Med mejsel lite lätt till justerskruven ligger mot ventilskaftet och sen backa 1/6 varv.Blir inte mindre exakt om man gör rätt.
Okok tack mannen . Då e de dags att ge sig på de imorgon då!!Dags att gå o ZZzzZzZzzzzz sååååå simma lugnt ByE
Med mejsel lite lätt till justerskruven ligger mot ventilskaftet och sen backa 1/6 varv.Blir inte mindre exakt om man gör rätt.
Hur exact måste måttet vara för ventiljusteringen? Hittar inget bladmått på 0.12 mm. Hittar 0.05 0.10 0.15 osv + att jag har hittat tum 0.005=0.127 funkar de bra. Vet ej vad de e för tolerans + - som e ok. Blev med husa nu i helgen. Tacksam för svar. Mvh C
Tror mitt kostade 100 spann pa Karlstroms..
det går att ställa med hjälp av 0,10 och 0,15 men det är jobbigare. justera så 0,15 inte går i och 0,10 går i lätt... luddigt förklarat men du fattar tror jag.
jag undrar oxå vart man billigast handlar ett 0,12 mått. jag kommer inte orka hålla på med 010 och 015 sen i sommar... vad kostar det hos ktm/husa ÅF?
edit: oj va mkt svar de kom. även min fråga besvarad. tack.
En fråg ang oljenivån, hur ska den ligga i fönstret när den är avstängd? har för mig att jag läste någonstanns att den ska va precis i nederkant när den är avstängd och i mitten när hojjen är igång. stämmer det?
Svaret finns tidigare i tråden men du har rätt, med kall motor ska det vara i nederkant på fönstret.
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3750632&postcount=25
Otroligt nöjd med min husaberg hittils! Olja o filter går fort o byta och med 1/6 metoden ställer man ventilerna på nolltid, för denna tråd!
En fråga däremot: lång tid tills nästa 100 h service (förra gjordes vid 120 h, nu har den gått 160 h) men vad är det man brukar byta och vad kan en lagom van mekaniker göra själv?
Mr.Q du är räddaren i nöd. Köpte min första hoj i helgen vilket råkar vara en husa fs 650 e -07. Och inte så haj på servicen. Och så hittar man en sån här tråd. Man blir tårögd
Lite mer ventilspelsinfo.
Om man lyfter på ventilkåpan och tittar på ventilställskruvarna så är de gropiga (konkava) så det där jobbet med bladmått är bortkastat.
Hur lång tid det tar innan de blir konkava beror på varv, ventilspel.
Du kommer alltså inte åt att mäta det verkliga spelet med konkava justerskruvar.
De där justerskruvarna ska bytas med jämna mellanrum, hur ofta beror på hur hårt hojen körs och hur mycket spel man har.
Mvh
Jampe
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar