Husaberg 650 startar inte

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
De är inte så att lågfarts munstycket är ingenkletat? En polares cross var också helt hopplös att få liv i innan det blev rengjort :brinnerup

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Varken Dellorton eller SEM-systemet är väl någon höjdare.
Har för mig att SEM-systemet behövde ha dubbelt så mycket rpm när man kickar för att ge gnista som kokusansystemet som kom på dom nyare.

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
hade själv ett helvete tills jag lärde mej, kolv ska nergående o distinkt kraftigt kick, sen startade min , han jag sålde den till fixade ej det så han sålde den pga han ej fixade det, jag har fortfarane ett stark vänster ben ,, kicka på, gasa inte min startade jag utan gas, tände direkt lycka till

moddlaren

Guest
Ahhhhhh det kräver en viking för att åka svenskt stål:fyllisar

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fick du inte ens en liten liten puff om du kickade ordentligt och hyfsat enligt regelboken 100 gånger? Bogsera efter bil? Låter farligt... :hihi Det ska man väl inte behöva göra varje gång den dör vid ett rödljuse? :hihi Men, så här kan det ju inte vara?

Är det accpump i den gamla Dellorton som sitter på denna?

Klart du inte ska behöva dra igång den men som test för att se att den faktiskt går. Jag har hört talas om hojar som haft gnista men på helt fel ställe pga knas med SEM-systemet.
Ingen större fara att dra upp den i fart bara repet inte kan fastna i dig eller hojen. Och lägg inte i växeln förrän du har släppt taget. Annars får du väl ta den till en backe i skåpbil.

Jag fick inte en tillstymmelse till liv på 100 kickar första gången. Hade inte handlaren startat den framför ögonen på mig när jag hämtade den så hade jag aldrig trott att den var OK. Men jag hade åas aldrig haft en storstånka med kick innan.

Lite fel bestyckning eller ventilspel eller sliten nock på autodecompen eller valfritt så startar dom inte och det är inte lätt att hitta felet efter allt varit isär. Alla äldre Husor är tunga att kicka men 00-02 med Dellorto och SEM kan vara riktigt djävliga att få igång ibland även när man är van.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kan tänka mig att något kanske inte är rätt monterat kanske. Med startgas så borde den ju iallafall säga poff någongång, men det gör den inte.
Ska kolla munstyckena i förgasaren också.

Kolv på väg ner och sparka till utav helvete funkar inte heller för mig. Skit. Intressant att veta är att innan jag bytte stator hade jag också gnista (så det kanske inte var statorns fel att den inte startade då) och föregående ägare kickade sig blå utan minsta puff. Och han har ändå kört Husaberg halva livet. Så har någon kanske en idé om vad som kan vara fel om vi utesluter kickteknik som felkälla?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Klart du inte ska behöva dra igång den men som test för att se att den faktiskt går. Jag har hört talas om hojar som haft gnista men på helt fel ställe pga knas med SEM-systemet.
Ingen större fara att dra upp den i fart bara repet inte kan fastna i dig eller hojen. Och lägg inte i växeln förrän du har släppt taget. Annars får du väl ta den till en backe i skåpbil.

Jag fick inte en tillstymmelse till liv på 100 kickar första gången. Hade inte handlaren startat den framför ögonen på mig när jag hämtade den så hade jag aldrig trott att den var OK. Men jag hade åas aldrig haft en storstånka med kick innan.

Lite fel bestyckning eller ventilspel eller sliten nock på autodecompen eller valfritt så startar dom inte och det är inte lätt att hitta felet efter allt varit isär. Alla äldre Husor är tunga att kicka men 00-02 med Dellorto och SEM kan vara riktigt djävliga att få igång ibland även när man är van.

Åfan, så de är så jävliga... men jag tycker ändå den skulle hostat lite när jag kört i en halv flaska startgas... blir kanske till att bogsera då :gnissla

Kan cdi:n göra så att den skjuter gnista vid fel tidpunkt eller är det enbart statorn som bestämmer det?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kan tänka mig att något kanske inte är rätt monterat kanske. Med startgas så borde den ju iallafall säga poff någongång, men det gör den inte.

Kan ju vara nästan vad som helst. Är kamtiderna kollade?

Har du provat att stänga av soppan, tömma förgasaren, låta den stå över natten och sedan försöka med gas?
En sur motor startar inte nödvändigtvis på gas.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kan cdi:n göra så att den skjuter gnista vid fel tidpunkt eller är det enbart statorn som bestämmer det?

Det har sagts mig att cdin kan fela på det sättet bl.a. pga dålig jordning både internt och externt men jag är inte helt säker.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Bogserar gör man med repet genom eller runt styrkrona eller däromkring, sedan till tassen. Släpper gör man inte utan man låter sig bogseras ett tag, på hög växel.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
XR kan vara överjävliga då statorn håller på att packa. Ger gnista, men inte tillräckligt mkt gnista. Testa mät vad du får ut, och vad det ska vara. Verkar som ett par st redan nämt sunkiga elsystem på de där, så de hade jag kollat. Förre ägaren har bytt, förre ägaren har kollat, det där tror jag på om jag satt där då han gjorde det.....

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tänder den inte ens på strtgas så är det läge att felsöka,inte bogsera runt den efter bilen...
Mätt upp statorn?Rengjort förgasare?Kollat så att kammen står rätt? Om motorn gått innan "genomgång" men är stendöd efteråt är det rätt uppenbart att man inte lyckats något vidare.

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Har haft en 501:a -02 (tror att 650 är i stort sett identisk) som fick byta stator på.
När den gav sig så försvann gnistan helt.
Jag helrenoverade senare även motorn själv.

Under förutsättning att allt är monterat som det ska, så är dom inte svårstartade med rätt teknik.
Dellorto-förgasaren ha INTE accpump. Var på det inte hjälper att "mjölka" på gasen.

Däremot så är det en klar fördel att "trampa igenom" motorn några varv för att suga i lite färsk bränsle/luft blandning ("choke-trampning"). Bara trampa sakta ca. 1-2 sec för en full kickrörelse. Se till att släppa upp kicken fullt upp mellan varje trampning.

Det sitter ett automatiskt decomp-system på dom.
Så under ovan beskrivna procedur så ska det höras ett klick-ljud drygt halvvägs ned i kickrörelsen.

För att sen göra ett "start-tramp" så trampa sen sakta ner tills du hör klickljudet, släpp sen direkt upp kicken därifrån (helt upp). Sen gör du en bestämd kickrörelse HELA vägen ner.
Med lite övning så går dessa rörelser ganska snabbt.

(När motorn är varm så behövs inte "choke-trampningar" göras)

Nu är ju en 650 något större...
Men jag kunde med lätthet starta 501:an i strumplästen!

Lycka till!

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Har haft en 501:a -02 (tror att 650 är i stort sett identisk) som fick byta stator på.
När den gav sig så försvann gnistan helt.
Jag helrenoverade senare även motorn själv.

Under förutsättning att allt är monterat som det ska, så är dom inte svårstartade med rätt teknik.
Dellorto-förgasaren ha INTE accpump. Var på det inte hjälper att "mjölka" på gasen.

Däremot så är det en klar fördel att "trampa igenom" motorn några varv för att suga i lite färsk bränsle/luft blandning ("choke-trampning"). Bara trampa sakta ca. 1-2 sec för en full kickrörelse. Se till att släppa upp kicken fullt upp mellan varje trampning.

Det sitter ett automatiskt decomp-system på dom.
Så under ovan beskrivna procedur så ska det höras ett klick-ljud drygt halvvägs ned i kickrörelsen.

För att sen göra ett "start-tramp" så trampa sen sakta ner tills du hör klickljudet, släpp sen direkt upp kicken därifrån (helt upp). Sen gör du en bestämd kickrörelse HELA vägen ner.
Med lite övning så går dessa rörelser ganska snabbt.

(När motorn är varm så behövs inte "choke-trampningar" göras)

Nu är ju en 650 något större...
Men jag kunde med lätthet starta 501:an i strumplästen!

Lycka till!

Jag säger inte emot dig, men min Husa var inte alls så snäll att den klickade vid decomp. Man fick snällt leta komp och mauellt trampa förbi det. Den var lite som en delikat häst. Man får sakta gå fram med en sockerbit för att den skulle vara medgörlig :)

Men onekligen, det låter som att det är något annat som inte stämmer.. TS kan inte ta den till Göteborg, så man får testkicka lite? :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Motorn hade havererat (någon lagring till kammen som rasat och dragit med sig lite) så förra ägaren lagade det. Har iofs inte rengjort förgasaren, men den gick bra fram till den rasade.

Angående statorn så är den heeeelt ny. Levererad i tisdags från Mr SEM (Conny) så den är nog uppmätt och klar. Där är gnista.

Jag ska riva av locket och dubbelkolla så han fått kammen rätt. Får ta det i helgen.
Måste även kolla så decompen är rätt monterad. Hur den nu ska vara :hihi Förresten, det sitter en fjäder på decomp-armen i toppen. Fjädern har hoppat av. Vilket håll ska den sitta på? Vilket håll ska den vrida armen?

Tack för tipsen Triumph-Jocke.

Göteborg är lite långt att transportera den för provkickning, men tack ändå :)

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Har du ställt ventilerna helt rätt? Lite för tajt och det blir inget åka med hojen.
Jag startar lätt mina husor sittande. En 01 med SEM och en 06a.
Som flera skrivit tidigare, kicka genom med dragen dekomp och lyssna efter
Klickat från autodekompen. Då SKA det funka. Om nu maskin sitter ihop rätt.
Mvh Ulf

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Sitter kicken i rätt läge på splinesen? Ett hack för långt bak och dom brukar va omöjliga att få igång,det blir för kort kickrörelse.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping