Husaberg 650 -05 kopplingsproblem?

Rubin

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Husaberg fs650e -05
Har precis renoverat motorn helt.

Ny kolv, nytt foder, nya lager, nya packningar/packboxar, nybalansering av vevaxel osv.

Startade upp henne, lättstartad och låter bra på tomgång. Låter bra när man kör men när man så fort man ger på lite mer gas än vid riktig feskörning så är det precis som att kopplingen är nertryckt och motorn rusar i varv utan att den accelererar. Som om det nya lammelpaketet inte låser tillräckligt. Något har jag ju gjort fel vid montering helt klart och behöver hjälp/tips på vad jag kan kolla.

Har jag monterat dit lammelpaketet/kopplingen fel?
Behöver motorcyklen köras x antal timmar innan det är inkört tack vare det nytt lammelpaket?
Eller tror ni det kan vara något helt annat?

Tack på förhand
Rubin
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Verkar som att någonting blev fel vid återmonteringen. Felet är helt klart i lamellpaketet. Finns inget annat i motorn som kan slira. Ta isär och kolla igen.
 

Rubin

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Husaberg fs650e -05
Tack, ska göra det.

Testade köra en liten sväng till igår för att kolla växlarna. Visar sig att överväxlen inte går att få i. Så blir väll till att klyva motorn igen, 4e gången skulle jag tro det är =P

För jag antar att enda som kan orsaka det är att jag lagt något fel i växellådan?

Vem har sagt det ska vara lätt första gången ;)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Tack, ska göra det.

Testade köra en liten sväng till igår för att kolla växlarna. Visar sig att överväxlen inte går att få i. Så blir väll till att klyva motorn igen, 4e gången skulle jag tro det är =P

För jag antar att enda som kan orsaka det är att jag lagt något fel i växellådan?

Vem har sagt det ska vara lätt första gången ;)

Kanske shims som har hamnat på fel ställe. Tanka hem partsmanual på husabergs hemsida. Där har facit på hur alla delar ska monteras.
 

Erik U

Åk först du så väntar jag där framme
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Honda crf450r
Kanske shims som har hamnat på fel ställe. Tanka hem partsmanual på husabergs hemsida. Där har facit på hur alla delar ska monteras.

Har samma problem på min nyrenoverade 08:a att den slirar på 4:an men i övrigt går den som tåget! Kan de vara vjädrarna i kopplingspaketet som är för "klena" då jag även portat och har högkompskolv samt acra helsystem?
Vid renoveringen så byttes samtliga lager och packboxar men den är inte tyst på tomgång ändå! normalt?

mvh Erik
 

Rubin

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Husaberg fs650e -05
Kanske shims som har hamnat på fel ställe. Tanka hem partsmanual på husabergs hemsida. Där har facit på hur alla delar ska monteras.

Har nu plockat isär kopplingen 4 gånger och kollat men ser inget fel.
Bytte olja med till den exakt som husaberg rekomenderar.

Så här beter sig kopplingen.

När motorn är kall: Om jag står still och håller in kopplingen och lägger i växel så vill den framåt som att kopplingen inte tar rikitigt. Motorcyklen respondar när man ger på gasen.

När motorn är varm: Om jag står still och håller in kopplingen och lägger i växel så fungerar det. Motor rusar precis som att kopplingen slirar.


Någon som har några ideer och tankar? Håller på att bli tokig =(
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Har nu plockat isär kopplingen 4 gånger och kollat men ser inget fel.
Bytte olja med till den exakt som husaberg rekomenderar.

Så här beter sig kopplingen.

När motorn är kall: Om jag står still och håller in kopplingen och lägger i växel så vill den framåt som att kopplingen inte tar rikitigt. Motorcyklen respondar när man ger på gasen.

När motorn är varm: Om jag står still och håller in kopplingen och lägger i växel så fungerar det. Motor rusar precis som att kopplingen slirar.


Någon som har några ideer och tankar? Håller på att bli tokig =(

:vaHur menar du egentligen. :)
Hade du haft isär hela motorn? Det ska vara ett shims på baksidan av kopplingskorgen. Nr 17 på bilden. In emot lagret för primäraxeln. Finns det där? Lätt gjort att sätta det inne i växellådan mellan blockhalvorna. Vilket är fel. Då kommer växellådan inte att bete sig rätt.
 

Bifogat

  • Koppling Husaberg.jpg
    Koppling Husaberg.jpg
    119.6 KB · Visningar: 236

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Har samma problem på min nyrenoverade 08:a att den slirar på 4:an men i övrigt går den som tåget! Kan de vara vjädrarna i kopplingspaketet som är för "klena" då jag även portat och har högkompskolv samt acra helsystem?
Vid renoveringen så byttes samtliga lager och packboxar men den är inte tyst på tomgång ändå! normalt?

mvh Erik

En Husaberg är aldrig "tyst". Finns väl ingen racehoj som är. Rakskurna drev ger ifrån sig ett vinande ljud. Vilket är normalt. Annars ska det inte låta mycket om dom.

(Dom flesta bilar har eller hade rakskurna drev i växellådan bara på backväxeln, därav det vinande ljudet bara när man backar)

Det gäller att lyssna på sin motor. Om man hör ett ljud som man inte känner igen så är det aldrig bra. Stanna och ta reda på vad som har hänt. I spanien 07 så hörde jag nåt som knäppte till i min motor, sen va det ett svagt racklande ljud. Men den gick fortfarande. Eftersom jag vet att nya ljud aldrig är bra så stängde jag av och böt motor.

Sen när jag kom hem så öppnade jag motorn och bilden visar ju tydligt vad som hade hänt. Inget annat gick sönder tack vare att jag stängde av direkt. Så tänk på det allihopa, stäng hellre av en gång för mycket.
 

Bifogat

  • 4797_94560808305_542128305_1901738_2907230_n.jpg
    4797_94560808305_542128305_1901738_2907230_n.jpg
    58.1 KB · Visningar: 161

Rubin

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Husaberg fs650e -05
:vaHur menar du egentligen. :)
Hade du haft isär hela motorn? Det ska vara ett shims på baksidan av kopplingskorgen. Nr 17 på bilden. In emot lagret för primäraxeln. Finns det där? Lätt gjort att sätta det inne i växellådan mellan blockhalvorna. Vilket är fel. Då kommer växellådan inte att bete sig rätt.


Ja visst har jag haft i sär hela motorn. Vevaxellagret som förorsakat raset. Så i samma veva så bytte jag alla lager och packningar. Nytt lammelpaket likaså.

Men som sagt har ju aldrig skruvat förut så har ju tagit lite tid innan jag fått ordning och kläm på att. Men nästa gång så borde det gå bra mycket fortare =)

Hum nu ställde du en bra fråga, ska plocka isär imorgon igen, får låsa upp motorn och koppla loss kopplingskorgen också för att säkerställa att jag har satt den på rätt sida. Den borde inte ha kunnat hamna på insidan då jag märkt upp delarna. Men ska som sagt inte säga för mycket förän jag dubbelkollat.

Går den sätta på insidan utan våld? dvs det ser ut som att den skulle kunna passa även där?

Tack så länge återkommer efter helgen om så är fallet. Har även beställt nya fjädrar som jag får idag som kommer sättas dit också.

Mvh
Rubin
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ja visst har jag haft i sär hela motorn. Vevaxellagret som förorsakat raset. Så i samma veva så bytte jag alla lager och packningar. Nytt lammelpaket likaså.

Men som sagt har ju aldrig skruvat förut så har ju tagit lite tid innan jag fått ordning och kläm på att. Men nästa gång så borde det gå bra mycket fortare =)

Hum nu ställde du en bra fråga, ska plocka isär imorgon igen, får låsa upp motorn och koppla loss kopplingskorgen också för att säkerställa att jag har satt den på rätt sida. Den borde inte ha kunnat hamna på insidan då jag märkt upp delarna. Men ska som sagt inte säga för mycket förän jag dubbelkollat.

Går den sätta på insidan utan våld? dvs det ser ut som att den skulle kunna passa även där?

Tack så länge återkommer efter helgen om så är fallet. Har även beställt nya fjädrar som jag får idag som kommer sättas dit också.

Mvh
Rubin

Den går att sätta på andra sidan, men då får man vålda ihop blockhalvorna med 3-4 tiondelar. Inget man märker om man skruvar ihop blockhalvorna. Men växellådan med dess funktioner blir inte bra. Kopplingsproblem ska inte bero på om shimset hamnat fel om jag inte tänker fel nu. Rätta mig isåfall någon. Ta inte isär hela motorn. Gör så här: Ta bort slavcylindern (61) till kopplingen och kåpan till lamellpaketet ock kolla axialspelet på primäraxeln. Bara att skjuta primäraxeln med fingrarna från sida till sida. Har du inget axialspel så är det sannolikt att shimset hamnade på fel sida. Har du axialspel så sitter shimset nog rätt. Men kanske shimset (17) har hamnat mellan lamellkorgen (1) och navet (2). Där ska det inte vara heller. För att kolla det måste du demontera lamellkorgen (1). Och för att göra det måste du ta bort hela stora transmissionskåpan.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top