Husaberg 650 "stor" service?

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg FS650E 2006
Undrar lite hur och när ni har gjort era "stora" servicar med
ramlager, vevstakslager, balansaxel lager?
har en 06a som har gått ca 25, ska man byta runt 40-50 ? eller
vad säger ni som bytt/haft husa en längre tid?
vad kostar alla lagerna + packningar mm, ja rubbet?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Har frågat runt lite, runt 6-7 lax verkar det hamna på.
Då ingår arbete, packningar och lager. Är det ngt på g, så tillkommer givetvis dem delarna och ev arbetstid. Detta kan diffa en del beroende på hur mkt meken ska ha per timme.

På min ´07, skall rovan delas vid 90h.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Undrar lite hur och när ni har gjort era "stora" servicar med
ramlager, vevstakslager, balansaxel lager?
har en 06a som har gått ca 25, ska man byta runt 40-50 ? eller
vad säger ni som bytt/haft husa en längre tid?
vad kostar alla lagerna + packningar mm, ja rubbet?

Hej.
Vi gör ca 20-25 renoveringar per år, de flesta motorer har gått runt 100tim.
Vi byter 4st lager i vxl, 2st ramlager, 2st kamaxellager samt balansaxellager.
Lagersats:ca2100kr.
P-sats: ca 1900kr
Arb: ca 2400kr
Du hamnar på mellan 6-7000kr som Cubik skrev.
Sedan tillkommer troligtvis kamkedja (199kr) och 2x rullvipplager 251kr/st.
Balansviktslager bör inte vara dåligt vid 100tim, om så tillkommer 1980kr.
Vi kontrollerar vevstake men vi byter inte i förebyggande syfte, normalt ska den gå i 200tim, det är en relativt hög kostnad.

Man vet ju aldrig vad som är slitet innan man öppnar, men du kan lugnt köra vidare, byt olja ofta och kontrollera ventilspelet så kommer det att gå bra.
Men en god ide är att avsätta medel för att ev renovera senare, då är det inte så smärtsamt när den dagen kommer.
Hls
Thomas
 
Last edited:

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg FS650E 2006
Tack för svaren, ska inga lager eller slit delar bytas innan 90-100 h?
det står 45 h i serviceboken för race och 60 tror jag för gata, är det
onödigt att byta innan ? Känns ju lite b att punga ut 6-7 loppor var 45e
timme! Är det bökigt att göra det själv?
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Tack för svaren, ska inga lager eller slit delar bytas innan 90-100 h?
det står 45 h i serviceboken för race och 60 tror jag för gata, är det
onödigt att byta innan ? Känns ju lite b att punga ut 6-7 loppor var 45e
timme! Är det bökigt att göra det själv?

Det går att göra själv, men det krävs vissa verktyg, man måste tycka att det är roligt att skruva, och inte göra renoveringen själv för att man är snål.
Sedan krävs det en viss mekanisk kunskap.
Vi byter lager på Bodinghs racemotor efter 5tim (670cc) och 8-10tim på lillmotorn (644cc).
Så du kan nog köra ett tag till utan problem, de flesta som jag känner kör 100tim eller mer, (gatåkare i gbg).
//Thomas
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650

Så du kan nog köra ett tag till utan problem, de flesta som jag känner kör 100tim eller mer, (gatåkare i gbg).
//Thomas

jag kör tills det rasar..... (gatåkare i gbg):rolleyes:

nä men ärligt körde 116 timmar innan jag lämna motorn till Thomas förra året, den hade nog gått ett par timmar till om jag inte lånat ut den...:huvet

nu är jag nog uppe i 90 timmar sen den renoveringen och min motor låter och går hur bra som hellst, ska köra fler timmar innan det lämnas in igen... :rolleyes:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag kör tills det rasar..... (gatåkare i gbg):rolleyes:

nä men ärligt körde 116 timmar innan jag lämna motorn till Thomas förra året, den hade nog gått ett par timmar till om jag inte lånat ut den...:huvet

nu är jag nog uppe i 90 timmar sen den renoveringen och min motor låter och går hur bra som hellst, ska köra fler timmar innan det lämnas in igen... :rolleyes:

gör du en helrenovering varje år :näsblod
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
jag kör tills det rasar..... (gatåkare i gbg):rolleyes:

nä men ärligt körde 116 timmar innan jag lämna motorn till Thomas förra året, den hade nog gått ett par timmar till om jag inte lånat ut den...:huvet

nu är jag nog uppe i 90 timmar sen den renoveringen och min motor låter och går hur bra som hellst, ska köra fler timmar innan det lämnas in igen... :rolleyes:


Du skulle bara se din motor nu, den är i bitar och kommer aldrig ihop igen i samma skick.
Råbartzon, +300tim på Husamotor utan service regelbundet, du har fått det exemplar som alla bara drömmer om.
//Thomas
 

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
Ska få hjälp med en helrenovering på min husa om ett tag.. Vart kan man hitta dessa ramlager, ballansaxellagerlager, kamaxellager, rullvipplager, kolv mm? Finns det någon bra sida som ni rekomenderar en noob som jag :D när vi skruvar ner den har hojen gått ca 90-100h
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Ska få hjälp med en helrenovering på min husa om ett tag.. Vart kan man hitta dessa ramlager, ballansaxellagerlager, kamaxellager, rullvipplager, kolv mm? Finns det någon bra sida som ni rekomenderar en noob som jag :D när vi skruvar ner den har hojen gått ca 90-100h

Kan köpa en lagersats av oss: 2100kr + frakt.
Övriga delar hos din handlare eller av oss, frakt till dig tillkommer.
Balansvikts lager kan ej köpas löst längre, endast hela vikten med lager, den håller länge.
//Thomas
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Kan köpa en lagersats av oss: 2100kr + frakt.
Övriga delar hos din handlare eller av oss, frakt till dig tillkommer.
Balansvikts lager kan ej köpas löst längre, endast hela vikten med lager, den håller länge.
//Thomas

Är det några speciella lager som gör att det kostar så mycket? Hur många är det? 8 utan vipparmsrullarna o balansaxeln? Går det inte att gå till närmsta järnhandel och plocka dom man ska ha och komma undan till halva priset?

Jag har iofs alltid haft alla lager jag nånsin har behövt hemma så jag har aldrig köpt nåra, men SÅ dyra kan dom väl itne vara?
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Är det några speciella lager som gör att det kostar så mycket? Hur många är det? 8 utan vipparmsrullarna o balansaxeln? Går det inte att gå till närmsta järnhandel och plocka dom man ska ha och komma undan till halva priset?

Jag har iofs alltid haft alla lager jag nånsin har behövt hemma så jag har aldrig köpt nåra, men SÅ dyra kan dom väl itne vara?

Prova med att köra på budget lager, så får vi andra sedan höra hur många minuter din motor gick. Sedan ska du montera dessa samt justera in axialspelet.
Det finns en bra tråd på Husaberg.org , där finns all info.
Ramlager ca515kr/st du behöver 2.
Utg axel ca500kr.
3st spårkullager i vxl ca 300kr
balans axel ca200kr.

Bästa du gör är att köpa orginal alt samma från SKF( momentum).

Jag skulle inte stoppa i något annat, och vi har testat mycket.
//Thomas
 

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
Är väl klart värt om det är bra grejer som sagt! Lär väl ta och beställa lite sånt snart. vart är bäst att beställa i från då? enginehardware kankse ? :D skulle ju behöva kolv och övrigt som skall bytas vid 90timmars strecket. Har inte rikrigt kollat upp allt som skall bytas då men kankse "bara" är dessa lager som du nämda tidigare och typ kolv eller ? kyss hej
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top