Husa 650 eller Ktm 660?

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
14000:- !!!! oh fy faan...

Då kan du ju glädja dig med att ett ras på din 560 troligtvis kommer kosta mer. Cylle, kolv, vevstake osv kostar betydligt mycker mer än tex till 525 eftersom det finns så få 560. jag blev riktigt orolig när jag hade 560 så jag gick igenom motorn och bytte lager mycket tidigare för att vara på den säkra sidan. Förebyggande underhåll är mycket billigare än ras...

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
Skönt med en tråd som denna då jag själv står i precis samma kval... Fast själv så har jag precis gjort mig av med en R6a.

Men för min del lutar det åt Husaberg just för att jag e lite förtjust i att pilla på det jag äger... och kan allt för lite så jag borde börja pilla o lära mig... en husa borde locka till ganska mycke pill.... Idiotiskt eller är jag inne på rätt spår?

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Som jag nyss skrev i 660-tråden när en person frågade samma sak:

petterekman skrev:
660n släpar på närmare 20kg extra, och har väl någon kuse mindre på bakhjulet. Husorna är snygga som fasen tycker jag då de är så slanka och luftiga, 660n ser ut som klump i jämförelse.
Dock älskar jag min 660-maskin över en Husa 650 vilken dag som helst. Husorna behövs varvas mera och har inte alls samma bottenregister tycker jag, och sådant gillar jag. Är man en sån som gillar att varva skiten så är nog en Husa bättre.

Husan är lättare att busa runt med då den är så lätt, men KTMen vinner om man vill åka lite drägligare.
Husan känns mera som man sitter "i" hojen och kör, KTMen är man mera "på" hojen. Jag gillar den känslan bättre (sen är jag ju väldigt lång också, känns fel att sitta "i"), men Husan är antagligen mycket mera lättkörd på bana.

Sen tycker jag KTMen är trevligare att starta också, annorlunda kick och lättare att hitta läge om man frågar mig. Har dock aldrig ägt en Husa men ändå kört en del med mina 3 polares Husor. Husorna är inte på något vis svårare att starta, men jag får alltid så förbaskat ont i foten av deras kickar, aldrig fått ont av 660n.

Husan har ju fördelen att du lätt kan byta till endurohjul om du vill ut i skogen/på isen, lite svårare att hitta fälgar och bromsar till 660n.

Husorna har ett ganska säreget ljud tycker jag också, speciellt insugsljudet när man gasar på. Somliga gillar det säkert, jag föredrar dock mullret ur min 660. :yoparty

Jag skulle rekommendera en 660 eller en 625. 625an är bra då den har elstart och är inte så mycket slöare än 660n, 660n är ju dock ofrånkomligen lite "manligare". Hehe.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Då kan du ju glädja dig med att ett ras på din 560 troligtvis kommer kosta mer. Cylle, kolv, vevstake osv kostar betydligt mycker mer än tex till 525 eftersom det finns så få 560. jag blev riktigt orolig när jag hade 560 så jag gick igenom motorn och bytte lager mycket tidigare för att vara på den säkra sidan. Förebyggande underhåll är mycket billigare än ras...

Jo det är ju sant:( , har faktiskt varit duktig och börjat kolla över lite oftare...
dom pengarna kan man använda till annat..

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
mmm, bättre att serva en gång för mkt än en för lite såklart...

inte kört varken nån husa eller ktm. Egentligen så skulle man ju ha dem två brevid varran för att skaffa sig en riktig uppfattning vilken som passar bäst. Skulle husan "väga" tyngre så har jag inget emot att man får serva den lite mer. Bara kul att komma ut o greja lite i garaget =) . Återstår att se, nån som har några snabba tips på vad man ska se upp med för respektive modell?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...