Husaberg 650, bra hoj?

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Tjena

Är på väg att köpa min första hoj supermotard nu. Har fått span på en del husabergare, flera stycken 650or. Vad är skillnaden på FS och FE? Är det Supermotard och Enduro?

Har hört att 650orna blev förbättrade efter -04. Stämmer det? Om ja, vad och hur stor är skillnaden?

Folk säger även att den lite roligare sortens hojar kräver så sanslöst mycket underhåll. Exakt vad är det som ska göras? Har kikat på den alldeles utomordentliga guiden här på sporthoj, där service på husaberg 650 beskrivs fint med bilder och allt.
Är det bara det i den guiden som ska göras var 5e timme? Tycker inte det är så mycket som folk får det att låta.

Vill försöka skaffa mig en vass hoj så jag inte tröttnar i första taget.

Det jag vill ha hojen till är främst stadskörning. Tänk LEK & BUS. Inga planer på att köra några längre sträckor. Efter att ha läst en del så har jag fått för mig att en lite större kubik är att föredra för mina ändamål.

Har även kollat på en yamaha 426 med en WR450 motor i. Chassit från -01 och motorn från -03. Någon som kan jämföra dessa hojar med varandra?

Mvh
Måns
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Vill du ha en brutal och sanslöst rolig bushoj ska du välja Husaberg 650.
FS är supermotard och FE är enduro. Det är större bromsar och hårdare fjädring på supermotarden.
Från -04 och framåt så gjordes lite ändringar till det bättre.

Det blir inte mycket att skruva. Själv byter jag olja/filter och kollar ventilerna var 5:e timma. Vissa kollar bara ventilerna var 10:e-15:e timme.
Kolla guiden jag gjorde "Husaberg 650 service" som du nämnde så står allt med. Ja det är det enda som ska göras.

Sen tillkommer ju som på alla andra hojar, kolla bromsar, fjädring etc efter en viss tid. Men det kommer du ju inte undan med vilken hoj du än väljer.
Husan tröttnar du inte på i första taget, finns alltid mer pulver ju mer du vrider på rullen och det räcker och blir över.
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Vill du ha en brutal och sanslöst rolig bushoj ska du välja Husaberg 650.
FS är supermotard och FE är enduro. Det är större bromsar och hårdare fjädring på supermotarden.
Från -04 och framåt så gjordes lite ändringar till det bättre.

Det blir inte mycket att skruva. Själv byter jag olja/filter och kollar ventilerna var 5:e timma. Vissa kollar bara ventilerna var 10:e-15:e timme.
Kolla guiden jag gjorde "Husaberg 650 service" som du nämnde så står allt med. Ja det är det enda som ska göras.

Sen tillkommer ju som på alla andra hojar, kolla bromsar, fjädring etc efter en viss tid. Men det kommer du ju inte undan med vilken hoj du än väljer.
Husan tröttnar du inte på i första taget, finns alltid mer pulver ju mer du vrider på rullen och det räcker och blir över.

Precis ett sånt svar som jag ville få! Tack så mycket. Hur pass mycket ändringar gjordes från -04? Jag har nämligen inte hur mycket pengar som helst, tyvärr. Har hittat 3 stycken 650or, varav 2 säkert är FS, den tredje stod det inte i annonsen. Kan man enkelt kolla om det är FE eller FS om man ska titta på hojen? Kan tillägga att två av hojarna är från -02, och en av dem från -01.

Vad är det för förbättringar sedan -04?

Sist men inte minst (för detta inlägget), var kan man köpa plast och annat? Vad kan den svarta husans (osäker på vilket år det blev svart) plast kosta? Den är ju bara för snygg. Det är plasten du har på din motorcykel jag menar, Mr.Q.

Måns
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
från -04 är där stora förbättringar - bl.a kokusan tändsystem = riktig elstart, keihin förgasare som sitter i de flesta nyare crossar - dock större än dem:tungan sen lite andra saker som andra säkert kan fylla i men dessa 2 är stora förändringar..
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Dra bort halva priset så kan vi ju börja snacka.. ;) Synd att det är så dyrt :( Måste nog kompromissa lite.

Därför jag vill veta HUR "dåliga" de äldre är.

Plasten plus dekaler ligger runt 1500:- alltså väldigt billigt, då ingår allt.
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Plasten plus dekaler ligger runt 1500:- alltså väldigt billigt, då ingår allt.


Det gläder mig massa att höra. Kommer hojen se lika bra ut som din sen då? Kan ju finnas mindre skillnader i storlek och form på hojarna.. som man vanligtvis inte ser menar jag.

Ingen som i detalj kan redogöra för skillnaderna sedan -04?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Bättre lager i viparmarna har jag för mig.

Citerar Enginhardware här på forumet.

Husaberg 650, 2001/2002- ganska mycket problem i borjan, går att konvertera motor till 2003 som är OK.
2004: nytt t-syst, förg mm mm. sista mod m 644cc,
2005: 628cc 80mm slag.
Sedan dess är det små förändringar.
Bästa köp: 2004-2008.
Ram i stort sätt samma, flyttade fästpunkter osv.
Det mesta passar från 2001-2008, utom tändsyst( gamla SEM, nya Kokusan).
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Verkar som om det är värt att försöka hitta en -04+ då.. Hur är det att "gatkitta" en racehoj? Har hittat en 04a här.. fast den är fullt utrustad för bana. Vad är det som ska finnas för att få köra på gata? lampor, blinkers, reflexer, hastighetsmätare?
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Därför jag vill veta HUR "dåliga" de äldre är.

I Örebro är vi rätt många som åker Husaberg och bara i den närmaste kretsen är vi 4 st som åker med hojar från 01-03, flera av de andra har dessutom ägt likadana hojar men nu valt nyare modeller. Tändsystemet är ju något som redan nämnts som en svaghet, det har jag själv drabbats av nu... I övrigt är det i princip ingen som har haft några problem som inte beror på ägaren, skit i förgasaren kan man få även på en japansk hoj....

Hittar du en välskött hoj från 01-03 är det ingen fara men har du råd med den nyare generationen är det såklart bättre.

Verkar som om det är värt att försöka hitta en -04+ då.. Hur är det att "gatkitta" en racehoj? Har hittat en 04a här.. fast den är fullt utrustad för bana. Vad är det som ska finnas för att få köra på gata? lampor, blinkers, reflexer, hastighetsmätare?

Om det är en FSe i grund och botten så har allt som behövs för gata funnits, kanske ligger i en låda och bara är att montera tillbaka?

Backspegel, tuta, indikatorlampa för helljus m.m. tror jag också måste finnas. Sen är det säkert ett par saker till men hojen har ju en gång varit inreggad i trafik (om det är en FSe) så allt går ju att få tag på utan att göra en massa egna lösningar om man nu inte vill.
 
Last edited:

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
I Örebro är vi rätt många som åker Husaberg och bara i den närmaste kretsen är vi 4 st som åker med hojar från 01-03, flera av de andra har dessutom ägt likadana hojar men nu valt nyare modeller. Tändsystemet är ju något som redan nämnts som en svaghet, det har jag själv drabbats av nu... I övrigt är det i princip ingen som har haft några problem som inte beror på ägaren, skit i förgasaren kan man få även på en japansk hoj....

Hittar du en välskött hoj från 01-03 är det ingen fara men har du råd med den nyare generationen är det såklart bättre.



Om det är en FSe i grund och botten så har allt som behövs för gata funnits, kanske ligger i en låda och bara är att montera tillbaka?

Backspegel, tuta, indikatorlampa för helljus m.m. tror jag också måste finnas. Sen är det säkert ett par saker till men hojen har ju en gång varit inreggad i trafik (om det är en FSe) så allt går ju att få tag på utan att göra en massa egna lösningar om man nu inte vill.

Finns det mer än FS och FE? Du skrev FSe, vad betyder det lilla e:et? Låt säga att allt som behövs för gata är slängt, vad kan det kosta mig att köpa allt som behövs för att registrera cykeln?

Finns det ingen site där man kan se precis vad som krävs för att registrera en motorcykel? Borde ju finnas.. Vet inte var jag ska börja leta bara.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Finns det mer än FS och FE? Du skrev FSe, vad betyder det lilla e:et? Låt säga att allt som behövs för gata är slängt, vad kan det kosta mig att köpa allt som behövs för att registrera cykeln?

Finns det ingen site där man kan se precis vad som krävs för att registrera en motorcykel? Borde ju finnas.. Vet inte var jag ska börja leta bara.
Köp en reggad på en gång och slipp en massa besvär och utgifter.Det är ju inte direkt brist på dom.
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Köp en reggad på en gång och slipp en massa besvär och utgifter.Det är ju inte direkt brist på dom.


Nja, tycker inte där är gott om just den cykeln där jag bor.. Bor i Helsingborg i Skåne föresten.

Var kan jag kolla efter motorcyklar förutom på blocket? Finns det någon annan populär annonssida?
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Finns det mer än FS och FE? Du skrev FSe, vad betyder det lilla e:et? Låt säga att allt som behövs för gata är slängt, vad kan det kosta mig att köpa allt som behövs för att registrera cykeln?

Finns det ingen site där man kan se precis vad som krävs för att registrera en motorcykel? Borde ju finnas.. Vet inte var jag ska börja leta bara.


e = elstart.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
fs e = elstart men det är oxå den lv-reggade varianten
fs c = racing utan elstart och inte reggad
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top