Husaberg 650 startar inte

FredrikHusaberg

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2003, Husaberg 650
Tjena. Kan börja med att säga att jag är ny här på forumet och likaså ny på motorcykeln. Har en Husaberg 650, osäker på FS eller FE. När den startar är det inga problem med den, men saken är att jag är lite osäker på hur man ska göra för att starta. Gör jag fel eller är det nåt fel? För det första vet jag inte riktigt hur jag ska göra när jag kickar, kanske inte riktigt har tekniken. Men när jag kommer till el-starten kommer problemet. Jag trycker på startknappen och startmotorn låter som vanligt i någon sekund, men sen slutar den snurra som vanligt och den låter mer som att den "snurrar utan att få grepp" eller skrapar i något. Har någon några tips om vad som kan vara fel eller vad jag gör för fel? Hur ska man använda choken på rätt sätt? Bränslekranarna? m.m.

Glad för svar!

MVH Fredrik
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Låter som det är något fel på kraftöverföringen från startmotor till motorn. På mina gamla CB var detta kass då bara rasslar det när man kör start motorn. Borde finnas de som har koll på detta felet på en husa på forumet.

EDIT: annars kan du även surfa till: http://www.soe.se/ där kan du säkert få lite mer hjälp om du inte hittar något här.
 
Last edited:

svwrdr

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Ort
järfälla
Hoj
b-king
Start motorn på en gammal husaberg är bara att skita i.
Ventiljustering är det nog dags för.
 

FredrikHusaberg

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2003, Husaberg 650
Den förre ägaren hade tydligen köpt en ny större startmotor. Alltså när motorn är varm startar den på elen direkt
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Låter som att autodekompen inte släpper igenom tillräckligt för att startmotorn ska orka vrida runt motorn. Justera ventilerna och kolla upp autodekompen samtidigt. På modellerna från -01 till -03 så är den svårstartad med elstarten, den finns en hel del att göra om man vill att den skall starta direkt på elstarten och byta startmotorn är bara ett av dom. Mer info finns på www.husaberg.org

Ljudet du hör kommer från en frihjulsmekanism som skall skydda startmotorn från att brinna upp när det blir för tungt att snurra motorn.

Har du sökt på forumet hur du skall kickaigång den? Finns en hel del skrivet om det och med rätt kickteknik lär du inte sakna elstarten. :tummenupp
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
På en husaberg är väl elstarten just en varmstart.. alltså ska kickas när den är kall
 

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Låter som du behöver lära dig lite kick-teknik. Jag kickade min husa i tre dagar innan jag fick igång den. Kunde knappt gå på foten på en vecka efter det. :D Nu sparkar jag igång den på första när den har stått några dagar. Lite knivigare när den är varmkörd dock.

Hur som helst. Om du trampar runt kicken sakta så kommer du till ett läge där det känns som att den sitter bomfast. Om du försiktigt juckar på kicken så att den precis hoppar förbi detta läge så är det bara att ta nytt tag och trampa till utav helvete!!

Elstarten kan du glömma. Jag har mekat dit en större startmotor i min samt större batteri, justerat ventiler och decomp men den funkar inte ändå. Att den snurrar utan att få fäste beror säkert på att den där slir-grunkan som sitter inne i motorn är sliten. Men som sagt, skit i den.
Bensinkranarna ska stå rakt ner mot ON (så klart). Choken användes när motorn är kall. Använd den tills att motorn startar. Sen när du lärt känna din motor så märker du om den börjar sura. Jag får känslan av en liten lätt baktändning när min börjar sura.
Sen är dessa motorer väldigt beroende av att vetilerna är rätt justerade för hurvida dom är lättstartade eller ej. Men om du vet att förra ägaren fick igång den så är det mest troligt bara att ge sig ut och kicka.
 

FredrikHusaberg

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2003, Husaberg 650
Detta fixar problemen med att startmotorn "slirar". Hade samma problem med min.

http://cgi.ebay.co.uk/HUSABERG-STAR...00?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3cb9bc7d0c

Hur gör man med den då och vad gör den? Testade att byta tändstift och rensa på bensin men inte hjälpte det!:(

Låter som du behöver lära dig lite kick-teknik. Jag kickade min husa i tre dagar innan jag fick igång den. Kunde knappt gå på foten på en vecka efter det. :D Nu sparkar jag igång den på första när den har stått några dagar. Lite knivigare när den är varmkörd dock.

Hur som helst. Om du trampar runt kicken sakta så kommer du till ett läge där det känns som att den sitter bomfast. Om du försiktigt juckar på kicken så att den precis hoppar förbi detta läge så är det bara att ta nytt tag och trampa till utav helvete!!

