Husa.....

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Re: ventiljustering

dragster17 skrev:
ok, skall nog kunna få till ventiljusteringen idag, e det nån som vet ifall fe 501 -02:ans plast (vingar, skärmar m.m) passar på en 501 FE 98:ans?
Framskärm är bara att skruva dit.Bakskärm går med något nytt fäste+att dynan måste göras om.Kylvingarna är nog ganska kört,helt annan tank från -00
Det här är en -96 som en kompis fixade till för några år sen....

Last edited:

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
KTM 690
husaberg

när jag köpte min 501 -98. så fick jag med 2st ljuddämp, en kortare variant (tror att det e för cross) och en som e lite längre (enduro) är det nån som vet skillnaden på dessa två eller finns det och köpa nån dämp med mer effekt??
dragster

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Mcbudet skrev:
Plocka bort båda inspektions luckorna och tändstiftet sen plockar du bort tändkåpan oxå så du kommer åt svänghjulet.
Ta en mejsel eller nånting ocj stoppa ner i tändstifthålet och känn vart du har kolven nånstans, kolven är i topp 2ggr engång rör sig insug/utblåsventilerna samtidigt den gången är det INTE! utan när kolven är i övredödpunkt dvs när kolven precis vänder så skall icke ventilerna röra på sig! snurra runt motorn ett par varn medans du känner dig för med mejseln så kommer du hajja!

jag hörde att dödläget var den gången kolven var i topp och man kunde rucka lite på vipp-armarna, stämmer det att man kan hitta det så?
/erik

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
tyson skrev:
jag hörde att dödläget var den gången kolven var i topp och man kunde rucka lite på vipp-armarna, stämmer det att man kan hitta det så?
/erik
Ja.. när kolven är i topp och du känner att du kan "rucka" på ventilerna är den i dödläge.

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
tyson skrev:
/erik
Jepp :) På alla vipparmarna, att ingen ventil är nertryckt.

Det var en gammal tråd du hittat. Den som söker den finner... :tummenupp

Edit: Var för långsam med att svara.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha