Husa 650 kläppen

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
hej ja tänkte ta mej an att kolla över den här kläppen å fjädern alla talar om då min hoj har dom vanliga symtomerna.

probset är att ja inte riktigt förståt mej på funktionen ordentligt men har sökt å läst på :)

behöver bara ha några svar

http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=86658&username=cyber_ice

är 3'an den fjädern som kan vara av ?
är 8'tan den berömda kläppen ?
är det på toppen av den kläppen man ska svetsa på så fall för att justera dekomen ?

svara på de ni orkar :tungan
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
3:an är fjädern.
8:an är kläppen.
Kläppen brukar svetsas på där den går emot skruv nr:6
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
tack tack då löser de sig . själva funktionen tror ja man förstår när man har den nerplockad
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
får ta å följa upp med några frågor då reservdelarna är påväg hem .

fått lite olika svar angående höjden man ska ha på kläppen (beställde en ny)
måste ja svetsa på den nya för att få 0.7mm eller är de vad man får med en org?

måste man klyva kedjan på husa 650 för att få ut kamen eller går de bara släppa spännet å trixa ut den ?

Thx
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
dhoo!!

är de en lätt lösning eller behöver ja en kedjebrytare?

sorry for n00b frågorna men vill verkligen inte göra fel osv :rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
dhoo!!

är de en lätt lösning eller behöver ja en kedjebrytare?

sorry for n00b frågorna men vill verkligen inte göra fel osv :rolleyes:

Bultsax funkar bra:D .... Nä....Har du inte en kedje bräckare så kan du ta dremmeln/luftrondell och en järnfil!! Inte sandstift för då prutar det sandkorn också det är nog problem att hålla järnfils spånet borta från motor!! trockla runt en trasa runt kedjan där du ska fila så inte filspånet far ner i motorn!!
Ska bli intresant att höra hur pass bra det blir för jag ska nämmligen göra samm opration nu när som hellst. (väntar tills du är klar så du får göra misstagen):D
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
aaa kollade vad ett sånt verktyg kostar som man pressar ihop kedjan med efter :va 2000kr ?? är de något man kan låna eller har ni något bra tips på de med :)

ja tror karlströms e tröttare på mej än vad ni är :tungan
 

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
stockholm
Hoj
929a Gul och fin.
jag undrar lite.. när man väl brutit kamkedjan måste man inte hålla väldans bra koll på att sätta ihop den när dreven är ställda precis som när man tog av den annars så blir ju kammen osynkad med veven. Hur gör man det lättast ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
aaa kollade vad ett sånt verktyg kostar som man pressar ihop kedjan med efter :va 2000kr ?? är de något man kan låna eller har ni något bra tips på de med :)

ja tror karlströms e tröttare på mej än vad ni är :tungan

Jag kan inte bli trött..... Du skaffar bara dig en liten skomakarhammare,tavelspikhammare,barnhammare ja en liten lätt hammare och något metallföremål att stoppa bakom kedjan Så tung och stort du får dit så det svarar bra! sedan är det bara att småhammra på nitlänken tills det ser bra ut nita ej ihop för hårt så det går tungt bara
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
kanon viste inte om man fick göra så på en kamkedja men e man bara försiktigt så borde de ju funka! thx!


paerre89 de står ganska bra beskrivet i handboken som finns å ladda hem från husabergs hemsida missminner ja mej inte helt så ska -04'anrs mekbok vara bättre förklarat i på kamkedjedelen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kanon viste inte om man fick göra så på en kamkedja men e man bara försiktigt så borde de ju funka! thx!


paerre89 de står ganska bra beskrivet i handboken som finns å ladda hem från husabergs hemsida missminner ja mej inte helt så ska -04'anrs mekbok vara bättre förklarat i på kamkedjedelen.

Ja försigtigt är det som gäller och bäbishammare många små slag blir det. Jag och flertalet farbröder här uppe i norr gör på detta viset och har inte hört att någon haft några problem med kedjor/nitning!!:tummenupp
 

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
stockholm
Hoj
929a Gul och fin.
kanon viste inte om man fick göra så på en kamkedja men e man bara försiktigt så borde de ju funka! thx!


paerre89 de står ganska bra beskrivet i handboken som finns å ladda hem från husabergs hemsida missminner ja mej inte helt så ska -04'anrs mekbok vara bättre förklarat i på kamkedjedelen.

aha oki bra då ska ja kolla in extra där! :tungan
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
okidoki allting har stått still en månad pga utlånat körkort men nu kan ja ta mej till verkstaden igen .

plockade av kamkedjekåpan idag och fick 2 nya frågor innan ja går vidare:)

Jag hade av någon andledning fått för mej att det var på "nocken" på kläppen man skulle svetsa till önskad höjd var uppnådd men efter lusläsning så skrev ju faktist Åmotar´n att det är där den går imot skruv sex man ska svetsa .

1 Ska jag svesta där så man tvingar kläppen att resa sig mer i "start" läget?

2 När man viker ut den till körningsläget, ska kläppen ligga helt slätt med kamloben för på min ligger den under själva kamytan i det läget :va

3 när man släpper den ska den väl flyga tillbaka ganska ordentligt, min typ halvflyger tillbaka fast inte ända in i stopskruven.


sorry för den luddiga beskrivningen men hoppas ni förstår:tungan
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
så nu e jag klar med det hela . fjädern var i behov av byte då den nya var lite bättre snärt i .

den nya kläppen var samma lyfthöjd på som den gammla ca 0.6mm (typ) men efter lite svetsande så är nu lyfthöjden ca 0.9mm

bilder finns på http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?username=cyber_ice&cat=7190 kan inte direkt länka dom då dom e stora :rolleyes:


har inte startat än då ja ska byta lite andra saker men de känns bra iallafall:tungan

för att dela kedjan andvände jag vinkelslipen å skickade allting utåt plus att hela toppen var inklädd i gammalt lakan , det funkade fint och jag slapp köpa kedjeknäckare:)
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
följer upp min egen disskution här lite, kanske inte så många som är intresserade av det här i nuläget men kan ju bli bra å referera till.

efter som jag normalt sett kör cross så hann jag sparka foten gul å blå innan ja kom på att nykeln bör vara i efter de så går nu husan igång på första kicken och även på elstart när den är kall

lyfthöjd 0.9mm på -03'a is the shit :yoparty
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
följer upp min egen disskution här lite, kanske inte så många som är intresserade av det här i nuläget men kan ju bli bra å referera till.

efter som jag normalt sett kör cross så hann jag sparka foten gul å blå innan ja kom på att nykeln bör vara i efter de så går nu husan igång på första kicken och även på elstart när den är kall

lyfthöjd 0.9mm på -03'a is the shit :yoparty

hahaha aaa den har man ju gjort nåra gånger! jeffla tändningslås säger jag bara.. det är bara ivägen!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
följer upp min egen disskution här lite, kanske inte så många som är intresserade av det här i nuläget men kan ju bli bra å referera till.

efter som jag normalt sett kör cross så hann jag sparka foten gul å blå innan ja kom på att nykeln bör vara i efter de så går nu husan igång på första kicken och även på elstart när den är kall

lyfthöjd 0.9mm på -03'a is the shit :yoparty

Yes 0,9 var det kitt 'även på min 01a självaste Rolan örn reko och han är ju i stort sett en Husaberg:D Startade påp elstarten kall som varm effter kläppmodd:tummenupp
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
följer upp min egen disskution här lite, kanske inte så många som är intresserade av det här i nuläget men kan ju bli bra å referera till.

efter som jag normalt sett kör cross så hann jag sparka foten gul å blå innan ja kom på att nykeln bör vara i efter de så går nu husan igång på första kicken och även på elstart när den är kall

lyfthöjd 0.9mm på -03'a is the shit :yoparty


Vad är det för Nyckel ni snackar om ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top