Elstarten kan du glömma. Jag har mekat dit en större startmotor i min samt större batteri, justerat ventiler och decomp men den funkar inte ändå. Att den snurrar utan att få fäste beror säkert på att den där slir-grunkan som sitter inne i motorn är sliten. Men som sagt, skit i den.
Bensinkranarna ska stå rakt ner mot ON (så klart). Choken användes när motorn är kall. Använd den tills att motorn startar. Sen när du lärt känna din motor så märker du om den börjar sura. Jag får känslan av en liten lätt baktändning när min börjar sura.
Sen är dessa motorer väldigt beroende av att vetilerna är rätt justerade för hurvida dom är lättstartade eller ej. Men om du vet att förra ägaren fick igång den så är det mest troligt bara att ge sig ut och kicka.

Testade idag att stå och kicka idag men det känns lite som att kicken aldrig kommer till det läget där den sitter som berg. För det första måste man dra ned lite innan den ens tar. Dessutom känns det som att den hackar till högst upp ibland. Är det något fel på den eller är det som vanligt på 03:eek:rna? Den förra ägaren fick ju igång den direkt på kicken och farsan fick oxå igång den en gång efter några försök.
 
Last edited:

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Testade idag att stå och kicka idag men det känns lite som att kicken aldrig kommer till det läget där den sitter som berg. För det första måste man dra ned lite innan den ens tar. Dessutom känns det som att den hackar till högst upp ibland. Är det något fel på den eller är det som vanligt på 03:eek:rna? Den förra ägaren fick ju igång den direkt på kicken och farsan fick oxå igång den en gång efter några försök.


Så som du beskriver kicken låter precis som min. Det ska säkert va så. Men att den inte känns stum nån stans låter konstigt. Kanske decompen är felställd? Jag kan ställa mig på kicken utan att den rubbar sig i detta läge. (Kanske är min som är felställd förresten? :D )
Men om andra kan få igång den så hänger det ju ändå på kick-tekniken. Bara att testa och lära känna din motor.
 

FredrikHusaberg

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2003, Husaberg 650
Känns bra att höra att det är likadant på någon annans:D Men konstigt att det inte tar emot ändå, men aa, måste nog träna tekniken lite. Men om nu decompen är felställd, hur "tillrättaställer" man den då? Vart sitter den? Kanske borde ta en titt på den isf. Vet inte om jag nämnde det, men "spaken" som är placerad över kopplingen(decomp-spak?) är borttagen av nåt skäl. Alltså bara själva plastgrejen, resten, vajer, och så är kvar. Ska man köpa en ny, eller behövs den till kickstart? Vill bara höra mitt akra-helsystem( :D ) brumma igen:(
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Känns bra att höra att det är likadant på någon annans:D Men konstigt att det inte tar emot ändå, men aa, måste nog träna tekniken lite. Men om nu decompen är felställd, hur "tillrättaställer" man den då? Vart sitter den? Kanske borde ta en titt på den isf. Vet inte om jag nämnde det, men "spaken" som är placerad över kopplingen(decomp-spak?) är borttagen av nåt skäl. Alltså bara själva plastgrejen, resten, vajer, och så är kvar. Ska man köpa en ny, eller behövs den till kickstart? Vill bara höra mitt akra-helsystem( :D ) brumma igen:(

Dekompspaken på styret arbetar parallellt med autodekompen från kicken. Du behöver inte använda spaken på styret för att starta i normala fall.
För att starta med kicken så behöver du inte leta efter några lägen, det är bara trampa till. Förutsatt att dekompet funkar.
Dekompet ska kickmekanismen fixa via en vajer.
Du får tanka hem manualer från Husabergs hemsida och se över grejerna.
F.ö. så är elstarten kass även på min -02:a.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
det tog ett tag för mig å lära mig min husa jag hade 2004 (en 650 från 2002)
startmotorn är väl som sådan att det är en starthjälp när den är varmkörd, så vad jag minns så kicka man alltid igång den.

dekompläget är i början lite knepigt å lära sig. men när man väl lärt sig vart läget är så är det inga problem att starta dem kalla.


för att ge lite hop på vägen så kickade jag av kickaxeln... så mycket sög jag innan jag fick snitts påt :p
 

husqvarna650

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2013
Ort
norsborg
Hoj
2002 husqvarna 650
hej du har du lärt dej kicka ? hmm köpte mej en 650 igår å håller på å kicka . kicka å kicka å kicka . alltså hur få man igång dessa monster haha . förra ägaren fick ju igång den . men alltså jag kan knappt gå på fötterna nu haha . ha åkt 525 tidigare å saknar den nu . dom e ju sjukt lätt startade om jag nu jämför =( .
 

Terminator

Medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
visby
Hoj
gixxer 2001
jag hade iofs en 08 men den har oxå dålig autodecomp

tips.

El-starten
Håll in decomp handtaget någon seckund typ tils motorn börjar gå runt, glöm inte att släppa decompen annars startar den inte.

kicken
ställ dig i jämte hojen och luta ner den mot dig så pass långt att du kan kicka den med höger fot.

ställ in ventilerna :smasha
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top