Husaberg 650, bra hoj?

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Jag har spanat in en Husa 650 -01, men vilket försäkringsbolag är billigast? Var har ni försäkrat era? :va Jag är i stort sett bara intresserad av stöld- och trafikförsäkring.

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Ska ni åka gata så är det ingen anledning att köpa en racemaskin som inte är reggad!
Däreomot så kan ni köra bana med en som är gatreggad.

Själv så tycker jag att dom är hur roliga som helst, otroligt bra fjädring och bromsar m,m. Om jag jämför med min 690 enduro så är det som natt och dag.
690 känns riktigt trött jämfört med husan, bromsarna ska man inte ens jämföra för att det är sådan skillnad.

Men nu vill jag kunna åka längre grusvägs turer och så då kan jag lika gärna ha nått som man kan ta sig lite längre på.
Men om man ska busa eller köra lite bana så är det nog inte lätt att hitta en hoj som är lika rolig som en Husa :) Med andra ord, mycket hoj för pengarna!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Går det att regga en fs c?

Har föresten hittat en husabergare från -04, en racehoj. Står inte modell, bara 450.

Det borde gå men det är inte säkert att det är speciellt enkelt... Om det är en FSc så har den säkert inte ett elsystem förberett för belysning, det innebär t.ex. byte av stator + svänghjul = c:a 4500:- (säljs som ett kit) sen tillkommer ju all annan el och en del annat. Det kommer nog att kosta dig både en massa tid och pengar.

Ska du ha hojen på gatan bör du köpa en som redan är reggad, då har du i alla fall alla papper som bilprovningen kräver. Då krävs det i värsta fall lite delar och arbete om den nu skulle vara avställd eller ombyggd till banhoj. Bäst är såklart en som är besiktigad och körklar direkt.

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05
Okej.. Tror jag vill ha en husaberg 650 FSe då. Finns det inte en husaberg 501a också? Eller är det bara crossformat? Vad har husaberg för motarder förutom 650, och hur är dem? Gillar husaberg, känns så äkta på något vis.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Kör på helförsäkringen, löjligt billig ca 1000-2000kr helförsäkring/helåret till skillnad mot en sporthoj som går på 20 000-50 000kr hel/hel

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Försäkrar du hojen i typ LF, Trygg mm och dem bara har kw i vägverket så får du den oerhört billigt - problemet är att du kan nekas ersättning ifall en olycka händer och dem kan bevisa att hojen inte var strypt. Tar du på Bilsport & MC så kostar den ca 3500:- i hel/helår men då är det inget tjafs om ersättning då dem bara går på cc

Last edited:

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05
Hittar ingen 650 FS efter 04.. :( Hur är det med FE efter 04? Eller är det helt fel att köra motard med en FE? Har väl annorlunda fjädring, gaffel och sånt?

Hur stor är skillnaden mellan FE och FS?

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05
Jag skulle köpa fs e då allt är med och det är bra, ingen ide att köpa fe och hålla på att leta delar, gå igenom besikting osv.

http://www.blocket.se/vi/17151893.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/17244966.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/17288926.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/17296792.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/16944465.htm?ca=14_s

Där är några, sen måste du nog åka en bit om du ska ha en. Alt skicka efter en.

Flera av dem där är ju FE, inte FS? Mellan crossar och motarder skiljer det ju mer än bara däck och hjul, det är ju (minst) fjädring också. Kommer inte ihåg vad som mer är speciellt med supermotard. Är jag ute och cyklar eller?

Tacksam för all hjälp så ni vet.. :)

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Flera av dem där är ju FE, inte FS? Mellan crossar och motarder skiljer det ju mer än bara däck och hjul, det är ju (minst) fjädring också. Kommer inte ihåg vad som mer är speciellt med supermotard. Är jag ute och cyklar eller?

Tacksam för all hjälp så ni vet.. :)

Missade att en var fe

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Försäkrar du hojen i typ LF, Trygg mm och dem bara har kw i vägverket så får du den oerhört billigt - problemet är att du kan nekas ersättning ifall en olycka händer och dem kan bevisa att hojen inte var strypt. Tar du på Bilsport & MC så kostar den ca 3500:- i hel/helår men då är det inget tjafs om ersättning då dem bara går på cc

Det är omgjort nu, som du säger så försäkrades den tidigare som lätt mc p.g.a låg reggad effekt. Nu mera räknas allt över 125cc bort, oavsett effekten.

Precis innan jag sålde min Husa så höjdes den från 1700:- till över 4000:-

Jag ringde runt, lika hos alla, det är omklassat.

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Bilsport-mc är hutlöst dyra.

Det är omgjort nu, som du säger så försäkrades den tidigare som lätt mc p.g.a låg reggad effekt. Nu mera räknas allt över 125cc bort, oavsett effekten.

Precis innan jag sålde min Husa så höjdes den från 1700:- till över 4000:-

Jag ringde runt, lika hos alla, det är omklassat.

Kollade vad min FS650e skulle kosta. 6700:- hel/helår hos Bilsport-MC. Då bor jag i Uppsala och har haft mc-kort sedan 1985.

Betalar idag 3000:- hel/helår hos Folksam. Då har jag också en självrisk på mellan 1000-3000kr där Bilsport-mc ligger på 10000kr om jag inte är helt ute och cyklar.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Kollade vad min FS650e skulle kosta. 6700:- hel/helår hos Bilsport-MC. Då bor jag i Uppsala och har haft mc-kort sedan 1985.

Betalar idag 3000:- hel/helår hos Folksam. Då har jag också en självrisk på mellan 1000-3000kr där Bilsport-mc ligger på 10000kr om jag inte är helt ute och cyklar.

Jag betalar 132:- kr i månaden påställd. Och 11:- i månaden avställd inkl garage försäkring.

Så har jag min påställd året om kostar det mig 1500:- och då har jag bara 2000:- i självrisk också.

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jag betalar 132:- kr i månaden påställd. Och 11:- i månaden avställd inkl garage försäkring.

Så har jag min påställd året om kostar det mig 1500:- och då har jag bara 2000:- i självrisk också.

Helt otroligt vad det skiljer sig i pris. :mad:

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05

Oj. Vart bor du?

Ungefärlig kostnad för en 18-åring bosatt i Helsingborg med nytaget körkort? Hoppas det inte blir allt för dyrt :(

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05
Linköping 24år tog kortet i iår.

Då lär ju inte min försäkring bli så fasligt mycket dyrare, speciellt med tanke på att jag inte har råd med en så fin hoj som din.

Lutar nog åt att det får bli en -01 eller -02a ändå. Var ju trots allt någon som sade att det funkade fast det inte var senare än -04

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Ser riktigt fin ut! Synd att den var så dyr dock. Går det att hitta en för under 40 laxar?

Om du tycker att det är för dyrt med en 06 med nyrenoverad motor så får du nog leta länge eller nått billigare som är nått att ha.
Kanske en kinamoppe :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...