dem båda kanske som har något att tycka om saken?

Och till mekandet, kunnat läsa mig till att man ska väl byta olja kolla ventlier betydligt oftare på en Husa än en KTm vad jag förstått. Har inte tummen mitt i handen men frågan är om det är värt extra "besväret" med husan?

Vad tycker ni?

Skål o hej :fyllisar

RobRas

Guest
Husan är förmodligen roligast att köra men orkar du med servicen? 10h på oljan och 15h på ventilerna om jag inte missminner mig..

660 inte lika rolig men inte så långt ifrån. Betydligt bättre serviceintervall, 250mil. Från 2005 är serviceintervallen 500mil.

Jag hade valt 660 pga att det inte är så kul att serva hela tiden.

Last edited:

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
tack för svaret...
Om man räknar om h till mil på ett ungefär så borde de bli:
Räknar man på ett genomsnitt på 50km/h, betyder det alltså att jag behöver byta olja var 50:e mil och ställa ventiler var 75:e mil.

Kan de stämma på ett ungefär med verkligheten?

RobRas

Guest
tack för svaret...
Om man räknar om h till mil på ett ungefär så borde de bli:
Räknar man på ett genomsnitt på 50km/h, betyder det alltså att jag behöver byta olja var 50:e mil och ställa ventiler var 75:e mil.

Kan de stämma på ett ungefär med verkligheten?

Nja, om du ligger i 200km/h så kommer du betydligt längre än 50mil på 10h. Är så knepigt att säga hur många mil det blir. Kommer tyvärr inte ihåg hur långt jag kom på min Busaberg innan det var dags att serva..

Köp en Husaberg och se om du orkar med servicen. Du kanske inte är lika lat som en annan. I värsta fall kan du ju byta till 660...

EDI: Kolla i den modellspecifika delen med. Finns rätt mycket att läsa sig till där!

Last edited:

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
joe jag reflekterade över det själv med men kommer ju inte ligga i 200km/h heller så om man räknar på en genomsnittlig hastighet så borde man ju hamna hyffsat nära. Någon som noterat hur långt ni kommer innan det är dags för oljebyte?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
joe jag reflekterade över det själv med men kommer ju inte ligga i 200km/h heller så om man räknar på en genomsnittlig hastighet så borde man ju hamna hyffsat nära. Någon som noterat hur långt ni kommer innan det är dags för oljebyte?
Jag håller ett snitt på runt 50 km/h.
Sen ska du ha en husa så gör dig själv en tjänst och köpa en 04a eller nyare.
Servicen på oljan ligger på mellan 5-15h beroende på årsmodell.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
KTM alla dagar i veckan om det skall åkas gata och stup i ett, du kommer börja noja över service och lagerbyten fort på Husan...

/J

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
KTM alla dagar i veckan om det skall åkas gata och stup i ett, du kommer börja noja över service och lagerbyten fort på Husan...

/J

blir bara gata för min del så ktm då alltså?

Jag håller ett snitt på runt 50 km/h.
Sen ska du ha en husa så gör dig själv en tjänst och köpa en 04a eller nyare.
Servicen på oljan ligger på mellan 5-15h beroende på årsmodell.

Är då 50mil olja 75mil ventiler något som stämmer på ett ungefär med hur långt du kommer innan det är dags för service??

Last edited:

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
KTM smc-r
Jag tycker att husan är den bästa hojen.
Det verkar dock som om KTM gäller för din del. Kan vara "jobbigt" som vissa säger (kul tycker jag) att serva sin husa MEN, jag tycker absolut inte att man behöver serva den så pass ofta som folk säger. Visst kör man på bana eller som ett jävla as på gatan så får man serva den efter de också.
Ställa ventiler kan man börja tänka på när den bli svår startad IMO.

Kan passa på å säga att det är omöjligt att fis-köra en husa i 50kmh..den trivs bäst i höga hastigheter på bakhjulet... :gnissla :fyllisar

Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Servicen är väll inte så stor igentligen bara byta olja och filter tar inte så lång tid jobbiga är väll när man kommer till motorrenoveringar.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
БОБАН;4163004 skrev:
Servicen är väll inte så stor igentligen bara byta olja och filter tar inte så lång tid jobbiga är väll när man kommer till motorrenoveringar.

...och det kommer rätt fort på en racebåge som husan tyvärr (det är samma med alla racebågarna, KTM etc är inte ett dugg bättre på den fronten).

LC4-rovan i de större kåttarna är ett smartare val, lite klumpigare, lite segare - mycket mer åka.

/J

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Är då 50mil olja 75mil ventiler något som stämmer på ett ungefär med hur långt du kommer innan det är dags för service??
Vet inte kollar inte så noga på hur många mil jag kör innan jag servar tittar timmar.
Men kollade upp hur långt den gått/timmar, 75h o 420 mil.
Brukar byta olja var 7-8e timme o tittar te ventilerna nånstans runt 15-20h (har aldrig behövt ställa om dom på 40h).

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om du vill ha en Husaberg så köper du en Husaberg.Min "skottsäkra" LC4 gick inte ens 100 timmar innan motorklyvning den heller...

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Om du vill ha en Husaberg så köper du en Husaberg.Min "skottsäkra" LC4 gick inte ens 100 timmar innan motorklyvning den heller...

Jo, man kan ha otur med den mest skottsäkra motorn, men du lär väl hålla med om att Husa vs LC4 om det skall åkas gata...så kommer det bli mer skruva med Husan.

Oavsett hur mycket man gillar märket, så är det fortfarande en racebåge.

/J

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
Jag tycker att husan är den bästa hojen.
Det verkar dock som om KTM gäller för din del. Kan vara "jobbigt" som vissa säger (kul tycker jag) att serva sin husa MEN, jag tycker absolut inte att man behöver serva den så pass ofta som folk säger. Visst kör man på bana eller som ett jävla as på gatan så får man serva den efter de också.
Ställa ventiler kan man börja tänka på när den bli svår startad IMO.

Kan passa på å säga att det är omöjligt att fis-köra en husa i 50kmh..den trivs bäst i höga hastigheter på bakhjulet... :gnissla :fyllisar

mmm, lutar väl lite mer åt KTM för tillfället men alla verkar tycka att Husan e roligare att köra så man e ju lite kluven. Har iof inget emot att serva hojen, tycker de e rätt kul. Kanske blir att köpa sig en Husa ändå och blir det för jobbigt med service o så får man väl sälja och byta till en KTM. Hur lång tid tar det att kolla ventiler efter att man gjort de ett par ggr dvs. har vanan inne. Mycket "bröte" att plocka bort för att komma åt och så elle?

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Ventilerna är inte problemet, det är sällan man gör det, och det tar en kvart, på sin höjd.
Det husan faller på för mig som bruksbåge, är motorklyvning...och en hårt körd busmotard får slita mer än endurohojarna som mest puttrar runt i skogen på låga varv.

Jag skulle nog börja noja personligen runt 150 timmar på en gatbusad motard, förmodligen skulle kamkedjan bytas långt innan dess.

/J

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
Vet inte kollar inte så noga på hur många mil jag kör innan jag servar tittar timmar.
Men kollade upp hur långt den gått/timmar, 75h o 420 mil.
Brukar byta olja var 7-8e timme o tittar te ventilerna nånstans runt 15-20h (har aldrig behövt ställa om dom på 40h).

Isåfall så stämmer 50mil olja / 75mil ventiler rätt bra.
5,6 mil per timma för din del...

Ventilerna är inte problemet, det är sällan man gör det, och det tar en kvart, på sin höjd.
Det husan faller på för mig som bruksbåge, är motorklyvning...och en hårt körd busmotard får slita mer än endurohojarna som mest puttrar runt i skogen på låga varv.

Jag skulle nog börja noja personligen runt 150 timmar på en gatbusad motard, förmodligen skulle kamkedjan bytas långt innan dess.

/J

Ventiler kanske inte behöver kollas så ofta alltså, först när den börjar bli svårstartad / låter som nämdes tidigare?

motorklyvning är inget jag ger mig på själv men när är det dags att riva hela motorn? h? Dyrt om man lämnar bort det?

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Kamkedjan bör väl bytas vid 50 h och genomkoll av hela motorn vid ca 100 h, dock behöver t.ex inte kolv bytas men kanske ram- & vevlager bl.a. Att ställa ventilerna tar inte så lång tid när man lärt sig och det är inte mkt man måste ta bort för att komma till däremot är det lite pilligt om man använder bladmått men det går. Effekten är ganska likvärdig i dem med lite fördel Husan men det är smidigheten och vikten som är den stora skillnaden.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Säger KTM 660 om du är lite mer "köra istället för att meka"

Husaberg 650 om man vill vara outlaw! och meka givetvis...

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
Kamkedjan bör väl bytas vid 50 h och genomkoll av hela motorn vid ca 100 h, dock behöver t.ex inte kolv bytas men kanske ram- & vevlager bl.a. Att ställa ventilerna tar inte så lång tid när man lärt sig och det är inte mkt man måste ta bort för att komma till däremot är det lite pilligt om man använder bladmått men det går. Effekten är ganska likvärdig i dem med lite fördel Husan men det är smidigheten och vikten som är den stora skillnaden.

mmm, får väl se till att skaffa sig en ny servad hoj då om det blir en Husa :va
Vad kostar en 100h service om man lämmnar bort det på ett ungefär?

hur ser detta ut för ktm?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...